روح اله عباس پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به واردات خودرو اظهار داشت: از آنجاکه یکی از مشکلات کشور بازار نابسامان خودرو و نارضایتی مردم از کیفیت و قیمت خودرو بود، مجلس در جریان بررسی قانون ساماندهی صنعت خودرو، مجوز واردات خودرو را صادر کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه مجلس اجازه واردات خودرو را صادر کرد، در قوانین بودجه سال‌های 1401 و 1402 نیز بر این موضوع تاکید داشت، افزود: مقرر بود تا پایان سال 1401  حدود 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود که این مهم محقق نشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: دولت در سال جاری لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از 5 سال را به مجلس ارائه کرد که مجلس نیز این لایحه را مصوب کرد، در این قانون برخی از قید و بندهایی که پیش از این برای واردات خودرو وجود داشت، رفع شد تا این کار تسهیل شود.

عباس پور با طرح این پرسش که چرا سازمان برنامه و بودجه مطرح می‌کند که ارز واردت خودرو در اولویت نیست، تصریح کرد: طرح این گونه مسائل این شائبه را ایجاد می‌کند که در دولت انسجام کافی وجود ندارد. دولت اصرار دارد وزارت بازرگانی تشکیل شود اما وزارت صمت با این موضوع مخالفت می‌کند که این مثال نشانه‌ای از نبود انسجام است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با وجود اینکه دولت لایحه خودروهای کارکرده را با قید دوفوریت به مجلس ارائه داد و مجلس نیز برای تصویب آن تلاش بسیار کرد اما متاسفانه این قانون اجرایی نمی‌شود؛ دولت باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا قانون واردات خودرو نو و خودروهای کارکرده را اجرا نمی‌کند؟ اگر دولت ارز مورد نیاز برای واردات را ندارد چرا لایحه دوفوریت به مجلس ارائه کرد.