به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، مازیار غلامی، مدیر کل سازمان هواشناسی استان تهران ضمن اعلام اینکه علی‌رغم روزهای آلوده تهران در آذر ماه، اواسط دی ماه و اوایل بهمن ماه، نسبت به سال گذشته شرایط بهتری داشتیم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میانگین کیفیت هوای تهران ۱۰ روز پاک، ۲۲۹ روز قابل قبول، ۱۰۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز ناسالم بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۳ روز هوای پاک، ۱۸۵ روز هوای قابل قبول، ۱۲۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و۳۴ روز هوای ناسالم برای همه افراد ۲ روز هوای بسیار ناسالم و ۲ روز هوای خطرناک داشته است.

هوای تهران؛ امسال بهتر از پارسال

غلامی بیان کرد: علی‌رغم روزهای آلوده تهران در مقایسه اعداد و ارقام به دلیل ناپایداری در منطقه و وزش باد، وضعیت هوای تهران امسال بهتر از سال گذشته بوده است.

غلامی با تاکید بر اینکه هوای تهران در هیچ روزی در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار نداشته است، گفت: تعداد روزهای قابل قبول نسبت به مدت مشابه افزایش پیدا کرده و به همان نسبت تعداد روزهای خطرناک ناسالم و بسیار خطرناک کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۳۲ درصدی بارش نسبت به دوره بلند مدت

مدیر کل سازمان هواشناسی استان تهران عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان هواشناسی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۲ میلی متر بارش در سطح استان داشتیم که نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش بارش باران را داشتیم.

به گفته غلامی، باید توجه داشت که افزایش بارش، مسئله کمبود آب تهران را حل نمی‌کند.

بهار و باران به استقبال عید نوروز می‌روند

غلامی از ناپایداری طی فردا در آسمان تهران خبر داد و افزود: برای فردا ۲۱ اسفند ماه ناپایداری را در منطقه داریم که می‌تواند همراه با کاهش دما و وزش باد باشد. همچنین بارش در ارتفاعات خصوصاً در صبح تا ظهر فردا می‌تواند به شکل برف باشد.

مدیر کل سازمان هواشناسی استان تهران درباره وضعیت هوا و دمای کشور در عید نوروز ۱۴۰۳، گفت: اگر الگوهای هواشناسی به همین ترتیب بماند، از جمعه موج بارش جدیدی در منطقه حکم‌فرما خواهد شد که می‌تواند طولانی مدت کشور را تحت تأثیر قرار دهد. احتمالاً از شنبه هفته آینده تا اوایل نوروز به تناوب شاهد بارش باران خواهیم بود.

به گفته غلامی، ماهیت بارش‌های در فصل بهار و تابستان غالباً رگباری، کوتاه‌مدت و یا حتی ممکن است سیل و تگرگ باشد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آخرین آمار تقریباً تا پایان فروردین ماه متوسط بارش‌ها نزدیک به نرمال باشد، گفت: متأسفانه از ابتدای اردیبهشت ماه سال آتی با روند کاهش بارش مواجه خواهیم شد.

غلامی توصیه کرد که افراد به هنگام تردد در مسیرهای کوهستانی وسایل زمستانه داشته باشید و مسافران نوروزی نیز لباس گرم همراه داشته باشند.

کاهش سطح انتشار، راهکار چالش آلودگی هوای پایتخت

مدیر کل سازمان هواشناسی استان تهران، راهکار چالش آلودگی هوای پایتخت را کاهش سطح انتشار عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دو بخش منابع ثابت و متحرک داریم، اگر با تمام توان حتی برای کاهش ۵ درصد سطح انتشار نسبت به سال گذشته تلاش کنیم، حداقل در بازده ۵ ساله می‌توانیم شاهد فرایندهای مثبتی در این زمینه باشیم.