به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده امروز در ادامه نشست ۶۸ کمیسیون مقام زن «میزگرد وزرایی» به سخنرانی پرداخت و بیان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

خانم رئیس، عالیجنابان، خانمها و آقایان؛ شرکت در این میزگرد وزرایی که به اهمیت کاستن از فقر زنان می‌پردازد باعث خرسندی است و این فرصت تبادل تجربیات را ارج می نهم.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که علاوه بر مشکلات مشترک زنان، درگیر تحریم‌های اقتصادی ناجوانمردانه است که هدفی جز فقیر کردن ایران ندارند در این نشست حاضر است. مفتخرم که اعلام دارم ما از این چالش فرصتی ساختیم برای قوی‌تر شدن و در برابر یک جانبه گرایی، ایستادیم.

حضار محترم؛

توجه شما را به برخی از اقدامات مهم کشورم در راستای مبارزه با زنانه شدن فقر و توان افزایی ایشان، جلب می‌نمایم:

۱_ امروز بودجه ریزی جنسیتی یکی از روش‌های شناخته شده برای کاستن از فقر زنان است، بدین منظور یک درصد از بودجه سال ۱۴۰۲ همه دستگاه‌های اجرایی به بحث زن و خانواده تخصیص داده شد. بر این اساس همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند یک درصد از منابع بودجه خود را به مسائل زنان و خانواده اختصاص دهند.

۲_ طرح کسب و کار پایدار خانواده محور با همراهی زنان کارآفرین ایرانی به منظور توان افزائی زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور از آموزش تا تهیه مواد اولیه و اتصال به زنجیره فروش و بازار در حال اجراست و توانسته در مدت کوتاهی ۸۰۰۰ زن را تحت پوشش قرار دهد.

۳_ جمهوری اسلامی ایران در اقدامی مبتکرانه، خود، ضامن بانکی گروهی از زنان فاقد پوشش حمایتی در دهک‌های آسیب پذیر اجتماعی، به منظور دریافت تسهیلات اشتغال و وام گردید.

۴_ اجرای CBR از سال ۱۳۷۴ به منظور ارائه خدمات توانبخشی، کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها برای افراد دارای معلولیت در زمینه سلامت، آموزش، اشتغال و امور اجتماعی با نگاه ویژه به زنان از دیگر مواردی است که به اذعان سازمان جهانی بهداشت، بعنوان یک الگوی موفق از این برنامه در جهان قلمداد می‌شود.

۵_ از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مقوله حمایت از زنان، ارزشگذاری به کار خانگی زنان، اجرای «قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» است که توانسته وضعیت زنان و دختران روستایی را به شکلی قابل توجه بهبود بخشد. بعلاوه افزایش میزان دسترسی زنان روستایی و عشایری به منابع همچنین ارتقای سطح دانش و مهارت ایشان و به صورت ویژه ایجاد صندوق خرد روستایی منجر به افزایش ضریب امنیت معیشتی و سلامت غذایی خانوارهای روستایی و عشایری در کشور شده است.

۶_ تخصیص وام به مشاغل خانگی و صدور مجوز با سهولت بیشتر، دو درصد از نرخ بیکاری زنان در سال گذشته کاسته است.

در پایان از همگی شما و از نهادهای بین‌المللی فعال در موضوع زنان می‌خواهم با توجه به گزارش UN WOMEN درباره تأثیرات جنگ اخیر بر امنیت، معیشت و فقر زنان در غزه اقدام مناسبی برای رسیدن غذا و دارو به این مردم بی دفاع صورت پذیرد.