به گزارش پارس نیوز به نقل از مهر، رضا مراد صحرایی در آئین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره خوارزمی با بیان اینکه از برگزاری این جشنواره بسیار خوشنودیم و از شرکت دانش آموزان هم خوشحالیم؛ گفت: نکته بسیار مهم توجه دانش آموزان به ریشه‌های علم است. در عصری زندگی می‌کنیم که کمتر به ریشه‌های علم توجه می‌شود اما آن استعدادهایی می‌توانند مولد باشند که به اساس علم توجه کنند.

صحرایی با تاکید بر اینکه همواره باید به تاریخ خود توجه کنیم؛ گفت: تاریخ معاصر را به دنیای صفر و یک نامگذاری کردند. دنیایی که به منطق ریاضی شناخته شده است و حتی در علوم انسانی و فرهنگ‌ها هم راه پیدا کرده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اندیشمندی که این جشنواره به نام اوست از طراحان و مبدعین ریشه‌های ریاضی است. الگوریتم از خوارزمی و عدد P از غیاث الدین جمشید کاشانی است. در دنیا ریشه ریاضی با این مفاخر علمی ایران شناخته شده است.

وی با اشاره به اهمیت آشنایی نوجوانان با هویت علمی ایرانی گفت: آشنایی دانش آموزان با گذشته‌ای که داشتند زمینه ساز تربیت نسل درخشان آینده ایران است.

صحرایی با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب، علم جایگاه بسیار بالایی دارد؛ گفت: علم آنچنان جایگاه بالایی دارد که منازعه قدرت‌ها نه بر سر سرزمین که بر سر تصاحب علم و دانش است زیرا علم و دانش مولد ثروت و قدرت است.

وی با اشاره به اینکه مهم این است که ما چگونه می‌توانیم علم را به ثروت تبدیل کنیم گفت: پیشنهاد من به مجریان جشنواره خوارزمی این است که زمینه معرفی برگزیدگان جشنواره خوارزمی به صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنند.

صحرایی با بیان اینکه ترکیب گرایش‌های مختلف از رشته‌های گوناگون در این زمان بسیار مهم است؛ گفت: به‌عنوان مثال نرم‌افزاری مانند ویراستیار از توجه همزمان به دو رشته زبان و ادبیات فارسی و مهندسی کامپیوتر است.

وی با اشاره به تجربه موفق کشورمان در عرصه نانو گفت: مهم این است که رشته‌ها و علوم جدید را قبل از اینکه کهنه شوند دریابیم و به آن توجه کنیم. باید علوم جدید را خیلی سریع در کشور پیاده کنیم. امروز هوش مصنوعی به عنوان پدیده جدید در جهان در حال تکثیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزانی که در جشنواره‌های علمی مثل جشنواره خوارزمی شرکت می‌کنند مصداق تجلی علم در سطوح بالا در ذهن دانش آموزان ماست. علم سطوح متفاوتی دارد که خلاقیت در به کار بستن علم، از سطوح بالای علم است. شرکت در جشنواره‌های علمی مصداق بارز خلاقیت‌های علمی است.

وی با بیان اینکه به دانش آموزان نگفته‌ایم که ضی و فیزیکی که می‌خوانند به چه دردی می‌خورد گفت بسیاری از دانش‌آموزان به اجبار دروس ارائه شده را می‌خوانند. چرا کاربردهای علوم موجود در کتب درسی را به دانش آموزان نمی‌گوییم. این رویه باید اصلاح شود و جشنواره‌های نظیر جشنواره خوارزمی در این امر بسیار مؤثر هستند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما در آموزش و پرورش همه اصحاب علم و دانش و صنعت را به تکمیل این زنجیره دعوت می‌کنیم. دانش آموزان امروز اساتید و رؤسای دانشگاه‌های آینده هستند و در آینده همان گونه تدریس خواهند کرد که ما امروز به آنها درس می‌دهیم.

صحرایی با بیان اینکه تأثیر سوابق تحصیلی به عدالت آموزشی کمک کرده است؛ گفت: با این اقدام، دانش آموزان در مناطق محروم ۴۰ تا ۷۰ درصد بهتر در پذیرش دانشگاه‌ها موفق بودند. برای استعدادهای برتر سراسر کشور هر کمکی که از دستم بربیاید انجام خواهم داد.