به گزارش پارس نیوز به نقل از  فارس به نقل از سی‌ان‌ان، یک ابرنواختر برای اولین بار در بازوهای مارپیچی کهکشان فرفره توسط «کویچی ایتاگاکی» ستاره شناس ژاپنی در 19 می(29 اردیبهشت) مشاهده شد. ایتاگاکی، تاکنون بیش از 80 انفجار ستاره‌ای را با استفاده از رصدخانه خود در کوه‌های خارج از یاماگاتا، ژاپن کشف کرده است.

این ابرنواختر که«SN 2023ixf» نام دارد، نزدیکترین ابرنواختری است که در پنج سال گذشته دیده شده است. ابرنواختر زمانی رخ می دهد که یک ستاره در پایان عمر خود به شدت منفجر شود.

کهکشان فرفره در فاصله حدود 21 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. این کهکشان رو به روی زمین قرار دارد که ساختار مارپیچی خیره کننده و نزدیک به 1 تریلیون ستاره آن رخ می نماید.

بازوهای مارپیچی کهکشان مملو از سحابی ها یا مناطقی است که ستارگان در آن متولد می شوند که به رنگ صورتی به نمایش درآمده اند. نقاط آبی رنگ در تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ جمنای شمالی در هاوایی جمعیت ستارگان جوان و داغ را منعکس می کند. مناطق غبار تاریک به عنوان یکی از عناصر کلیدی برای تشکیل ستاره استفاده می شود.

ابرنواختر جدید به رنگ آبی روشن در یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان در سمت چپ پایین تصویر می درخشد.

ستاره شناسان بر این باورند که این ابرنواختر نوع دوم است، زمانی که ستاره ای پرجرم بین هشت تا 50 برابر جرم خورشید ما ذخایر سوخت هسته ای خود را تمام کند، فرو می ریزد و منفجر می شود. این دومین ابرنواختری است که در ۱۵ سال اخیر در کهکشان فرفره مشاهده شده است.

ستاره‌شناسان از تلسکوپ‌ها برای رصد ابرنواختر تازه کشف‌شده استفاده می‌کنند تا درک بهتری از چگونگی انفجار ستاره‌ها و ردیابی چگونگی تکامل و کاهش روشنایی انفجار در طول زمان داشته باشند.

تصویر جدیدی که از عواقب این ابرنواختر توسط تلسکوپ جمنای گرفته شده است، نتیجه اولین شروع به کار رصدخانه پس از یک وقفه 7 ماهه است.