به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا محمد امید با اشاره به اینکه طبق قانون بودجه امسال 23 بانک متعهد به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان این نهاد هستند، افزود: سال گذشته 1971 میلیارد ریال اعتبار در نیمه نخست سال جذب شد درحالی این رقم امسال به 2476 میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات اشتغالزایی به مشاغل دامداری، کشاورزی، حمل و نقل، صنایع دستی، شیلات، فعالیتهای صنف و صنعتی تعلق می گیرد تصریح کرد: امسال با مشارکت بانکهای خصوصی شاهد رشد چند برابری ارائه تسهیلات قرض الحسنه بانکی هستیم.

امید خاطرنشان کرد: با پیگیریهای مستمر حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، سقف تسهیلات از مبلغ 50 میلیون ریال به 150 میلیون ریال و مهلت بازپرداخت اقساط نیز در سال 92 از سه به پنج سال افزایش یافته و امکان پرداخت تسهیلات برای طرحهای کارفرمایی مددجویی تا سقف 750 میلیون ریال نیز در سال جاری میسر شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بانکهای ملی، ملت، سپه، صادرات، تجارت، کشاورزی و بانکهای خصوصی بیشترین همکاری را با توجه به سهم تعیین شده اعطای تسهیلات اشتغالزایی مددجویان داشته‌اند.

وی یادآور شد: امسال در صورت جذب تسهیلات قرض الحسنه بانکی یکصد هزار فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد خواهد شد که در ابتدای سال آینده جشن خودکفایی یکصد هزار خانواده استقلال یافته و خودکفا شده برگزار خواهد شد.

امید با بیان اینکه کمیته امداد افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات را شناسایی و طرح توجیهی اشتغال را تدوین می کند، خاطرنشان کرد: تامین منابع این طرح ها از سوی بانک های طرف قرارداد صورت می گیرد و امداد شناسایی، معرفی و نظارت در این طرح ها را بر عهده دارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت: سال گذشته نیز همین میزان (دو هزار میلیارد تومان) تسهیلات از سوی بانک برای اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد اختصاص یافت که حدود یکهزار میلیارد تومان آن جذب و به شعب بانکها در استانها ابلاغ شد.

امید گفت: طبق آمار وزارت کار، 45 درصد از اشتغال‌های کوچک در سال گذشته توسط امداد ایجاد شده و 55 درصد مابقی آن توسط 18 دستگاه ایجاد شده است که این آمار نشان‌دهنده موفقیت امداد در بحث اشتغال است.

وی ادامه داد: طی چهار سال گذشته در بحث اشتغال‌های کوچک، کمیته امداد توانسته است مقام نخست را کسب کند، ضمن اینکه در این چهار سال نیز بیشترین تسهیلات را از بانک‌های عامل در بحث اشتغال دریافت کرده به طوری که حدود 96 درصد وصولی داشته است.

شایسته ذکر است، همکاری و همراهی بانکهای عامل طی چهار سال برنامه پنجم توسعه کشور (1390 تا 1394) موجب شد تعداد طرح های اجرایی و تعداد خانوار خودکفا شده نسبت به مجموع سالهای فعالیت کمیته امداد از ابتدای تاسیس تا قبل از سال 1390 به ترتیب معادل 57 درصد و 167 درصد افزایش یابد و بانکها طی این چهار سال بیش از 40هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده‌اند که این مبلغ معادل 83 درصد از کل مبلغ 47 هزار و 811 میلیارد ریالی تسهیلات اشتغالزایی اعطایی به مددجویان بوده است.