به گزارش پارس نیوز ، دکتر حسین فرشیدی در گفت و گو با ایسنا ، درباره بیماری‌های تنفسی و واگیرداری همچون آنفلوآنزا و کرونا اظهار کرد: شرایط از حالت نرمال خود خارج نشده است اما باید هر لحظه آمادگی وقوع اتفاق و یا شیوع بیماری را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش بیماری‌های واگیردار روزانه گزارش‌هایی را از وضعیت بیماری‌ها در کشورهای اطراف یا کشورهای اروپایی که به ایران ترددهای زمینی و هوایی دارند، همچون ترکیه ارائه می‌دهند، گفت: بر اساس این گزارش‌ها اگر بیماری‌هایی وجود داشته باشد که خطر انتقال آن به کشور با ترددها وجود داشته باشد، حتما از قبل می‌توان تمهیداتی پیش‌بینی کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه نباید نسبت به بیماری‌ها در مردم دلهره‌ای ایجاد شود گفت: وضعیت بروز بیماری‌های آنفلوآنزا و کرونا در کشور به‌گونه‌ای نیست که به مردم اخطار دهیم حتما در تمام اماکن از ماسک استفاده کنند یا از حضور در برخی اماکن خودداری کنند.

وی همچنین ضمن اشاره بر عدم جریان شرایط حاد شیوع این بیماری در کشور، درباره وضعیت‌ دسترسی به داروهای مرتبط با بیماری‌های فصل سرما گفت: در شرایط فعلی نسبت به سال گذشته که کمبود سرم داشتیم، وضعیت سرم و آنتی بیوتیک‌ها مناسب است. در بیمارستان‌ها نیز برای تامین سرم و آنتی بیوتیک‌ها مشکلی نداریم.

فرشیدی برای جلوگیری از شیوع خارج از کنترل بیماری‌های واگیردار و تنفسی توصیه کرد: افرادی که یک سال از آخرین تزریق واکسن آنفلوآنزای آن‌ها گذشته است، حتما واکسن آنفلوآنزا را که درتمام داروخانه‌ها در دسترس است، تزریق کنند. در اماکن شلوغ به دلیل اینکه امکان آنالیز افراد بیمار وجود ندارد نیز از ماسک استفاده کنند.

وی همچنین گفت: در صورتی که افراد علایم بیماری را دارند لازم است از حضور در جمعیت بپرهیزند. پس از ۴۸ ساعت بسیاری از علائم اصلی بیماری که موجب گسترش و انتقال می‌شود، از بین می‌روند و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.