به گزارش پارس نیوز به نقل از تسنیم، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز واحدهای 5 و 6 تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای رفع ناترازی برق کشور برنامه‌های متعددی انجام شده، که توسعه انرژی های تجدیدپذیر بخشی از این برنامه ها است؛ اما ­در بخش نیروگاه های تجدید پذیر باید تلاش بیشتری کنیم.

وی افزود: نیروگاه های بیوگاز از جمله نیروگاه های تجدیدپذیر هستند که با استفاده از گاز اتان، برق تولید می‌کنند و امروز یکی از این نیروگاه ها ­با ظرفیت 2.4 مگاوات به بهره برداری رسید که نیاز یک شهر­20 هزار نفره را تامین می کند.

­وزیر نیرو با اشاره به این که بالاترین نرخ خرید برق در نیروگاه مربوط به­ نیروگاه‌های­ بیوگاز ­است، گفت: ­سال گذشته برای اولین بار برای تجدیدپذیرها­ منابع خوبی در قانون بودجه تخصیص داده شد؛ به طوری که ­به منظور سرمایه گذاری 4 هزار مگاوات برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی­در شورای اقتصاد به تصویب رسید و ­نیروگاه‌های 10 مگاواتی و 50 مگاواتی نیز به زودی افتتاح می‌شود.

­وی ادامه داد: برای مدیریت بهینه مصرف برق و آب تابستان 1402 از مهر ماه سال گذشته برنامه ریزی صورت گرفته و ­تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا در تابستان خاموشی نداشته باشیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه "برای تابستان 1402 از مهر ماه سال گذشته­ 140 برنامه در دستور کار قرار دارد"، گفت: درحال حاضر این 140 اقدام در حال انجام است تا بتوانیم تابستانی پایدار در تأمین برق داشته باشیم.

محرابیان در پاسخ به سوالی در خصوص­ تعرفه‌های آب و برق در سال 1402 اظهار داشت: تعرفه آب و برق درقانون 1402 حکمی داشتیم که بر مبنای آن باید آیین نامه آب و برق را باید تقدیم دولت می کردیم که آیین نامه آب هفته گذشته در دولت به تصویب رسید.

وی افزود: آئین‌نامه تقریباً همان آئین‌نامه سال 1401 است، منتها با یک تفاوت اساسی و آن این که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگو هزینه‌های آب و برقشان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد. این در سال گذشته در صورت رعایت الگوی کم‌مصرف بود که معادل 50 درصد الگوی شرایط عادی است.

به گفته وزیر نیرو، آیین نامه برق ارائه شده به هیئت دولت باید مورد تصویب قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تعرفه آب مشترکان پرمصرف نیز به صورت­ پلکانی محاسبه و دریافت می‌شود.

وزیر نیرو حق آبه ایران از هیرمند را حق قانونی کشور دانست و گفت: به هیچ وجه از حق خود کوتاه نمی آییم؛ ضمن این که افغان‌ها گفتند، ما این مسئله را به رسمیت می‌شناسیم و امیدواریم به این گفته عمل کنند.

محرابیان با بیان اینکه "به زودی شاهد آغاز به کار تابلوی بورس برای خرید و فروش برق تجدیدپذیر خواهیم بود"، گفت: حوزه اداری ما و حوزه صنعت باید از این نوع برق استفاده کنند.