به گزارش پارس نیوز به نقل از  فارس، اعزام زائران خانه خدا از سوم خرداد ماه از کشورمان آغاز شد و  87 هزار و 550 زائر خانه خدا برای انجام اعمال حج و زیارت مقدس ترین خانه عالم و زیارت ائمه بقیع، عازم سرزمین وحی می‌شوند.

امسال تعداد زائران خانه خدا در سنین بالای 60 سال افزایش داشته و بیش از 2300 نفر از زائران خانه خدا در سن 80 سال و بالاتر قرار دارند.همچنین پیرترین زائر خانه خدا 11 سال و جوانترین زائر نیز نوزاد 9 ماهه است.

مراسم حج سال جاری نیز در گرم ترین روزهای سال برگزار می‌شود و امسال یکی از داغترین ایام حج را در طول چند سال گذشته داریم.با توجه به چنین وضعیت آب و هوایی احتمال بیمار شدن حجاج خانه خدا زیاد است؛ در نتیجه ضرورت دارد زائران خانه وحی بیشترین دقت نظر را به امور بهداشت فردی و اجتماعی داشته باشند.

در ادامه این خبر برخی توصیه‌های مهم و کلیدی در خصوص بهداشت و تامین سلامت زائران خانه خدا از نظرتان می‌گذرد که رعایت این اصول متضمن سلامت بیشتر زائران عزیز خواهد بود.

علیرغم آنکه در این استراحتگاه‌ها معمولا مدت زمان توقف حجاج کوتاه و در حد چند دقیقه است، اما در همین مدت کم، با ازدحام جمعیت، مخصوصا در سرویس‌های بهداشتی، مواجه هستیم.

از طرفی انتقال ویروس از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط امکان پذیر است و ویروس‌ها می‌توانند در فاصله 1 تا 2 متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود.

همچنین راه دیگر انتقال، تماس دست‌ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود.

بنابراین لازم است حجاج نکات زیر را رعایت کنند:

با توجه به شرایط نامناسب سرویس‌های بهداشتی بین راهی زائرین در صورت امکان از خوردن و آشامیدن زیاد در طول مسیر و قبل از آن پرهیز کنند تا مجبور نشوند از این مکان‌ها زیاد استفاده کنند.

از ماسک‌های مناسب استفاده کنند (در صورت محرم بودن از ماسک‌های غیر دوخته استفاده شود.)

در صورت استفاده از توالت فرنگی قبل از کشیدن سیفون توالت فرنگی، درب آن را بگذارید تا میکروب‌ها در هوا پخش نشوند.

برای دست زدن به دستگیره‌ها در صورت امکان از دستکش یا دستمال کاغذی استفاده کنند.

هنگام خارج شدن از توالت حتما دست‌ها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب وصابون بشویند.

هرگونه زباله را در سطل‌های مخصوص بریزند و بدون دست زدن به در و دیوار و وسایل دیگر به اتوبوس خود مراجعه کنند.

در صورت امکان مواد ضد عفونی کننده بی بو به همراه داشته باشند.

از مصرف مواد غذایی و هرگونه آشامیدنی در محیط سالن استراحتگاه اجتناب کنند.

در صورت نیاز به ادای نماز در بین راه حتماً از سجاده شخصی استفاده شود.

در صورت توزیع غذا بین حجاج بلافاصله مصرف شود.