به گزارش پارس نیوز به نقل از اقتصادنیوز، افزایش قیمت خودروهای ورودی در آیین نامه اجرایی واردات خودروهای نو به کشور دیده شده است. بررسی آیین نامه اجرایی واردات خودرو به کشور نشان می دهد سیاست گذار امکان ورود خودروهای با قیمت 40 هزار یورویی را نیز فراهم کرده است.

البته این بلند شدن سقف قیمت خودروهای وارداتی به دلیل اضافه شدن محصولات برقی به آیین نامه اجرایی واردات خودرو اتفاق افتاده است. بنابراین خودروهای برقی این امکان را دارند با قیمت 40 هزار یورویی وارد بازار کشور شوند.

اما سیاست گذار برای خودروهای بنزینی همان سقف 20 هزار یورویی را در نظر گرفته است. بنابراین خودروهای بنزینی بدون افزایش سقف قیمت و با همان 20 هزار یورویی که در آیین نامه اجرایی واردات خودرو مصوب شهریور 1401 مشخص شده بود، می توانند به کشور وارد شوند.

 

البته در آیین نامه اجرایی واردات خودروهای صفرکیلومتر اولویت خودروهای بنزینی برای خودروهای تا 10 هزار یورو اعلام شده است.

همچنین در آیین نامه اصلاحی بر نقش بانک مرکزی برای تایید تصمیمات کارگروهی که برای واردات خودرو تصمیم گیری می کند، تاکید شده است. کارگروه با حضور وزرای صمت، امور اقتصاد و دارایی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل می شود. رییس این کارگروه وزیر صمت است اما تصمیمات این کارگروه پیش از اعلام باید مورد تایید رییس کل بانک مرکزی قرار گیرد.

 
 
 

این کار گروه سقف واردات را در هر سال مشخص می کند. به نظر می رسد تایید تصمیمات کاگروه واردات خودرو بی ارتباط با مساله ارزی نباشد برای همین نیاز است که نظر رییس کل بانک مرکزی پیش از اعلام تصمیم اخذ شود.

اما در آیین نامه واردات خودروهای صفر کیلومتر بعد از اصلاح نیز همچنان واردات خودروهایی که موتور بالای 2500 سی سی دارند ممنون اعلام شده است.

 

پیش بینی می شود با توجه به اینکه شرکت های واردکننده در دور جدید ورود خودرو به عنوان حق العمل کار وزارت صمت نسبت به واردات خودرو اقدام می کنند، شاهد حضور گسترده خودروهای برقی باشیم که سقف قیمت یعنی 40 هزار یورو را دارند. این اتفاق می تواند درصد حق العمل کاری شرکت های واردکننده را افزایش داده و به دنبال آن درآمد این شرکت ها را افزایش دهد. البته افزایش واردات خودروهای برقی صفر کیلومتر با سقف قیمتی منوط به تامین ارز و موافقت بانک مرکزی است.

تاثیر پذیری بازار خودرو از آیین نامه اجرایی واردات محصولات نو برندهای جهنای خودروساز گویای این است که به احتمال زیاد امکان ورود خودروهای لاکچری تر که از برقی هستند فراهم می شود و این اتفاق می تواند روی قیمت های بازاری خودرو بخصوص خودروهای وارداتی اثرگذار باشد.

همچنین تداوم ممنوعیت واردات خودرو با موتور 2500 سی سی می تواند بازار این خودروها را که در سال های پیش از اعمال محدودیت وارد شده بودند را همچنان گرم نگه دارد و دارندگان این خودروها به دلیل ممنوعیت واردات همچنان دست بالا را در تعیین قیمت این خودروها دارند.

البته فراموش نکنیم چالش اصلی همان تامین ارز برای واردات خودرو است و این احتمال وجود دارد که با تزریق نشدن گسترده ارز، همچنان بازار خودروهای وارداتی قله های جدید قیمت را به خود ببیند.