محمدصالح جوکار ، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، در خصوص پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی طی روزهای آتی گفت: اصلاح موادی از قانون انتخابات قوه مقننه بر اساس سیاست های کلی انتخابات که در سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده بود انجام پذیرفت؛ در واقع تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته بود لذا اصلاح صورت گرفته در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اصلاحات و تغییرات در فرآیند انتخابات با توجه به 18 بند سیاست های کلی انجام شده است، اظهار کرد: مسائل مختلفی اعم از روش های برگزاری انتخابات الکترونیکی، تبلیغات، عدالت انتخاباتی، نحوه استفاده از امکانات دولتی و بخش خصوصی، سلامت انتخابات، زمان بندی رسیدگی به صلاحیت ها و غیره وجود داشت که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: به عنوان مثال در رابطه با بررسی صلاحیت ها همواره حجم انبوهی از پرونده ها باید در زمانبندی کوتاهی مورد بررسی قرار می‌گرفت و امکان وارد شدن خدشه به حقوق شهروندان وجود داشت. لذا زمان رسیدگی به صلاحیت ها در قانون جدید افزایش یافت و مرحله پیش ثبت نام در نظر گرفته شد.

جوکار تصریح کرد: بر این اساس در مرحله یاد شده مدارکی اعم از مدارک هویتی، تحصیلی و  پایان خدمت از افراد دریافت و استعلام از مراکز مورد نیاز اخذ می شود؛ متقاضیانی که در این مرحله ثبت نام می کنند و هویتشان تایید می شود، می توانند در مرحله بعدی ثبت نام کنند و سپس استعلام های مراجع چهارگانه و غیره محقق می شود.

جوکار تصریح کرد: در این راستا افرادی که از سوی هیات های نظارت و اجرایی بررسی صلاحیت تایید شوند، به عنوان نامزد انتخاباتی می توانند اقدام به تبلیغات کنند.