به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، مهدی ضیغمی در حاشیه نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، درباره لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی اظهار کرد: درباره واردات لوازم خانگی معاون مربوطه در وزارت صمت باید توضیح دهد و جزئیات واردات لوازم خانگی بسته به اینکه چه نوع لوازم خانگی باشد و برای اصلاح روند انرژی باشد متفاوت است. اگر الآن بگویم واردات آزاد شده، ممکن است درباره تمام گروه‌های کالایی درست نباشد.

وی همچنین گفت: میزان واردات خودرو تا پایان سال بستگی به تامین ارز از سوی بانک مرکزی دارد. اما از نظر پتانسیل، این امکان وجود دارد که حداقل ۴۰ هزار خودروی دیگر وارد کشور شود.

ضیغمی درباره واردات خودرو و صحبت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه واردات سه میلیارد دلاری خودرو به صلاح نیست، گفت: نظر دولت این است که واردات خودرو هم امسال و هم سال بعد انجام خواهد شد. نظر آقای منظور در خصوص واردات خودرو این بوده که با توجه به برنامه واردات خودرو که در بودجه در نظر گرفته شده، وقتی واردات طبق برنامه انجام نشود، ناترازی ایجاد می‌شود. اما رویه دولت در خصوص واردات این است که امسال واردات با قطعیت انجام می‌شود و در بودجه سال آینده نیز واردات بودجه منظور شده و این موضوع بدون خلل انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: برای واردات خودرو به معنای عام مشکل ارزی نداریم و با بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز جلسات متعددی داریم تا روند تخصیص را تسهیل کنیم. مثلاً در دو هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار به شرکت‌ها ارز دادیم اما اعلام کرده‌ایم که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که ظرف ماه آتی بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم و با بانک مرکزی در این زمینه نیز صحبت کرده‌ایم.

ضیغمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد رئیس اتاق تعاون به عنوان بهره بردار نمایشگاه بین المللی گفت: ۱۰۰ درصد با این موضوع مخالف هستیم و مانع این قضیه در حد توان خواهیم شد. بنابراین از طریق وزارت صمت مواضع خود را اعلام می‌کنیم. چنین موضوعی قطعا تعارض منافع بسیاری جدی ایجاد می‌کند. نمی‌دانم این موضوع چرا مطرح شده و ما این موضوع را خیلی جدی نمی‌گیریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه مقرر شده بود همه ظرفیت‌های دستگاه‌های کشور درگیر نمایشگاه اکسپو که مهم‌ترین رویداد تجاری کشور است شده، گفت: این فرصت بسیار خوبی است و از دو ماه پیش رایزن‌ها درگیر شدند تا تجار علاقمند به همکاری با ایران و کشورهای دارای پتانسیل را دعوت کنیم تا ذهنیت آن‌ها عوض شود. عامل محدودکننده در تهران مثل هتل‌ها و غیره باعث شده حداکثر به ۳۰۰۰ نفر فکر کنیم. برنامه ما این است که تجار با زیرساخت‌های گردشگری کشور هم آشنا شوند. اما ممکن است تجار قبول نکنند به برخی هتل‌ها بروند و حداکثر ظرفیت در هتل‌های مناسب ۳۰۰۰ نفر است. اگر این زیرساخت‌ها فراهم بود می‌توانستیم به ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار نفر هم فکر کنیم.

مهدی ضیغمی همچنین در نشست خبری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ اظهار کرد: با توجه به بازخوردهایی که از نمایشگاه سال گذشته دریافت کردیم، تمرکز نمایشگاه ۲۰۲۴ بر کشورهای آفریقایی، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است، اما این تمرکز به منزله غفلت از سایر کشورها نیست. در نمایشگاه سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ تاجر از کشورهای مختلف به ایران وارد شدند. برای حضور در ششمین نمایشگاه صادراتی با توجه به استقبال کشورها پیش‌بینی می‌شود سه تا ۴۰۰۰ تاجر تقاضای ورود به کشور را داشته باشند، اما برای پذیرش این تعداد با چالش تامین محل اقامت آنها در هتل‌ها مواجه خواهیم شد و این ظرفیت را نداریم. 

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در حوزه پتروشیمی، صنایع دستی و غیره برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، گفت: بسیاری از مقامات خارجی علاقمند هستند تا در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور یابند. نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی بزرگترین رویداد تجاری کشور برای ترغیب تجارت است و با کمک این نمایشگاه مقاصد صادراتی ایران متنوع خواهد شد.

ضیغمی با بیان اینکه طی سال‌های آینده از یک کشور صادرات کننده ماده خام و نیمه خام به یک کشور صادرکننده در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان تبدیل می‌شویم، تصریح کرد: همچنین تاکید ما در این نمایشگاه حضور شرکت‌ها برای صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا است. با توجه به اقداماتی که انجام شده، در افق ۵ ساله کشوری خواهیم بود که دغدغه بحث عوارض صادراتی مواد خام و نیمه خام را نخواهد داشت و کشورهای دیگر نمی‌توانند برای ما در حوزه صادرات یا تهاتر کالا تعیین تکلیف کنند. 

این مقام مسئول درباره تجارت با روسیه نیز گفت: در خصوص تجارت با روسیه یک دهه عقب ماندگی داریم که بخشی از آن مربوط به مسائل حمل و نقل و لجستیک است. اما ظرفیت‌های خوبی برای تجارت بین دو کشور وجود دارد و روس‌ها از ما برای برقراری روابط تجاری بین دو کشور  جدی تر و پیگیرتر هستند.