به گزارش پارس نیوز به نقل از قوه قضاییه، علی صالحی دادستان تهران، به همراه تعدادی از معاونین، مسئولین شهری و نیروهای انتظامی، از خیابان صابونیان و محدوده اطراف آن بازدید به عمل آورده و نتیجه‌ اقدامات چندماهه دادستانی تهران و سایر دستگاه‌های متولی را در راستای ساماندهی این منطقه و همچنین دست‌فروشان آن را از نزدیک رصد کردند.

دادستان تهران گفت: خیابان صابونیان واقع در محله شوش و منطقه ۱۶ تهران، چند سالی است که به دلیل تجمع صنف ظروف و بلورجات در این محله، عمده مقصد شهروندان تهرانی و استان‌های دیگر به جهت تامین کالا بوده و به صورت روزانه حضور تعداد زیادی از مردم را در خود شاهد بوده است. با این وجود نظر به عدم ساماندهی وضعیت این منطقه و استقرار بدون ضابطه دست‌فروشان در آن، علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده برای شهروندان تهرانی و همچنین خریداران، شهر تهران را نیز با یک معضل جدی در زمینه ترافیک شهری و همچنین امنیت شهروندان مواجه ساخته بود.

صالحی اضافه ‌کرد: وضعیت آشفته ناشی از حضور و استقرار بدون ضابطه دستفروشان در این منطقه، علاوه بر انسداد معابر و ایجاد مشکلاتی برای عبور و مرور مردم، باعث جذب سارقین، کیف‌قاپ‌ها و مال‌خران اموال مسروقه از دیگر نواحی تهران به این محل شده و آن را به مکانی برای خرید و فروش موادمخدر و استقرار معتادان تبدیل کرده بود که همین موضوع نیز علاوه بر سلب آسایش شهروندان و ساکنین محل، شهر و منطقه را با چهره بسیار زشتی مواجه ساخته بود.

دادستان تهران افزود: این آشفتگی‌ها در کنار تبدیل این منطقه به بستری برای وقوع جرایم دیگر، عبور مرور خودروهای امدادی نظیر آمبولانس و آتش‌نشانی را به این محل صعب کرده بود به نحوی که در صورت وقوع آتش‌سوزی یا حادثه برای شهروندان، طی مسافت کوتاهی، مدت زمان قابل توجهی به طول می‌انجامید لذا آسیب شهروندان و همچنین اموال آنان در نتیجه‌ی این آشفتگی‌ها چندان دور از ذهن نبود.

صالحی همچنین اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم حقوق شهروندان و صیانت از حقوق عامه و همچنین در راستای سیاست‌های دستگاه قضایی دائر بر پیشگیری از وقوع جرم و حذف عوامل جرم‌زا، موضوع ساماندهی این منطقه و مضافاً دستفروشان خیابان صابونیان در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اقدامات دادستانی تهران و با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله فراجا، شهرداری، هم اکنون خیابان صابونیان ساماندهی شده و کسبه و ساکنان این منطقه به علت رونق کسب و کار و امنیت ایجاد شده از وضعیت موجود، ابراز رضایت می‌کنند. همچنین در مجاورت پارک واقع در محدوده این خیابان، برای کسبه‌ای که قبلاً دستفروش بودند تعدادی غرفه ایجاد شده که بتوانند کسب و کار خود را در محیطی مناسب دایر کنند و در حال حاضر یک امنیت پایدار برای کسبه و شهروندان در این منطقه ایجاد شده است.

دادستان تهران یادآور شد: قبلاً خیابان صابونیان و پارک محدوده آن، محل تردد و استقرار معتادان متجاهر بود که با اقدامات دادستانی تهران و فراجا، نسبت به جمع آوری معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر اقدام شد و هم‌اکنون علاوه بر رونق فعالیت‌های اقتصادی دستفروشان محله صابونیان در این پارک، امکان استفاده‌ خانواده‌ها و فرزندان آنان از امکانات این پارک نیز فراهم شده است.

صالحی همچنین تصریح کرد: در ضمن بازدید از محله صابونیان، از یکی از ساختمان‌های ناایمن منطقه ۱۶ که تعدادی از شهروندان در آن ساکن بودند نیز به صورت سرزده بازدید بعمل آمد و در راستای پیشگیری از حوادث احتمالی، دستورات لازم در رابطه با برگزاری جلسه فوریتی بین شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی و نمایندگان ساکنین با نظارت دادستانی تهران به منظور بررسی اسکان ساکنین ساختمان در محل دیگر و بازسازی و یا احداث مجدد ساختمان طبق استانداردهای ملی، صادر شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رسیدگی به مشکلات و صیانت از حقوق عامه در مناطق جنوبی و کم برخوردار شهر، جزو اولویت‌های دادستانی تهران است.