به گزارش پارس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آقای رئیسی، امروز پنجشنبه، پس از افتتاح مسیر رفت قطعه دوم آزادراه تهران ـ شمال به‌صورت زمینی از همه مسیر قطعه دوم، بازدید و با حضور در ابتدای قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال، دستور آغاز عملیات ساخت این قطعه در مراحل مطالعاتی، طراحی و اجرا را صادر کرد.

رئیس جمهور دستور آغاز عملیات قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال را صادر کرد

این طرح، یکی از ابرطرح‌های راهداری کشور به‌شمار می‌آید و در مقایسه با سه قطعه دیگر به لحاظ پیچیدگی‌های خاص مهندسی، بسیار متفاوت است.

قطعه سوم آزادراه تهران ـ شمال به طول تقریبی ۵۴ کیلومتر در انتهای تونل البرز و نقطه پایانی استان البرز، هم‌عرض با پل زنگوله، آغاز می‌شود و تا مرزن‌آباد در استان مازندران ادامه دارد. برآورد اولیه هزینه ساخت این مسیر، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۷۰ درصد آن با ساخت ۴۴ تونل در مسیر رفت و برگشت در زیر زمین ایجاد شده است و ۴۴ پل نیز در مسیر رفت و برگشت، احداث خواهد شد.

مهم‌ترین شاخصه این قطعه، آغاز آن در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا و پایان آن در ارتفاع حدود صفر از سطح دریا است که این طرح را با ۲ هزار و ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع در طول مسیر، به یکی از خاص‌ترین طرح‌های راه‌سازی کشور تبدیل می‌کند که در نوع خود، مشابه ندارد.

طول مجموع آزادراه تهران ـ شمال، ۱۲۱ کیلومتر است که تاکنون ۳ قطعه از ۴ قطعه آن به بهره‌برداری رسیده است.