به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا،  مهدی عباس‌زاده امروز در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ضمن اشاره به آغاز زمان دریافت آثار داخلی و خارجی در این جشنواره، گفت: روند دریافت آثار از امروز ۱۷ مهر آغاز شد و تا ۳۰ آبان ادامه دارد، آثاری که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان ۱۴۰۱ منتشر شده‌اند، می‌توانند با ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره به نشانی farabiaward.com در این جشنواره شرکت کنند. 

وی با اشاره به روند شناساسی آثار، افزود: همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، ضمن آنکه دبیرخانه هم سراغ پژوهشگران می‌رود تا آثار آنها را برای شرکت در جشنواره انتخاب کند. با رایزنی که با برخی از استادان گروه‌های ۱۶ گانه جشنواره شامل بیش از ۱۲۰ استاد و متخصص انجام شده، انتخاب آثار صورت می‌گیرد.

دبیر شورای علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با اشاره به روند برگزاری جایزه امسال، توضیح داد: ۱۶ گروه علمی علوم انسانی در این دوره داریم، یک گروه جدید یعنی علوم انسانی اسلامی‌ هم از دوره قبل اضافه شده است. همچنین قالب پذیرش آثار نیز کتاب، مقاله، طرح پژوهشی، رساله دکتری یا مقاله سطح ۴ حوزه و پایان‌نامه ارشد یا مقاله سطح ۳ حوزه و مقاله علوم انسانی و اسلامی در مجلات مورد تائید وزارت علوم یا حوزه است.

وی گفت: شرکت کنندگان نیز در دو بخش بزرگسال (بالای ۳۵ سال) یا جوان (زیر ۳۵) می‌توانند باشند و در دو سطح برگزیده (اول، دوم، سوم) و شایسته تقدیر از افراد برتر تجلیل می‌شود. اختتامیه نیز تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

عباس زاده تاکید کرد: بخش ویژه هم شامل شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی، شخصیت پیشتاز علوم انسانی و اسلامی، نظریه‌پرداز برجسته و مترجم برجسته است. در بخش ترجمه هم ترجمه از زبان‌های دیگر و هم از زبان فارسی، انجمن علمی برتر (حوزه و دانشگاه) و نشریه علمی برتر ( حوزه و دانشگاه) نیز مد نظر است.

وی یادآور شد: یک بخش هم جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که در حوزه پژوهش‌های قرآنی آموزش عالی اهدا می‌شود و مرکز پژوهش‌های قرآنی وزارت علوم مسؤولیت آن را برعهده دارد.

عباس‌زاده گفت: بخش ویژه‌ای که امسال اضافه شده، دیپلماسی علمی است که هنوز شاخص‌های آن تدوین نشده و در حال تدوین آن هستیم.

بخش بین‌الملل

دبیر شورای علمی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در مورد بخش بین‌الملل این جایزه نیز اظهار کرد: در بخش بین‌الملل ۳ حوزه ایرانشناسی، اسلام شناسی و علم دینی را داریم که علم دینی از دوره قبل اضافه شده است. یک جایزه ویژه صلح و دوستی را هم داریم. همه مؤسسات و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دارای ملیت غیرایرانی می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

وی گفت: آثاری که از پایان مارس ۲۰۲۰ تا پایان مارس ۲۰۲۳ منتشر شده‌اند، می‌توانند در این جایزه شرکت کنند. علاقه‌مندان از امروز ( ۹ اکتبر) تا ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) وقت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند. 

اقدامات دبیرخانه جشنواره فارابی

وی با اشاره به برخی اقدامات برای برگزاری بهتر جشنواره فارابی نیز گفت: شکل‌گیری شبکه نخبگانی یکی از اقدامات بوده است که در قالب چند برنامه در پژوهشگاه دنبال می‌شود. یکی از این اقدامات برگزاری همایش بین‌المللی فارابی است که دومین دور آن ۳۰ مهر در قزاقستان و با همکاری دانشگاه ملی فارابی آن کشور برگزار می‌شود. 

عباس‌زاده افزود: اقدام بعدی ارتقای کمی و کیفی جایزه جشنواره است که ارقام جایزه افزایش یافت و مبلغ نقدی جایزه برگزیده اول به ۱۵۰ میلیون تومان رسید، ولی باز هم باید بیشتر شود.

وی به برگزاری نشست علمی در ۳۰ آبان اشاره کرد و گفت: این نشست با موضوع تحلیل محتوایی جشنواره چهاردهم و تجلیل از داوران آن برگزار می‌شود. در این دوره داور برتر را در هر گروه انتخاب و تجلیل می‌کنیم؛ زیرا داوری در هر جشنواره‌ای اهمیت زیادی دارد و با انتخاب داور برتر قصد ایجاد رقابت در این جشنواره داریم.