به گزارش پارس نیوز به نقل از صدا و سیما ، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری گفت: شورای نگهبان در روز‌های گذشته برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی را بررسی کرد که از گذشته حجیم‌تر هم شده بود؛ مصوبه مجلس حدود ۱۰۰ صفحه بیشتر از مصوبات قبلی برنامه‌های ۵ ساله بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا در بررسی برنامه هفتم، میزبان رئیس جمهور، وزرا و معاونان و همچنین رئیس مجلس و برخی اعضای کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بود و پژوهشکده شورای نگهبان هم نظرهایش را به این شورا داده است، گفت: شورای نگهبان ایراد‌ها و ابهام‌هایی به برنامه هفتم دارد و نظرش را هم مجلس فرستاده است.

آقای طحان نظیف افزود: برای نمونه موضوع الکترونیکی شدن دفاتر تجاری خلاف موازین شرع و فانون اساسی نبود. لزوم اطلاع رسانی ممنوع الخروجی هم از موارد تأیید شده در نشست شورای نگهبان است.

او گفت: موضوع افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی و دولتی ناتراز در شورای نگهبان تأیید شد و در اصلاح ساختار بودجه، اصلاح رابطه بانکی دولت با شرکت ملی نفت ابهام‌هایی داشت، چون تنوع زیادی در شرایط و قرارداد‌ها وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بخشی از مصوبه مجلس درباره مولدسازی دارایی‌های دولت هم ابهام‌ها و ایراد‌هایی داشت. در اصلاح نظام مالیاتی، برای اولین بار مراکز دادرسی برای مالیات و بیمه پیش بینی شده بود که این مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی نبود.

هادی طحان نظیف گفت: اصلاح تعرفه آب بر اساس الگوی مصرف و معیار‌های تعیین الگوی مصرف آب با ابهام شورای نگهبان مواجه شد. مصوبه مجلس درباره بازاختصاص دادن آب صنایع سنگین با آب جایگزین در شورای نگهبان تأیید شد.

او گفت: سازوکار‌های بهبود مشکل ناترازی گاز در فصل‌های سرد سال در شورای نگهبان تأیید شد. اصل مصوبه مجلس درباره حل مشکل ناترازی مصرف سوخت ایرادی نداشت، اما در جزئیات با ایراد‌ها و ابهام‌هایی مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه مجلس درباره تکلیف دولت به افزایش حداقل ۲ صدم درصد به ظرفیت سکونت‌گاهی کشور در شورای نگهبان تأیید شد. تسهیل تغییر کاربری اراضی زراعی یا باغ‌ها به کاربری مسکونی هم ابهام‌های متعددی داشت که باید در مجلس برطرف شود.

سن بازنشستگی افزایش می‌یابد، حقوق‌ بازنشستگان متناسب سازی می‌شود، مصوبه کاهش مدت سربازی هم ابهام دارد

آقای طحان نظیف گفت: قراردادن ابزار‌های تنبیهی برای بانک‌هایی که تسهیلات مسکن را نمی‌دهند، از مصوباتی تأیید شده در شورای نگهبان بود. افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی تخصصی هم مواردی است که باید ابهام هایش برطرف شود.

او همچنین از تأیید موضوع بیمه پایه سلامت برای خانواده روستایی، عشایر و خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، افزایش مالیات محصولات دخانی هم در شورای نگهبان خبر داد. 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا همچنین مصوبه مجلس درباره صدور اسناد مالکیت به صورت الکترونیکی و صدور برخط گواهی انحصار وراثت را تأیید کرد. 

هادی طحان نظیف گفت: انتقال سازمان ثبت به وزارت دادگستری هم مغایر اصل ۱۶۰ قانون اساسی شناخته شد. طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم که پیشتر ایراد‌ها و ابهام‌هایی داشت، در مجلس دوباره بررسی شد و فعلا در نوبت بررسی شورای نگهبان است.

او گفت: شورای نگهبان متناسب سازی حقوق بازنشستگان را در مصوبه برنامه هفتم بررسی کرد که تأیید هم شد. با این مصوبه ظرف ۳ سال پس از شروع برنامه، بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از تأیید مصوبه افزایش سن بازنشستگی خبر داد. او گفت که مصوبه کاهش مدت سربازی ابهام‌هایی داشته که برای رفع آن به مجلس برگشت.

هادی طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب هم پس از اصلاح در مجلس با ایراد‌های مواجه شده و نمایندگان باید آن‌ها را اصلاح کنند.

شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیکی موافقت کرد

او گفت: شورای نگهبان جلساتی را درباره پیشنهاد‌های وزارت کشور برای اجرای انتخابات الکترونیک داشت و در نشست اخیر شورا، با پیشنهاد این وزارتخانه بر اساس قانون انتخابات موافقت شده است.

تحقیقات محلی برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات، بر اساس یک «آیین نامه داخلی» انجام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرگزاری صدا و سیما درباره عملکرد سامانه مردم ناظر شورای نگهبان در روزهای انتخابات گفت: این سامانه در روز‌های انتخابات فعالیت می‌کند و البته هنوز هم گزارشی از تخلفات انتخاباتی در این سامانه دریافت نکردیم. 

آقای طحان نظیف گفت: سامانه داوطلب هم مبنای ارتباط شورای نگهبان با داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی است؛ به دنبال این هستیم که امسال به جز روز رأی گیری، در روز‌های تبلیغات هم سامانه مردم ناظر، نظر مردم را دریافت کند که بحث‌های کارشناسی آن در حال انجام است. 

 
 
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

او در پاسخ به پرسش خبرگزاری صدا و سیما درباره انتقادها به نحوه تحقیقات محلی برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات گفت: اصل موضوع تحقیقات میدانی برای بررسی صلاحیت داوطلبان در قانون پیش‌بینی شده و پرسش‌هایی که در این فرآیند درباره مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مطرح می‌شود، بر اساس موازین قانونی است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: افرادی که تحقیقات را انجام می‌دهند، آموزش‌هایی می‌بینند و طبیعتا این تحقیقات درباره افراد شناخته‌شده نیست؛ تحقیقات در کنار مدارک و مستندات و استعلامات اتفاق می‌افتد و اگر نتیجه تحقیقات با استعلامات رسمی تعارض داشته باشد، آن نتیجه‌ها کنار گذاشته می‌شود.

هادی طحان نظیف گفت: پرسش‌ها بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی تنظیم می‌شود و همچنین بر عملکرد افرادی که تحقیقات را انجام می‌دهند، نظارت می‌کنیم.

 
 
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شمار داوطلبان احراز صلاحیت نشده به ۲ هزار نفر و زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و فکر می‌کنم این شمار کمتر هم بشود.

او گفت: آزمون‌های کتبی و شفاهی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تمام شده و بررسی صلاحیت را شروع کرده‌اند. چهارم و پنجم بهمن هم نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد و فرصتی هم برای اعتراض وجود دارد.
 
شورای نگهبان در چند روز گذشته صلاحیت برخی داوطلبان را تأیید کرده است
 
آقای طحان نظیف همچنین گفت که در روزهای گذشته شماری از داوطلبان احراز صلاحیت نشده و رد صلاحیت نشده، تأیید صلاحیت شدند.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به اینکه شمار داوطلبان تأیید صلاحیت شده، چند نفر است، گفت: شمار این داوطلبان هم پس از پایان مهلت بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

آیا فرد بی‌حجاب می‎‌تواند رأی دهد؟ 

او در پاسخ به این پرسش که آیا فرد بی‌حجاب می‌تواند در انتخابات رأی دهد، گفت: حق رأی در هیچ قانونی سلب نشده و حتی دادگاه هم نمی‌تواند آن را سلب کند. نباید موضوع حجاب موجب دو قطبی شدن در انتخابات شود.