به گزارش پارس نیوز به نقل از فارس، با بارش باران در تهران ترافیک افزایش می‌یابد و شهروندان ساعت‌های زیادی را در ترافیک سپری می‌کنند. در روزهای بارانی و برفی قیمت تاکسی‌ها بر اساس مصوبه شورا می‌تواند تا 15 درصد افزایش یابد.

شهرداری قانوناً می تواند در روزهای بارانی کرایه تاکسی را تا 15 درصد افزایش دهد

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر می‌گوید: در روزهای خاص مثل زمانی که با شدت بارندگی مواجه هستیم در معابری که دچار ترافیک‌های سنگین می‌شود؛ پیش‌بینی شده که نرخ کرایه 10 تا 15 درصد افزایش یابد که این افزایش صرفا از طریق سازمان تاکسیرانی و با نظارت آنها و در زمان قید شده انجام می‌شود.

شهرداری: امسال افزایش 15 درصدی را اعمال نمی کنیم

به نظر می‌رسد این شناورسازی در سال جاری انجام نمی‌شود؛ چرا که محمد علوی‌زاده معاون سازمان تاکسیرانی شهر تهران می‌گوید، امسال طرح شناورسازی قیمت‌ها اجرا نمی‌شود؛ در ابتدای سال جاری نرخ‌ها 45 درصد افزایش یافت و شورای شهر هم اجازه افزایش نرخ در زمان بارندگی و اوج ترافیک تا 15 درصد را داده است که البته این عدد امسال اجرایی نمی‌شود.

بر اساس این گزارش، در روزهای بارانی برخی از خودروهای گردشی نرخ‌های عجیب و غریبی دریافت می‌کنند و بعضا فقط به صورت دربست حرکت می‌کنند. البته قرار است ساماندهی در زمینه خودروهای مسافربر شخصی انجام شود اما در روزهای بارانی این افراد نرخ‌ها را افزایش می‌دهند که باعث نارضایتی شهروندان می‌شود.

برخی از خودروهای اینترنتی قیمت های عجیب و غریب می گیرند

البته نرخ بالای کرایه تاکسی‌های اینترنتی باعث اعتراض اعضای شورای شهر شده و شورای شهری‌ها می‌گویند خودروهای شخصی اینترنتی نه در نوع فعالیت و نه در نرخ‌گذاری هیچ مجوز قانونی از شهرداری نمی‌گیرند.سیدجعفر تشکری‌هاشمی عضو شورای شهر در این باره می‌گوید: این خودروهای اینترنتی اسنپ و تپسی‌تاکسی نیستند بلکه خودروهای شخصی هستند که به صورت برخط از طریق شرکت‌هایی که هیچ مجوزی از شهرداری تهران ندارند در حال فعالیت هستند. نرخ کرایه این خودروها در ساعات اوج ترافیک بسیار عجیب می‌شود و این مبالغ به هیچ عنوان منصفانه نیست و  مصوبه شورای شهر را ندارند بر همین اساس مبالغی که دریافت می‌شود کاملاً نص صریح قانون است زیرا قسمت‌گذاری تاکسی‌ها وظیفه شهرداری است البته برای رفع این مشکل پیگیری‌هایی صورت گرفته و مهدی چمران رئیس شورای شهر تأکید کرده در نشست‌هایی با وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت ارتباطات که برخی از مجوزها را صادر می‌کنند مشکلات را حل کنیم.

ورود تاکسی های برقی به تهران

همچنین افزایش تاکسی‌ و نوسازی تاکسی‌های فرسوده در دستور کار مدیریت شهری است. قرار است تعدادی تاکسی برقی وارد خطوط شود. پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران به خبرنگار فارس می‌گوید تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه ورود تاکسی‌های برقی بسته شده است. توسعه حمل و نقل در دستور کار است چرا که این موضوع در کاهش ترافیک تهران تأثیرگذار است البته بودجه‌ای هم در این زمینه در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش وقتی تهران بارانی می‌شود ترافیک در بسیاری از معابر سنگین می‌شود و باید مسیری که در مواقع عادی بین 20 دقیقه تا نیم ساعت طی می‌شود در روزهای بارانی بالای 60 دقیقه  برای طی این مسیر زمان صرف کرد. در این روزها علاوه بر ترافیک سنگین قیمت‌های عجیب و غریبی که برخی از خودروهای شخصی برای جابه‌جایی مسافران می‌گیرند تعجب‌برانگیز است البته مسؤولین شهری اعلام کردند که برای این خودروها نرخ‌گذاری از سوی شورا صورت نگرفته اما قطعا در جهت رفع مشکل ورود خواهند کرد.

چمران: پلیس ناچار می شود دوربین ها را دستی کند

در روزهای بارانی حجم استفاده از خودروهای شخصی بالا می‌رود همین امر بر میزان ترافیک تهران می‌افزاید. طول ترافیک خودروها در برخی ساعات کیلومتری می‌شود. یکی دیگر از علائم بروز ترافیک در این روزها دستی کردن چراغ های راهنمایی رانندگی است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در خصوص موضوع دستکاری دوربین‌های شهری در هنگام بارندگی توسط پلیس؛ گفت: در این ایام ترافیک زیاد می‌شود و پلیس ناچار است برای مدیریت شرایط سیستم‌های هوشمند را دستکاری کند.

بر اساس این گزارش، در ترافیک اتلاف وقت صورت می‌گیرد و عمر انسان‌ها به هدر می‌رود در ماه‌های آخر پاییز هم ترافیک تهران شدیدتر می‌شود چرا که طول روز کمتر و تراکم خودروها در ساعات پایانی روز بیشتر می‌شود البته در روزهای بارانی هم به دلیل کاهش دید و کم شدن سرعت، ترافیک بیشتر می‌شود. برای جابه‌جایی مسافر هم در این ایام شورای شهر به مدیریت شهری اجازه افزایش 10 تا 15 درصدی نرخ تاکسی را داده است اما مدیران شهری تأکید کردند که در سال جاری این امر اجرایی نمی‌شود.