علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ گفت: وام ازدواج در لایحه بودجه سال آینده به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای هر زوج در نظر گرفته شده است، (زوجین ۶۰۰ میلیون تومان) و برای زوجه زیر ۲۵ سال، مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان (زوجین ۷۰۰ میلیون تومان) خواهد بود. احتمال رشد این مبلغ با توجه به پیشنهادات نمایندگان، تورم حاکم بر جامعه و افزایش نرخ سالمندی وجود دارد.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج افزود: مجلس تمام تلاش خود را می‌کند تا نرخ ازدواج و فرزندآوری افزایش یابد . بر همین اساس در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و لایحه بودجه هر سال تلاش می‌کند تا تسهیلات ازدواج و فرزندآوری متناسب با تورم را در جامعه ببیند، اما هر ساله شاهد کوتاهی بانک‌ها در پرداخت آن هستیم. چنانچه هر دو وام مد نظر به اندازه یک درصد تسهیلات بانکی نیست. حتی سال گذشته بانک‌ها در اقدامی بیشتر از متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری به کارمندان خود تسهیلات پرداخت کردند که عدالت اجتماعی را در کشور زیر سوال برده‌اند.

 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه جوانان در دریافت وام ازدواج با چالش‌های متعددی روبرو هستند، تاکید کرد: طی گزارشات واصله از متقاضیان تسهیلات بانکی، سنگ اندازی بانک‌ها در ارائه وام ازدواج و فرزندآوری بسیار زیاد بود بگونه‌ای که رئیس جمهور طی نامه‌ای به این مسئله ورود داشت.

عنابستانی با اشاره به بند ۴ نامه ریاست جمهوری به بانک مرکزی یادآور شد:  آقای رئیسی صراحتا در این نامه عنوان کردند صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد و بانک‌ها باید مراتب پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از تعداد ضامنین تا نوبت‌های  طولانی پرداخت وام را تسهیل ببخشند.

انتهای پیام/