به گزارش پاس نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، سازمان بهزیستی امروز تنها ۲۷۳ هزار تومان بابت کاهش فقر مطلق به حساب مددجویان واریز کرده است! اقدامی که با واکنش‌های بسیاری به‌ویژه در فضای مجازی همراه بوده است. این کاربران سوالات متعددی را مطرح کرده‌اند؛ اینکه آیا دولت می‌داند فقر مطلق به چه معناست؟ دولت چگونه تصور کرده که عددی معادل ۲۷۳ هزار تومان در کاهش فقر مطلق موثر است؟ ضمن اینکه آیا می‌توان با پول نیم کیلو گوشت فقر مطلق مددجویان را کاهش داد؟

این سوالات در حالی مطرح می‌شوند که پیشتر وزیر کار دولت سیزدهم مدعی شده بود که فقر مطلق در کشور نداریم. با اینحال محاسبات اقتصاددانان نشان می‌دهد خط فقر در ایران به مرز بسیار هشداردهنده‌ای رسیده است. یک آمار حکایت از این دارد که خط فقر مطلق برای یک خانوار دو نفره ساکن شهر تهران در سال قبل، ۳۲ میلیون تومان بود. برای خانوار روستایی در استان تهران نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تخمین زده شده بود.

سال گذشته وزارت رفاه نیز آماری درباره خط فقر منتشر و خط فقر خانوار چهار نفره تهرانی را ۱۴ میلیون تومان برآورد کرده بود. این یعنی فاصله قابل توجهی میان درآمد و هزینه حداقلی‌بگیران وجود دارد. در حال حاضر حداقل دستمزد یک کارگر بر اساس آنچه در شورای عالی کار مصوب شده است، حدود هشت میلیون تومان است. در ضمن سبد معیشت نیز ۱۷ میلیون تومان تخمین زده شده است.

یارانه‌ای که دردسرساز شد!

با این وجود امروز در حالی یارانه فطر به حساب گروهی واریز شد که با سوالات و انتقادات زیادی به دنبال داشت. مبلغ این یارانه برای یک نفر ۲۷۳ هزار تومان، دو نفر ۳۹۰ هزار تومان، سه نفر ۵۴۶ هزار تومان، چهار نفر ۷۰۲ و پنج نفر ۸۵۸ هزار تومان است. ضمن اینکه مبلغ بسیار پایینی برای این کمک معیشتی آن هم با هدف رفع فقر مطلق در نظر گرفته شده که پیش از این تصور می‌شد قرار است به حساب تمامی یارانه‌بگیران واریز شود اما اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که این یارانه تنها به حساب معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور واریز شده است.

بر اساس این گزارش، طی سالیان گذشته اختصاص یارانه به دهک‌های مختلف با انتقادات زیادی همراه شده است. ارزش یارانه نقدی اکنون به نصف تقلیل یافته و در عین حال، پیش‌بینی می‌شود تورم بالای ۴۰ درصد برای چهارمین سال متوالی در اقتصاد ایران تجربه شود که همین امر نگرانی‌های بسیاری را از جهت سقوط تعداد بیشتری از افراد به تله فقر به وجود آورده است.

ضمن اینکه گروهی از اقتصاددانان بر این باورند که دولت باید دست از سیاست‌های پول‌پاشی که امروز دیگر در جهان منسوخ شده‌اند، بکشد و به روش‌های دیگری مثل توانمندسازی خانوار روی آورد.