در زمین شناسی به سنگی نسبتا گرد به قطر 6 تا 25 سانتی متری قلوه سنگ رودخانه ای یا سنگ قلوه ای گفته میشود و در زبان انگلیسی آنرا  cobble مینامند.  قلوه در گویش بختیاری به معنای گرد و قلنبه است و سنگ نیز در فرهنگ دهخدا به توده ای بزرگ و سخت معدنی و طبیعی که داری ساختمانی صلب و املاح و عناصر معدنی یا آتشفشانی و یا رسوبی که جزو پوسته جامد زمین محسوب میشوند گفته میشود.در عربی به آن حجر و صخره گفته میشود در تعریف کلی سنگ قلوه  قطعه سنگی است،گرد کوچک و نتراشیده درشت تر از گردو و تا اندازه یک سیب.

موارد استفاده از قلوه سنگ رودخانه ای

سنگ قلوه به دلیل طیف گسترده رنگ،ماندگاری بالا، دوام و سازشی که با شرایط مختلف جوی دارند و همچنین در دسترس بودن و قیمت مناسب در ساختمان ها و منظر سازی ها از دیرباز تا کنون مصرف گسترده ای داشته است.

در معماری گذشته ایران و جهان بناهای زیادی می بینیم که از روی هم چیدن چنین سنگهایی ساخته شده اند و قرنها از پایداری آنها میگذرد اما در معماری مدرن استفاده از قلوه سنگ های تزئینی افزایش روز افزونی پیدا نموده و گویا دست معماران و طراحان را برای نوآوری بیشتر در خلق بناها و منظرهای منحصر به فرد باز نموده است که در ادامه با چند نمونه از کاربرد های قلوه سنگ آشنا می شویم:

t1

کاربرد های سنگ قلوه ای رودخانه

  • استفاده از قلوه سنگ یا همان سنگ قلوه ای در منظرسازی:

قلوه سنگ مانع نفوذ رطوبت از خاک بستر کوبیده شده به سطوح بالاتر می شود و از سویی آب باران و یا آبهای سطحی را به سطح خاک عبور می دهد،استفاده از قلوه سنگها با طیف رنگی روشن و سفید با عث انعکاس نور خورشید و خنک تر شدن بستر محیط و همچنین کاهش تبخیر آب می شود از این رو توصیه میشود برای حفظ رطوبت خاک و کاهش دفعات آبیاری و همچنین نگهداری بهتر گیاهان پای درختان و محل آبیاری گیاهان از سنگ قلوه سفید استفاده شود .

بیشترین استفاده از قلوه سنگ ها در ایجاد مناظر (لنداسکیپ) زیبا در خارج ساختمانها ، باغ ، ویلا ، پارک ، بام باغ ( روفگاردن) ، استخر ، زری اسکیپ و فضای سبز می باشد.

t2

 

  • استفاده از قلوه سنگ رودخانه ای در بام خانه ها:

 یکی از مسائلی که امروز بشر با آن دست به گریبان است ، افزایش درجه حرارت کره زمین میباشد از این رو در برخی کشورها از قلوه سنگ سفید به عنوان پوشش در پشت بام ها استفاده می شود تا ضمن انعکاس نور خورشید و اثر کلی برگرمایش کره زمین ، باعث مصرف انرژی کمتر در سیستم سرمایش ساختمان ها شود .متاسفانه در کشور ما به دلیل ارزان بودن انرژی و بی اهمیت بودن گرمایش کره زمین و مسائل زیست محیطی برای عامه مردم و مسئولان چنین کاربردهایی فعلا وجود ندارد ولی این مجموعه آمادگی دارد قلوه سنگ ها با چنین کاربردهایی را تولید نماید.

  • استفاده در سازه های توری (گابیون) :امروزه استفاده از گابیون ها برای طراحی المان ها همچون آبنما ،آتشکده،مبلمان شهری،دیوارها و حتی بنا ها در بین معماران دنیا به دلیل سادگی در تولید و استفاده رواج پیدا نموده است و قلوه سنگ ها با تنوع زیاد در رنگبندی ها به کمک معماران در طراحی های خاص آمده و سبب شده استفاده از قلوه سنگ های تزیینی نیز در این سبک معماری عنصری بی بدیل شود .

 

نظر به ممنوعیت برداشت قلوه سنگ ها از بستر رودخانه ها و جلوگیری از وارد آمدن آسیب های جدی به محیط زیست کشورمان و نظر به اهمیت و کاربرد قلوه سنگ ها در دنیای امروز  پروفسور استون حدود یک دهه می باشد که اقدام به فرآوری و تولید قلوه سنگ های تزئینی سفید و رنگی با مرغوبترین سنگهای ایرانی و از بهترین معادن کشور نموده است. در این راستا پروژه های بزرگی از جمله ایرانمال و رویای خلیج فارس کیش و صدها پروژه دیگر را به سرانجام رسانیده است .

 

کسب درآمد به دلار با صادرات قلوه سنگ رودخانه ای

قسمت عمده ای از منابع نفتی و غیر نفتی کشورمان،با خام فروشی به کشور هایی مانند چین و ... هدر می رود.یکی از این موارد خام فروشی در حوزه سنگ های معدنی و تزئینی صورت می گیرد.

فرآوری سنگ های معدنی مرغوب در کشور و تبدیل آن به سنگ قلوه رودخانه ای،سود بسیار زیادی را برای صادر کنندگان این محصول در چند سال اخیر به همراه داشته است.که در ادامه به برخی از دلایل سود آوری در صادرات قلوه سنگ رودخانه اشاره می کنیم:

  • در سال های گذشته،کشور چین رقیب سرسختی از لحاظ پایین بودن قیمت تمام شده قلوه سنگ رودخانه برای صادر کندگان ایرانی بود.اما با کاهش ارزش ریال،این محصول در بازار کشور های همسایه،از لحاظ قیمت،مزیت خوبی پیدا کرد.بنابراین در کشور های حاشیه خلیج فارس،عراق و ... بازار فروش خوبی برای محصول سنگ قلوه ای وجود دارد.
  • بازار خوب کشور عراق و سوریه بعد از خروج داعش از این کشور ها و رابطه خوب اقتصادی،سیاسی و فرهنگی با ایران
  • جام جهانی سال 2022 قطر

در کشور قطر،هر ساله میلیارد ها دلار برای ساخت هتل ها،مجتمع های اقامتی،گردشگری و ... هزینه می شود.با برگزاری جام جهانی در سال 2022 در این کشور،نه تنها ساخت و ساز های قبلی شتاب گرفته اند،بلکه محوطه سازی های لوکس برای هتل ها و ورزشگاه ها هم مورد توجه سازندگان در این کشور همسایه و ثروتمند قرار گرفته اند.بنابراین یکی از کشور های هدف برای صادرات سنگ رودخانه ای و کسب سود سرشار،کشور قطر است.

  • ورود به بازار کشور های روسیه،ارمنستان،گرجستان و آذربایجان

به علت رشد گردشگری در کشور های ارمنستان،گرجستان و آذربایجان و هم چنین مهاجرت عده زیادی از هم وطنانمان به این کشور ها،موقعیت صادراتی خوبی برای محصولات قلوه سنگ رود خانه ای پدید آمده است.هم چنین کشور روسیه هم با توجه به روابط خوب سیاسی و تجاری و مبادلات ارزی می تواند یکی از مقاصد صادراتی محصولات ساختمانی ایران باشد.

  • با توجه به تیره شدن روابط بین کشور سوریه و ترکیه،نه تنها در زمینه صادرات سنگ های قلوه رنگی بلکه در زمینه صادرات کلیه مواد مصرفی و ساختمانی می توان بازار سوریه را از کشور رقیب ربود.
  • کشور عمان هم یکی از مقاصد خوب صادراتی در چند ماه گذشته برای صادر کنندگان ایرانی به شمار می رود.روابط خوب سیاسی و همچنین سرمایه گذاری این کشور برای گردشگری،بازار خوبی را در کشور عمان برای محصولات ساختمانی و صادراتی ایران از جمله واش بتن و سنگ رودخانه فراهم آورده است.