مهدی طغیانی ،سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به چگونگی ایجاد سود مرکب، اظهار داشت: در شرایطی که پس از انعقاد قرارداد بانک با مشتری، وام گیرنده در پرداخت تاخیر داشته باشد، قرارداد تمدید می‌شود و اصل و فرع به عنوان وامی جدید در نظر گرفته خواهد شد و برای آن سود جدیدی اعمال می‌شود، در واقع اصل و فرع پس از منقضی شدن زمان پرداخت وام به اصل جدیدی تبدیل و پس از چند سال عددی نجومی می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط، مطرح می‌کنند که بطور مثال چند سال پیش تسهیلات 600 میلیون تومانی دریافت کردند اما اکنون حدود 7 میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند، در مقابل بانک‌ها نیز معتقدند که باید بین تسهیلات پرداختی و سپرده‌گیری‌ها یعنی بین دریافت‌ها و پرداخت‌ها تعادل وجود داشته باشد و با توجه به تورم، کاهش ارزش پول ملی و... و منابع باید به گونه‌ای بازگردد که پرداخت سود سپرده‌گذار جبران شود، اساسا این موضوع از تاخیر در پرداخت‌ها و باز پرداخت‌ها شروع می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برخی دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه تسهیلات‌گیرندگان تمایلی به پرداخت وام دریافتی خود را ندارند را نادرست دانست و ادامه داد: دلایلی مانند نوسانات اقتصادی موجب شده صاحبان کسب و کار نتوانند این تسهیلات را باز پرداخت کنند. به طور مثال فردی که با دریافت وام به دنبال راه‌اندازی یک فعالیت اقتصادی است، به دلیل جهش نرخ ارز، تورم و... نتوانسته پروژه را براساس برنامه پیش ببرد.

طغیانی تصریح کرد: باید مشتریان را به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست مشتریانی که توانایی بازپرداخت تسهیلات را دارند اما از پرداخت خودداری می‌کنند که قطعا باید با آن‌ها برخورد کرد و دسته دوم مشتریانی که توانایی پرداخت تسهیلات را به دلیل نوسانات اقتصادی ندارند.