ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، با اشاره به اولویت های دستگاه‌ دیپلماسی در حوزه سیاست خارجی  در سال جاری اظهار داشت: ایران همیشه به عنوان یک راهبرد ارتباطات توسعه یافته، متوازن و متکی بر منافع ملی خود را دنبال کرده است و اساسا آن را مبنای عمل خود قرار داده؛ به ویژه ارتباط موثر با همسایگان و حضور در پیمان‌های منطقه‌ای که می‌تواند برای همه کشورها، منافع مشترک را به همراه داشته باشد.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی در سال 1402 این حرکت منطقی و هوشمندانه را باید ادامه دهد و تلاش کند تا هدف گذاری‌ها از سرعت، دقت و کیفیت لازم برخودار باشند تا بتوان به تمام اهداف برنامه‌ریزی حوزه سیاست خارجی دست پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: نکته دیگر اینکه کشورهای منطقه را باید به این درک برسانیم که ظرفیت های مشترک می‌تواند منافع مشترک را به همراه داشته باشد. همراه سازی یکی از موضوعات مهمی است که دیپلماسی باید روی آن کار کند. همچنین پرهیز از اقدامات و موضوعاتی که منتهی به سوء استفاده دشمنان نظام اسلامی به ویژه برخی نظامات زورگو و سلطه‌گر شود، باید در دستور قرار گیرد.

عزیزی تصریح کرد: ما باید مراقبت کنیم و اجازه دخالت در امور منطقه را به نظامات سلطه‌گر ندهیم و با اقناع سازی و تعامل دوجانبه از حضور و نفوذ نظامات و کشورهای سلطه گر در امنیت منطقه جلوگیری کنیم و مانع آنها شویم. اگر این مسیر را با قوت، قدرت، توسعه و عمق نگری دنبال کنیم و تعامل کشورها را در این مسیر به همراه داشته باشیم، خیلی از اهداف و توطئه دشمن را در منطقه خنثی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ایران همیشه با حُسن نیت با همسایگان برخورد کرده و دست دوستی و مودت خود را به سمت همسایگان دراز کرده است، بیان داشت: همسایگان ما هم باید تلاش کنند تا از حضور و نفوذ کشورهای فرامنطقه‌ای که رفاه منطقه را بر هم می‌رنند، جلوگیری کنند. امیدواریم این رویکرد در سال 1402 ادامه پیدا می کند.