به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی عصر امروز در مراسم تقدیر از خبرنگاران حوزه شهری ضمن گرامیداشت این روز درخصوص حادثه خلازیر گفت: متاسفانه از گذشته این نوع بی‌سامانی‌ها وجود داشته و به همین دلیل است که امروز حاشیه‌نشینی را می‌بینیم. البته فرقی نمی‌کند که این اتفاق متعلق به کدام دوره است؛ به طوری که ریزش ساختمان در منطقه ۱۹ امروز در صدر اخبار حوادث است.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرقانونی باید سه ضلع فراجا، شهرداری و قوه قضاییه شکل گیرد، گفت: اما شرایط سال گذشته فرصت برای فرصت‌طلب‌ها ایجاد کرد؛ به‌گونه‌ای که ماه‌ها فرصت داشتند؛ هرچند که در این مدت چندین بار شهرداری برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز اقدام کرد و تاکنون ۶۰ نفر نیز در این راستا مجروح شدند.

شهردار تهران با بیان اینکه به لطف خدا و با مجوز دستگاه قضایی و اراده سردار رادان و محمدیان دست به دست هم داده و کار پاکسازی را شروع کردیم، گفت: هر کدام از این ساختمان‌های ناایمن و غیرمجاز بمب ساعتی برای آینده بودند و در این مدت تاکنون ۳۶ عملیات خرد و ریز انجام دادیم و در یک مورد ۱۷۰ واحد غیرمجاز را تخریب کردیم و در حادثه اخیر هم برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفت و پیمانکار برای این مهم فراخوانده شد.

وی گفت: ساختمان‌هایی که به صورت غیرمجاز ساخته شده بودند، آنقدر سست بودند که وقتی چند ساختمان کناری‌شان تخریب شد، تاب نیاورده و سلسله‌وار ریزش کردند که پنج نفر به رحمت خدا رفتند.

او با تاکید بر اینکه شهرداری تهران این مسیر را با جدیت ادامه می‌دهد؛ چراکه هر ساخت و ساز غیرقانونی مفسده بزرگی است، گفت: در این مسیر اراده داریم و ضرورت دارد که دستگاه‌های دیگر هم از شهرداری و پلیس حمایت کنند که نگذاریم ساختمان‌های ناامن، غیراستاندارد و خطرآفرین شکل گیرد و سودجویان با جان و مال مردم بازی کنند.

زاکانی با تاکید بر اینکه در شهرداری اراده برخورد با ساختمان‌های غیرمجاز وجود دارد، گفت: از دی‌ماه سال گذشته مجوزهای لازم از کمیسیون‌های ماده ۵ درخصوص این‌گونه زمین‌ها اخذ شد و اگر ساختمانی مجوزش مطابق طرح تفصیلی باشد، به شرط تاییدیه استحکام از سوی نظام مهندسی می‌تواند مجوز بگیرد و با ساختمانهایی که برخلاف طرح تفصیلی ساخته شده باشد و تاییدیه ایمنی و استحکام از سازمان نظام مهندسی دریافت نکرده باشند، برخورد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه منطقه ۱۹ دروازه ورودی تهران است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منطقه نمونه و الگو در سال آینده تبدیل می‌شود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نوع تخریب درست بوده یا نه و چرا ساختمان‌ها اینگونه تخریب شدند؟ گفت: ساختمان‌هایی که الان در حال تخریب است در کنار ساختمان‌های غیرقانونی و سست ساخته شده‌اند و قطعا اراده‌ای که امروز در این زمینه وجود دارد، در گذشته نبوده؛ وگرنه شاهد حاشیه نشینی در تهران که تعدادشان به چند هزار نفر می‌رسد، نبودیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ما بیش از ۳۶ تخریب داشتیم و به غیر از مورد آخر خون از دماغ کسی نیامد، گفت: برای تخریب آخرین ساختمان‌ها از پیمانکار صاحب صلاحیت استفاده شد اما این حادثه نباید مستمسک شود. ۴۰ روز برای این عملیات برنامه‌ریزی شده بود و تک تک مسیرها و خانه‌ها آنالیز شده بودند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکار متخلف به قوه قضاییه معرفی می‌شود؟ گفت: حتما قوه قضاییه می‌تواند وارد شود.