محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به ترخیص به کالاها از گمرک، اظهار داشت: 15 سال پیش تحول عظیمی در بخش گمرکات کشور گرجستان شکل گرفت، به این معناکه پس از ورود کالا به گمرک، تنها یک روز طول می‌کشد تا کالا ترخیص شود و در همین یک روز کالا مورد ارزیابی قرار گرفته و تمام فرآیند بررسی این کالا ثبت و ضبط و در شفافیت کامل کالا ترخیص می‌شود ؛ که اهمیت این موضوع موجب تحول عظیم در اقتصاد گرجستان شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما در موضوعات اقتصادی به این امر مهم بی‌ توجهی می‌شود، ادامه داد: یکی از دلایل بی‌انگیزه بودن تجار و بازرگان ما فرآیند بسیار طولانی مسیر گمرکات است؛ گاها فرآیند ثبت سفارش برای تخصیص ارز تا واردات و پس از آن نیز ترخیص کالا، بیش از 6 ماه به طول می‌انجامد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در مسیر ثبت و ترخیص کالا از گمرکات باید به شفافیت نیز توجه شود، اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت که تجربه شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی دارد، حتما این مسیر را هم شفاف کند تا موضوع بازرگانی بتواند یک پیشرفت و تحول داشته باشد.

علیزاده تصریح کرد: اگر دولت بتواند ابزارهای لازم برای ایجاد شفافیت در این مسیر را در دستورکار خود قرار دهد و با سیستم های به روز کالا را اسکن و کار را سیستمی جلو ببرد، تحول بسیار خوبی در بخش گمرکات ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سفر رئیس جمهور به کشورهای شرق آفریقا تصریح کرد: در این سفر توافقات بسیار خوبی از جمله مبادلات کالایی صورت گرفت که یکی از مهم‌ترین الزامات آن تسریع در انجام تشریفات گمرکی کشور است.