به گزارش پارس نیوز ، سرهنگ فرج رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از لحاظ قانونی اتباع ایران برای خروج از کشور یا اقامت در خارج و مسافرت از خارج به ایران باید گذرنامه اخذ کنند.

وی بیان داشت: گذرنامه یک سند رسمی است که از طرف مأموران ذی‌صلاح دولت جمهوری اسلامی ایران برای مسافرت اتباع ایران به خارج یا اقامت در خارج یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در واقع هیچ تبعه ایرانی نمی‌تواند بدون اینکه گذرنامه دریافت کند، رسماً از ایران خارج شود، ادامه می‌دهد: در صورت تخلف از این موضوع و خروج بدون اخذ گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه، حبس از دو ماه تا ۶ ماه یا پرداخت جریمه نقدی یا هر دو مجازات در انتظار فرد خاطی خواهد بود.

رستمی تاکید می‌کند: حتی اگر شخص گذرنامه اخذ کرد، باید از طریق مجاز و تعیینی توسط حکومت از کشور خارج شود؛ بنابراین خروج از کشور از طریق نقاط غیرمجاز جرمی قابل مجازات است.

سرهنگ رستمی درباره مجازات کسی که از نقاط غیر غیرمجازی برای خروج استفاده کند نیز افزود: مجازات این فرد نیز یک تا سه ماه حبس تعیین شده است. حال اگر شخصی مرتکب دو تخلف فوق با هم شود، یعنی هم گذرنامه دریافت نکرده باشد و هم از نقاط غیرمجاز از کشور خارج شده باشد، مجازات شدیدتر شش ماه حبس و بیشترین جزای نقدی مقرر در قانون را باید تحمل کند.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها عبور و خروج خود شخص تبعه ایران از کشور به نحو غیرقانونی جرم حساب می‌شود، عبور دادن آن فرد از ایران توسط شخص ثالث نیز مجازات به همراه خواهد داشت.