به گزارش پارس نیوز،

سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر و در خصوص اتفاقات اخیر در برخی از مدارس گفت: در بیانیه‌های وزارت کشور در خصوص اتفاقات اخیر در برخی از مدارس تمامی مطالب توضیح داده شده است و با شروع سال تحصیلی، در حال حاضر تمامی مدارس فعال و همه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند.

معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: چند موردی که در سال جدید پیش آمد که بسیار محدود بود، تمارض و شیطنت برخی از دانش‌آموزان برای تعطیلی کلاس‌ها و مدارس بوده است؛ البته اعلام شد که حتماً برخوردهای انضباطی جدی با این افراد صورت گیرد و در موارد دیگر نیز در صورت لزوم به دستگاه قضائی معرفی شوند.

اتفاقات اخیر در مدارس ناشی از شیطنت دانش‌آموزان بود

وی اظهار کرد: یکی دو مورد نیز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسایی شدند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد.

میراحمدی عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی به‌طور کامل و در یک شرایط آرام در حال انجام است و برنامه‌ای برای تعطیلی مدارس وجود ندارد.

گزارش نهایی در خصوص مسمومیت دانش آموزان دختر تا دو هفته آینده

سیدحمیدرضا کاظمی در تشریح سومین نشست کارگروه ویژه حقیقت یاب بدحالی دانش آموزان دختر از حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، آموزش و پرورش و بهداشت، پدافند غیرعامل و سازمان اطلاعات سپاه در این نشست خبر داد و گفت: این جلسه در پی دستور رئیس مجلس به ۴ کمیسیون تخصصی یعنی بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات، امور داخلی و شورا‌ها و امنیت ملی برای پیگیری جدی مسئله بدحالی دانش آموزان در کشور و ارائه گزارش آن به مردم و صحن علنی برگزار شد.

رئیس کارگروه ویژه حقیقت یاب مسمومیت دانش آموزان افزود: دو جلسه قبل در روز‌های پایانی سال با دستگاه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، آموزش و پرورش و حوزه سلامت برگزار شد و امروز چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه نخستین جلسه کارگروه را در سال جدید تشکیل دادیم. گزارش‌هایی از دستگاه‌های مختلف گرفتیم و در حال بررسی موضوع هستیم تا جمع بندی خود را به صحن مجلس ارائه کنیم.

وی ادامه داد: برای رسیدن به جمع بندی نهایی جلسه چهارم را طی دو هفته آینده برگزار می‌کنیم.

سریال مسمومیت دانش آموزان ادامه دارد ؟ / آخرین وضعیت از حال عمومی دانش‌آموزان بدحال تبریزی 

اصغر جعفری اظهار کرد: با اعلام گزارشی مبنی بر بدحالی تعدادی از دانش آموزان یکی از دبیرستان‌های دخترانه در تبریز بلافاصله کارشناسان اورژانس به محل اعزام شدند.

وی ادامه داد: تنگی نفس از جمله علائم بیماری دانش آموزان گزارش شده و کارشناسان اورژانس با انجام اقدامات پیش بیمارستانی تعداد از دانش آموزان را به بیمارستان سینا انتقال دادند.

جعفری اعلام کرد: علائم حیاتی دانش آموزان عادی و نرمال است و حال عمومی همه دانش آموزان خوب است./مه

 مسمومیت دانش آموزان اقلیدی با دلایل عجیب / عاملان دستگیر شدند !

  فرمانده انتظامی اقلید از دستگیری ۲ نفر از دانش آموزان یکی از مدارس که با شیطنت جهت لغو امتحان باعث به وجود آمدن جو ناایمن در مدارس این شهرستان شده بود، خبرداد.

رهنگ مراد صارمی فرمانده انتظامی اقلید بیان کرد: در پی اعلام مسمومیت تعدادی از دانش آموزان یکی از مدارس اقلید نگرانی والدین طی روز‌های اخیر بررسی این موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس امنیت عمومی قرار گرفت.  او ادامه داد: تحقیقات فنی و اطلاعاتی پیرامون این موضوع ادامه داشت تا اینکه ماموران انتظامی ۲ نفر را در این خصوص شناسایی و دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی اقلید با بیان اینکه افراد دستگیر شده ۲ دانش‌آموز دختر بوده‌اند، تصریح کرد: دانش‌آموزان به دلیل داشتن امتحان سعی در لغو آن داشتند که با همفکری یکدیگر ۲ نفر از آن‌ها اقدام به انداختن تکه‌های پاک کن داخل بخاری کرده‌اند و با ایجاد بوی آن شروع به سرفه کردن کرده و کلاس را ترک نموده‌اند. سرهنگ صارمی با بیان اینکه این کار دانش‌آموزان باعث جو ناامنی در مدارس اقلید شده بود، گفت: متهمان پس از بازجویی با هماهنگی مرجع قضایی به دادسرا اعزام شدند.

آصفری : هنوز عوامل اصلی مسمومیت دانش آموزان دستگیر نشده‌اند

محمد حسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه اخیر کمیته ویژه حقیقت یاب درباره مسمومیت دانش آموزان گفت: این جلسه با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های وزارتخانه‌های اطلاعات، آموزش و پرورش، بهداشت و نماینده ویژه‌ای از مرکز آزمایش‌های مسمومیت‌های وزارت بهداشت و متخصصان مربوطه برگزار شد.

وی با اشاره به آمار دانش‌آموزان مسموم شده از ابتدای این موضوع تا روز یکشنبه هفته جاری (۲۱ اسفند) گفت: یک بخشی از مسمومیت ناشی از استفاده از نفتالین و همچنین ماده‌ای به نام برنج بوده است. بخشی از مسائل هم بخاطر شیطنت دانش آموزان بود که زودتر مدارس را تعطیل کنند. بخشی هم هدفمند و با غرض انجام شد (تقریبا بیش از ۱۰۰ نفر در این قضیه دستگیر شدند) که در بین دستگیرشدگان تعدادی دانش آموز بودند که بخاطر شیطنت این کار را انجام داده و با اخذ تعهد آزاد شدند.

این عضو کمیسیون شوراها گفت: بخشی هم مربوط به کسانی بود که در اغتشاشات چند ماه پیش نقش داشتند و مربوط به برخی از تشکل‌های غیر قانونی فعال بودند. بخشی هم با عناصر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه مرتبط بوده که هنوز بطور دقیق مشخص نیست و این موضوع در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که دنبال این قضیه بودند تا حدودی به هدف‌شان یعنی به تعطیلی کشاندن مدارس رسیدند. تقریبا ۶۰ درصد از دانش آموزان قبل از تعطیلی مدارس، به کلاس‌های در نیامدند. آنها بیشتر دنبال این بودند که ناکارآمدی نظام را جلوه دهند.

آصفری: هنوز عوامل اصلی مسمومیت دانش آموزان دستگیر نشده‌اند

آصفری گفت که برخی از دستگیر شدگان مرتبط به برخی از رسانه‌ها و سایت‌های داخلی بودند که اخباری را تهیه کرده و به خارج می‌فرستادند تا بتوانند از طریق مجامع بین‌المللی محکومیت‌هایی را برای ایران به عنوان ناکارآمدی نظام و مسئولان دنبال کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تا روز گذشته از ۲۶ استان سه استان درگیر مسمومیت شدند، گفت: بعد از صحبت‌های رهبری هم این قضیه کاهش پیدا کرد و دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی با وزارت آموزش و پرورش هماهنگ شدند تا سرنخ‌های اصلی دستگیر شوند. تعدادی بازداشت شده که در مراحل بازجویی قرار دارد؛ منتهی هنوز عوامل اصلی دستگیر نشده‌اند. یعنی این‌که آن‌هایی که به بعضی از سرویس‌های اطلاعاتی وصل باشند. این موضوع در حال بررسی است. لازم است این نکته را هم بگویم کسانی که این کارها را کردند دستگیر شده اما هنوز عوامل اصلی دستگیر نشدند.

وی در پایان گفت که در جلسه بعدی کمیته حقیقت یاب سال آینده گزارش تهیه شده در صحن علنی قرائت خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده مسمومیت‌ها / نوری : دانش‌آموزان می‌توانند به مدرسه بروند

یوسف نوری در مراسم بزرگداشت یکصدویکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در قضیه و حوادث اخیر چه در مهرماه و چه بهمن ماه دیدیم که بچه‌ها را صرف نظر از اینکه این اقدامات هدف تربیتی دارد یا ندارد، تحت تاثیر قرار دادند.

وی افزود: خبر ما را "مسمومیت" و "سم" منتشر کردند و این در حالی است که اگر این امر برای مثال در هیروشیما رخ داده بود می‌گفتند «یک بوی بد با منشاء نامعلوم تعدادی از دانش آموزان را راهی بیمارستان کرد»؛ درواقع اولین عبارتی که ما می‌آوریم آخرین حرفی است که باید به کار بگیریم.

نوری با بیان اینکه محیط پیرامون دانش آموزان آن‌ها را احاطه کرده است، ادامه داد: رسانه‌ای‌ها اهداف رسانه‌ای خود را روی دانش آموزان پیاده می‌کنند و از جامعه مخاطب بهره خود را می‌گیرند. در واقع رسانه‌های بیگانه خبر فروشی خود را انجام می‌دهند. دانش آموزان در محیط و اتمسفری قرار گرفتند که همه این‌ها می‌تواند فرصت باشد، اما تهدید آن هم زیاد است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: وقتی که دانش آموزان ما آماده نباشند دچار مشکل می‌شوند و تهدید این فضا برایشان زیاد می‌شود چراکه سواد رسانه‌ای دانش آموزان کم است و ما درس سواد رسانه‌ای را در سالی قرار دادیم که دغدغه دانش آموز، کنکور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای عالی باید ورود کند و این مسائل را ببیند، افزود: یکی از وظایف شورای عالی بررسی تاثیر برنامه درسی است. شورای عالی این نقش را دارد و ما این انتظار را از او داریم. قانون و آیین نامه احیای امور تربیتی در مجلس هفتم تصویب شد، اما در آن آیین نامه چندین دستورالعمل باید تصویب می‌شد که مصوب نشدند، تا جایی که مقام معظم رهبری در جمع شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند آنگونه که باید این امر اجرا نشده است.

وی به لزوم تنقیح قوانین در راستای اجرای سند تحول بنیادین نیز اشاره کرد و گفت: میزان تحقق سند تحول بنیادین در برش‌های زمانی و سال به سال باید بررسی شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود درباره احیای مراکز تربیت معلم نیز توضیح داد: امیدواریم بتوانیم مراکز تربیت معلم یعنی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان را احیاء کنیم. امیدواریم شورای عالی آموزش و پرورش نیز با جدیت به این امر توجه کند./ دانشجو

تعداد رخدادهای مدارس کاهش یافته است / دانش‌آموزان غیبت نکنند

 به نقل از وزارت کشور، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در پی اطلاع  رسانی های قبلی باموضوع وقوع رخدادهایی دربعضی ازمدارس و ایجاد عوارضی درتعدادی از دانش آموزان کشور لازم است به اطلاع مردم شریف برسانیم که  با تلاش‌ها و همکاری  دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و تخصصی  به نتایج دیگری دست یافته ایم که جهت تنویر افکار عمومی اهم آن به اطلاع  رسانده می شود:

تعداد رخدادهای مدارس کاهش یافته است/دانش‌آموزان غیبت نکنند

۱- طبق آخرین گزارشات دریافتی در استان‌های تهران، قم، زنجان، خوزستان، همدان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ نفر ازعوامل موثر در حوادث اخیر مدارس شناسایی، دستگیر و تحقیق شدند.

بررسی اولیه نشان می‌دهد:

الف - تعدادی از این موارد، مشتمل بر افرادی است که از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس وتحت تاثیر فضای روانی ایجادشده دست به اقداماتی نظیر  استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و… زده‌اند که ضمن تذکر لازم، تحقیقات  قانونی از این دسته از افراد تاحصول اطمینان و کسب نتیجه نهایی ادامه دارد.

ب - در بین دستگیر شدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت درمردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس وایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند که تحقیقات از این افراد جنایتکار از جمله کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی، منافقین و.. در حال تحقیق و بررسی است.

 ۲- لازم است تاکید شود به دلیل سوء استفاده معاندین از این قبیل اقدامات که متفاوت با گذشته است، دانش‌آموزان از انجام آن اکیدا خوداری کنند زیرا ابلاغ شده است برابر قوانین توسط مراجع ذی ربط با فرد خاطی برخورد شود.

۳- خوشبختانه از اواسط هفته گذشته تا امروز تعداد رخدادهای مدارس روند کاهشی چشمگیری داشته و گزارشی از وجود دانش آموزان بدحال گزارش نشده است.

۴- همان‌گونه که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است، فعالیت آموزشی به طور متعارف و مستمر در حال انجام است. به اولیای محترم توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از افت تحصیلی فرزندان خود با متولیان امر آموزشی وتربیتی فرزندانتان و در برپایی کلاسهای درسی، همکاری کامل داشته باشند. بدیهی است مدیران ومعلمان محترم با دانش آموزان غایب برابر مقررات آموزشی رفتار خواهند کرد.

۵ - مراکز فوریت‌های اورژانس دانش‌آموزی به شماره ۱۵۷۰ جهت مشاوره به والدین محترم و دانش‌آموزان عزیز  آماده پاسخگویی است.

آخرین خبرها از بدحالی برخی دانش آموزان

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره موضوع بدحالی برخی دانش آموزان در مدارس اظهارداشت: همانطور که آقای وحیدی وزیر کشور اعلام کرد برخی عوامل این حادثه دستگیر شده‌اند و موضوع با جدیت در حال پیگیری است.

وی افزود: والدین و دانش آموزان اخبار و اطلاع رسانی و اطلاعیه‌ها را از رسانه‌های داخل و وزارت کشور و آموزش و پرورش پیگیری کنند و به توصیه رسانه‌های خارجی مبنی بر تعطیل کردن کلاس‌ها توجه نکنند.

نوری بیان داشت: حدود ۱۰ درصد دانش آموزان دچار حادثه به بیمارستان منتقل شده‌اند که برخی یکی دو ساعت بعد ترخیص و برخی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند جهت احتیاط مدت بیشتری در بیمارستان حضور داشتند.

آخرین خبرها از بدحالی برخی دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ فوتی این حوادث نداشته است، گفت: فرزند من هم همچنان به مدرسه می‌رود و مدرسه آن هم دولتی است.

وی گفت: از فرزندم در مورد شرایط کلاس‌ها پرسیدم و او بیان کرد، در مدرسه ما هم بویی احساس شد و بچه‌ها احساس ناراحتی کردند که درب کلاس را بستیم تا بوی سرویس بهداشتی نیاید. روز بعد هم به مدرسه رفت./ مهر

هیچ گاز سمی عامل تغییر حالت دانش آموزان نبوده است

 یوسف نوری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص آخرین نتایج به دست آمده از بررسی‌های صورت گرفته از تغییر حالت دانش آموزان گفت: در جلسه روز گذشته‌ای که داشتیم این موضوع اعلام شد که بیش از ۹۵ درصد دانش آموزانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند مشکلی نداشتند و به درخواست خودشان بوده است.

وی ادامه داد: بخش عمده دانش آموزان بر اثر جو روانی ایجاد شده و ترس و نگرانی خواستار مراجعه به مراکز درمانی بودند. البته عده کمی هم افرادی بودند که بیماری زمینه‌ای داشتند.

نوری با بیان اینکه خوشبختانه هیچکدام از افراد بستری شده زمان زیادی در داخل بیمارستان نماندند و بعد از مراقبت‌های لازم ترخیص شدند؛ گفت: از اولیا می‌خواهم به اطلاعیه‌هایی که وزارت بهداشت صادر می‌کند توجه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور در فضاهای رسانه‌ای غیر رسمی شتابی به این جو روانی می‌دهد که باعث شده است اولیا بیشتر نگران شوند.

وی افزود: خواهش می‌کنم اولیا و دانش آموزان و حتی همکارانم به اخبار مستندی که از رسانه‌های معتبر کشور منتشر می‌شود توجه کنند. طبیعی است که دشمن توطئه کند که مدارس تعطیل شود و دانش آموزان ما از تحصیل باز بمانند. دیروز هم اعلام کردیم که جای نگرانی برای باز بودن مدارس نیست.

نوری در پاسخ به سوالی در خصوص ماهیت گازهای شناسایی شده و هویت عوامل دخیل در این ماجرا گفت: مسئول اطلاع رسانی تعیین شده است. آنچه که باید در این خصوص اطلاع رسانی شود از سوی منابع رسمی اعلام خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ گاز سمی خطرناکی در جریان تغییر حالت برخی از دانش آموزان به کار نرفته است. من مجدداً تاکید می‌کنم به جای پرداختن به اخبار شبکه‌های غیر رسمی حتماً به اطلاع رسانی از شبکه‌های رسمی توجه کنید.

علت مسمومیت سریالی و کشف نتایج بررسی اولیه بدحالی دانش‌آموزان

دکتر سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت درباره بروز بدحالی در برخی مدارس، گفت: پس از دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی بدحالی‌هایی که دربرخی مدارس ایجاد شد، کمیته علمی با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و. تشکیل شد.

وی افزود: این کمیته چند جلسه برگزار کرد و اعضای کمیته حضور میدانی پیدا کردند، در نهایت نتایج بررسی‌ها این شد که این قضیه دارای چند بخش است، بخشی از بچه‌ها با ماده محرک استنشاقی مواجه شدند. یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آن‌ها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، حضور نداشتند وعوارضشان ناشی از آثار روحی و روانی بوده که بر آن‌ها گذاشته شده است.
 
دکتر کریمی تاکید کرد: بچه‌هایی که در معرض ماده محرک قرار داشتند، دچار علائم تحریکی تنفسی شدند و به دنبال آن ضعف و دل درد و بی حالی برایشان ایجاد شد که این‌ها علائم مواد محرک است. مواد محرک آسیب زا چندین دسته هستند که موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند، از نوع گاز‌های جنگی و کشنده نبود و تا الان موردی از فوت نداشتیم و عمده بچه‌ها در طول ۶ ساعت مرخص شدند و فقط تعدادی دیگر که سابقه بیماری داشتند نیاز به بستری پیدا کردند.

وی افزود: این ماده محرک می‌تواند لزوما گاز نباشد و می‌تواند به صورت پودر یا خمیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت تبخیر شود و علائم حیاتی را دچار مشکل کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کارکنان مدرسه باید قبل از ورود دانش آموزان، محل را بررسی کنند تا در داخل کلاس بو یا علائم تحریکی و مشکوک نباشد تا از این طریق بتوانند آرامش ایجاد کرده و در عین حال مسئولان مدرسه از آن محیط حفاظت کنند.

وی تاکید کرد: در بررسی‌های ما شاید کمتر از ۱۰ درصد بچه‌ها کسانی هستند که واقعا با یک ماده محرک مواجه شدند و این علایم را داشتند.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: این مواد محرک، عمدتا مواد دم دستی هستند و برخلاف آنچه که برخی اظهار کردند، مواد دم‌دستی هستند که می‌توانند تحریک ایجاد کنند. در عین حال به تیم‌های اورژانس اعلام کردیم که تریاژ را از همان محیط آغاز کنند.

دکتر کریمی گفت: از نظر پزشکی این مواد محرک معمولا با آب شسته می‌شوند؛ بنابراین اگر دانش آموزی علائم را داشت، بهتر است شست‌وشو انجام شود، همچنین افرادی که نزدیک به عامل محرک باشند، ممکن است لباس‌هایشان آلوده شود و دوباره بر اثر تماس با لباس، همان علایم تشدید شود؛ بنابراین لباس‌ها عوض شوند و شست و شو صورت بگیرد و همچنین مایعات فراوان بنوشند. 

وی افزود: مواد محرک معمولا عوارض زودگذر دارند و طولانی مدت نیستند و اینکه این مواد محرک در آینده تاثیر گذار هستند یا خیر، باید بررسی بیشتر صورت بگیرد./  صدا و سیما

رهبر انقلاب : مسئولان باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی همزمان با روز درختکاری صبح امروز سه اصله نهال کاشتند.

رهبر انقلاب پس از کاشت نهال‌ها در سخنانی درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و گفتند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» نیز اشاره کردند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این موضوع را جنایت درحقِ معصوم‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی درمورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.

تصمیم جدید در درباره غیرحضوری شدن مدارس / توصیه به مدیران در خصوص غیبت دانش‌آموزان

 یوسف نوری در حاشیه دهمین همایش و نمایشگاه ملی و سومین همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده پیرامون فعالیت مدارس اظهار کرد: تقریبا می شود گفت که تاکنون جلسات بسیاری در سطوح مختلف برگزار شده است، دستگاه‌های مختلف روی این موضوع اخیر بحث داشتند اما واقعیت این است که نظرات بسیار متفاوت هستند.

وی افزود: اکنون می‌بینید که رسانه‌های بیگانه هم از روزهای گذشته روی این موضوع از جنبه‌های روانی اجتماعی متمرکز شده‌اند و جوی ایجاد شده است. 

وی با بیان اینکه این موضوع روز گذشته هم در جلسه‌ای با حضور سران مطرح شد گفت: برای قطعیت موضوع، دوستان ما با جدیت کامل دارند کار می‌کنند که نتیجه را به ما اعلام کنند و ما هم درخواست کردیم که زودتر به ما اعلام کنند که ما تداوم فعالیت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: از ابتدا هم از رسانه ها درخواست داشتم با توجه به اینکه اولیاء نگران هستند و حاصل عمرشان و و ثمره زندگی شان بچه‌ها هستند این جو غیرعادی که ایجاد شده را باید آرام کنیم. همکارانم اطلاعات لازم را برابر دستورالعمل صادر شده به اولیاء بدهند.

وی در پاسخ به اینکه پس بحث آموزش مجازی اکنون مطرح نیست؟ اظهار کرد: هنوز خیر، در جلسه روز گذشته با سران به این تصمیم نرسیدیم.

وی همچنین درباره غیبت‌های دانش آموزان از مدارس در روزهای اخیر گفت: همکارانم دانش‌آموزان را مراعات می‌کنند به جهت اینکه اولیاء خیلی نگران بودند. البته نمونه تدریس‌ها را داریم و همکارانم معلمان را راهنمایی می کنند و ان‌شاءالله این دانش آموزان هم به آموزش حضوری برگردند.

درباره غیرحضوری شدن مدارس تصمیمی گرفته نشده است/ توصیه به مدیران در خصوص غیبت دانش‌آموزان

 

دانش آموزان مراقب باشند در راه مدرسه وسیله‌ای درون کیف‌شان قرار ندهند

وی همچنین درباره دستورالعمل صادر شده به مدارس پیرامون مسمومیت‌های اخیر توضیح داد و گفت: یک دستورالعمل کلی است و شامل اینکه اگر مدیران مدارس با چنین پدیده‌ای مواجه شدند مکان را با تعجیل ترک کنند یا مکانی را مشخص کنند. یا اگر دانش آموزی درگیر شد با رعایت پروتکل‌ها به مراکز درمانی ارجاع دهند. تعداد زیادی از دانش‌آموزان بلافاصله ترخیص شدند و شب گذشته هم از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران سوال کردم و گفت دو سه دانش آموز که دارای بیماری زمینه‌ای بودند شب ترخیص می‌شوند. این دانش‌آموزان را مراعات کنند و خیلی هم جو را شلوغ نکنند که سایر دانش‌آموزان هم تحت تاثیر قرار بگیرند. چنین مواردی هم به مدیران گفته شده است که به اولیاء و دانش‌آموزان هم اطلاع‌رسانی شود.

نوری افزود: دانش آموزان هم مراقب باشند که در راه وسیله‌ای را در کیف اینها قرار ندهند. همچنین گفتیم قبلش کلاسها را بازدید کنند و حصول اطمینان کنند شیئی یا چیزی در کلاس‌ها نباشد. متخصصان در حال بررسی هستند و نتیجه را به ما بگویند، اعلام می‌کنیم./ ایسنا

بیانیه وزارت کشور درباره موضوع مسمومیت دانش‌آموزان / کشف نمونه‌های مشکوک

وزارت کشور با صدور بیانیه‌ای اطمینان خاطر داد موضوع مسمومیت دانش‌آموزان با جدیت در حال پیگیری است و تاکید کرد: سلامت دانش‌آموزان اولویت اصلی همه مسوولان است و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال حوادث و وقایع اخیر در تعدادی از مدارس کشور و بروز برخی نگرانی‌ها در میان خانواده‌ها، مبنی بر وجود عوارض در برخی دانش‌آموزان از جمله سوزش گلو، ریزش اشک و … و موج‌سواری و جنگ روانی بدخواهان ایران اسلامی به منظور ایجاد اضطراب و نگرانی در میان مردم و به تعطیلی کشاندن مدارس، بنا به دستور ریاست محترم جمهور، وزارت کشور ماموریت یافت تا ابعاد این مساله بررسی کند.

 

بیانیه وزارت کشور درباره موضوع مسمومیت دانش‌آموزان/کشف نمونه‌های مشکوک

بدین منظور جلسات فشرده و مستمری طی روزهای اخیر با حضور مسوولان و کارشناسان برجسته وزارت‌خانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و قضایی برگزار شد که براساس گزارش موجود، اهم موارد زیر به جمع‌بندی رسید:

 از نخستین حادثه ابتدای آذر ماه در یکی از هنرستاهای قم اتفاق افتاد پس از قم تاکنون در ۵۲ مدرسه گزارشاتی دال بر بروز عوارض در برخی دانش‌آموزان این مدارس اعلام شد که بلافاصله نیروهای اورژانس، درمان، آتش نشانی و انتظامی در محل حاضر و علاوه بر معاینه پزشکی دانش‌آموزانی که ابراز ناراحتی داشتند، محیط داخلی و پیرامونی مدرسه را مورد پایش قرار دادند.

براساس اعلام وزارت بهداشت اکثریت افراد تحت درمان به صورت سرپایی مرخص و ۲۸ نفر در بیمارستان بستری شدند که تمامی این افراد (جز دو مورد که دارای بیماری زمینه‌ای بودند) در کمتر از ۲ روز ، مرخص شده‌اند.

از همان لحظات نخست، دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل موثر در این حوادث به کار گرفته‌اند که به محض نتایج قطعی مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت .

در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافته شده که برای بررسی‌های تخصصی  جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.

از بدو پیدایش این مساله، طراحان جنگ ترکیبی علیه ایران، با ایجاد آلودگی ذهنی-روانی کوشیده‌اند تا التهاب‌آفرینی را در سطح جامعه گسترش دهند و باعث تعطیلی مراکز تحصیل علم و دانش در کشور شوند و مجددا پروژه شکست‌خورده اغتشاش را احیا کنند. بنابراین به مردم عزیز اطمینان خاطر داده می‌شود که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسوولان بوده و هست و برای ایجاد آرامش و تامین آسایش آنان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

لازم است مردم عزیز و شریف ایران به عملیات روانی تروریسم رسانه ای دشمنان توجه نکنند و اطلاعات و اخبار  در این خصوص را از مراجع رسمی رسانه کشور  دریافت کنند."

تداوم مسمومیت سریالی در مدارس / مسمومیت دانش‌آموزان ۲ مدرسه در همدان و کبودرآهنگ

علیرضا توقیری مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مسمومیت دانش‌آموزان دو مدرسه دخترانه در شهر همدان و شهرستان‌ کبودراهنگ خبر داد.

وی افزود: در پی تماس با فوریت‌های پزشکی استان خدمات امداد‌رسانی و انتقال مصدومین به بیمارستان در حال انجام است و با به‌کارگیری همه امکانات اورژانسی اقدامات لازم آغاز شد.

تداوم مسمومیت سریالی در مدارس/ مسمومیت دانش‌آموزان 2 مدرسه در همدان و کبودرآهنگ

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه همه ظرفیت‌های درمانی و فوریت‌های پزشکی و بیمارستان‌های استان در حال آماده باش هستند، تصریح کرد: حال عمومی دانش‌آموزان مطلوب و جزییات این موضوع در حال بررسی است./ تسنیم

 مسمومیت دانش آموزان تهرانی در شعبه ویژه دادسرای تهران رسیدگی می‌شود

در پی بروز مسمومیت برای دانش آموزان در برخی مدارس تهران، علی صالحی از اختصاص یک شعبه ویژه برای پیگیری خارج از نوبت پرونده قضایی تشکیل شده خبر داد.

دادستان تهران با اشاره به این که از زمان بروز اولین مورد مسمومیت در چند مدرسه تهران شعبه ویژه‌ای کار تحقیقات پرونده قضایی را آغاز کرده است گفت: دادستانی تهران درپی ایجاد مسمومیت در بین برخی دانش آموزان تهرانی به مساله ورود کرده است و تحقیقات همه جانبه آغاز شده است.

علی صالحی گفت: دستورات قضایی مورد نیاز ضابطین، سازمان پدافند غیرعامل، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌های مرتبط با موضوع از ناحیه مقام قضایی صادر شده است. همچنین تمام دستگاه‌ها موظف شده‌اند آخرین گزارش‌ها در مورد وقایع اخیر را برای دادستانی تهران ارسال کنند.

صالحی افزود: دادستانی تهران با دقت پرونده مربوط به مسمومیت برخی از دانش آموزان تهران را دنبال می‌کند و تحقیقات قضایی با همکاری نهاد‌های مربوطه در حال انجام است. در تلاشیم با همکاری ضابطین در اسرع وقت عامل یا عاملین این عملیات‌های خرابکارانه را شناسایی و محاکمه کنیم.

دادستان تهران گفت: عامل یا عاملین وقایع اخیر بدانند پس از شناسایی و بازداشت پرونده آ‌ن‌ها خارج از نوبت رسیدگی شده و مجازات قانونی در مورد آن‌ها اعمال خواهد شد.

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان / موضوع درکدام استان‌ها تأیید شد ؟

ماجرای مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان از قم شروع و به دیگر استان‌ها نیز کشیده شد. با شروع این رخدادها از ابتدای آذرماه تاکنون مسمومیت دانش‌آموزان علاوه بر قم در استان‌های لرستان، اردبیل و تهران هم گزارش شده است.

این در حالی است که تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار و شایعات مربوط به وقوع مسمومیت‌ها در استان‌های فارس، ایلام، قزوین، مازندران و چهارمحال و بختیاری تکذیب شده است.

وقوع این حوادث موجب واکنش‌های متعدد به موضوع شد به طوری که دادستان کل کشور با اشاره به ورود دادستانی به موضوع مسمومیت دانش آموزان قم و بروجرد گفت: «احتمالاتی وجود دارد اما نمی‌توانیم براساس احتمالات تصمیم گیری کنیم.»

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

سید ابراهیم رئیسی هم صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده در ارتباط با مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی مدارس، به وزیر کشور مأموریت داد ضمن پیگیری و ریشه‌یابی هر چه سریع‌تر موضوع، از نتایج پیگیری‌ها اطلاع‌رسانی مستند و مستمر صورت گیرد تا نگرانی خانواده‌ها برطرف شود.

رئیس جمهور تاکید کرد که وزارت بهداشت، وزارت اطلاعات و دیگر بخش‌ها با وزیر کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد و هرگونه اطلاع‌رسانی باید از طریق وزارت کشور انجام شود.

و اما احمد وحیدی وزیر کشور هم در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در رابطه با حوادث اخیر مسمومیت دانش آموزان که موجب نگرانی شده بود، امروز جلسه کامل‌تری برگزار کردیم. در این جلسه در خدمت وزیر آموزش پرورش، مسؤولین وزارت بهداشت، سازمان پدافند غیرعامل، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، استانداران بودیم و موضوع مسمومیت مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به علت بروز مسمومیت‌ها گفت: تا الان با توجه به بررسی‌هایی که صورت گرفته در مدارس عامل خاصی را هنوز پیدا نکردند؛ لذا تاکنون گزارش قطعی نسبت به وجود ماده خاص و سمی ارائه نشده است.

وزیر کشور در پاسخ به اینکه بعضاً گفته شده چندین نفر در این‌باره دستگیر شده‌اند، بیان کرد: اخیراً درباره این مسأله مطالب مختلفی بیان می‌شود که همه کذب است؛ مثلاً گفته شد یک دانش‌آموز بر اثر این ماجرا فلج شده که کذب محض است. یا اینکه گفته شد دستگیری داشته‌ایم، نه این‌طور نیست ولی دستگاه‌های اطلاعاتی ماجرا را دنبال می‌کنند و نتیجه اینکه کسانی که مؤثر بوده و یا اگر وابسته به گروهک‌ها باشند و ما الان اطلاعی نداریم، اطلاع‌رسانی می‌شود.

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

و اما مطابق اظهارات شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تا الان قریب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شده‌اند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مسمومیت سریالی دانش آموزان، اظهار داشت: پیشنهاد بنده آن است که رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مأموریت دهد تا به همراه مسئولان نهادهای اطلاعاتی و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و با فوریت این موضوع را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: الان چند استان و چند مدرسه درگیر مسمومیت شدند. امروز هم برخی از مدارس تهران از جمله در منطقه تهران پارس دچار این مشکل شدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه اطلاعاتی و دولت و مسئولان حوزه بهداشت کشور باید این موضوع را با حساسیت پیگیری کنند و نباید از کنار این قضیه به سادگی گذشت. ممکن است افراد ضدنظام در این موضوع نقش داشته باشند، اما هنوز این موضوع قطعی نیست و نمی‌توان بدون بررسی دقیق گروهی را متهم به این کار کرد.

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و بهداشتی باید این موضوع را با حساسیت بیشتری بررسی کنند و زودتر به نتیجه برسند. باید منشأ این موضوع زودتر مشخص شود تا مردم از نگرانی درآیند.

ماجرای سریالی مسمومیت دانش‌آموزان/موضوع در کدام استان‌ها تایید شد

حیدری توضیح داد: تا الان قریب به ۹۰۰ دانش آموز از استان‌های مختلف کشور مسموم شدند و این آمار را امروز از یک منبع موثق دریافت کردم. درباره تعداد کشته شدگان این حادثه آماری ندارم و باید وزارت آموزش و پرورش این موضوع را بررسی کند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت دانش آموزان اظهار داشت: «به دلیل اینکه این موضوع بین بخشی است، در دولت تصمیم بر این شد که با محوریت وزارت کشور جلسه‌ای تشکیل و اطلاع رسانی صورت گیرد.»

وی در رابطه با ادعای سیاسی بودن این موضوع عنوان کرد: «چیزی در این مورد نمی دانم و در جلسه امروز قرار بر این شد تا موضوع بررسی شود.»

پاسخ وزیر بهداشت به علت مسمومیت دانش آموزان در قم

بهرام عین‌اللهی روز سه شنبه نهم اسفند ۱۴۰۱ در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، گفت: شخصاً به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدت طولانی این کار طول کشید.

وی افزود: مسمومیت رخ داده بسیار خفیف بود و هیچ گونه عارضه‌ای برای کسی ایجاد نکرده بود و تنها چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بی حالی و حالت تهوع بودند.

عین اللهی ادامه داد: کمیته ویژه‌ای را مأمور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث بروز این عوارض می‌شود.

وی گفت: بررسی اینکه سم از کجا می‌آید و…، در حد وزارت بهداشت نیست. اظهارات در مورد عمدی بودن آن به عهده ما نیست.

عین‌االهی درباره نوع دقیق سم و عوارض احتمالی بلندمدت آن، افزود: جزئیات بعداً منتشر می‌شود./ مهر

مسمومیت دانش‌آموزان این بار در مدرسه پسرانه خیام بروجرد

یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار مهر، مسمومیت دانش آموزان مدرسه پسرانه «خیام» بروجرد را تأیید کرد.

بنا بر این گزارش، مشابه این اتفاق پیش از این در دو دبیرستان دخترانه «احمدیه» و ۱۵ خرداد این شهرستان رخ داده است.

علت این حوادث مسمومیت در حال بررسی بوده و هنوز به صورت رسمی از سوی مسئولان اعلام نشده است.

بر اساس اعلام مسئولان، تیم‌های تخصصی و ارزیاب برای بررسی علت این حوادث در مدارس بروجرد تشکیل شده است.

هیئتی از کمیسیون بهداشت برای بررسی مسمومیت دانش‌آموزان به قم می‌رود

محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دنبال اظهارنظر اخیر معاون وزیر بهداشت مبنی‌بر عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی، آقای قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون بهداشت ماموریت بررسی این موضوع را داد.

هیاتی از کمیسیون بهداشت برای بررسی مسمومیت دانش‌آموزان به قم می‌رود

وی ادامه داد: با توجه به ماموریت رییس مجلس، هیاتی از کمیسیون بهداشت و درمان روز دوشنبه(۸ اسفند)به قم سفر می‌کند که گزارش این سفر و نتایج به‌دست آمده درباره مسمومیت دانش‌آموزان قمی به کمیسیون ارائه خواهد شد.

معاون وزیر بهداشت عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان قمی را به شکل تلویحی تایید کرد

دکتر یونس پناهی روز یکشنبه در نشستی خبری در مشهد افزود:مسمومیت دانش آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست.

وی که عضو اصلی کمیته علمی تخصصی بررسی این ماجرا نیز بوده است تصریح کرد: این موضوع با تاکید ویژه وزیر بهداشت، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و تاکنون مشخص شده، ترکیبات مواد شیمیایی، جنگی نیست و هیچ نشانه ای از مسری بودن ندارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: دانش‌آموزان مسموم شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند و درصد زیادی از عوامل شیمیایی دخیل در این مسمومیت پیشگیرانه است.

پناهی افزود: حفظ آرامش افراد مسموم در اولویت است چرا که برهم خوردن آرامش سبب ایجاد استرس، اضطراب و در نتیجه طولانی شدن روند بهبودی می شود.

وی با بیان این که ۲۵ درصد شرکت های دانش بنیان فعال کشور، در حوزه سلامت فعالیت می کنند گفت: در سطح کشور ۲۵ شبکه تحقیقاتی، ۶۹ پژوهشکده و بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی فعالیت می کند که به تحقیق و پژوهش روی موضوعات مختلف از جمله مساله جمعیت می‌پردازند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی گفت: ما به دنبال تولید علمی هستیم که منجر به ثروت و سرمایه بشود و اثرات بالای اجتماعی و اقتصادی داشته باشد و همواره بر این اعتقاد بوده ایم که باید از پژوهش‌ها و تحقیقاتمان در حوزه سلامت حداکثر استفاده را ببریم.

پناهی افزود: درصد قابل توجهی از دانشمندان کشور از دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و در این کلانشهر شرکت‌های توانمند زیادی هستند که دستگاه‌ها، ابزارها، ماشین‌ آلات و دیگر تجهیزات مورد نیاز حوزه سلامت را تولید می‌کنند./ ایرنا

مسمومیت دانش آموزان قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد

 به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی های به وجود آمده در این خصوص حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم را مامور به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصرین احتمالی کرد.

متن پیام دادستان کل کشور به دادستان قم به این شرح است:

بسمه تعالی

حجت الاسلام جناب آقای غریب دادستان محترم عمومی و انقلاب قم 

سلام علیکم؛

اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق می‌باشد.

اگرچه مسئولین محترم آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند لکن ضروری است جنابعالی نیز از جایگاه مدعی العمومی با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده و ضمن همکاری لازم با مسئولین ذیربط به ریشه یابی و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگرانی‌های شهروندان محترم و اولیاء دانش آموزان عزیز برطرف و چنانچه کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه ای در کار بوده برخورد قاطع و قانونی انجام دهید و نتیجه را گزارش فرمائید. 

محمد جعفر منتظری

منتظری

آماده باش برای کشف علت مسمومیت برای دانش آموزان دختر در قم

 سیدمحمدتقی شاهچراغی استاندار قم شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان که در سالن جلسات کرامت استانداری قم برگزار شد، با اشاره به بروز اولین حادثه در هنرستان نور در نهم آذرماه گفت: از همان اولین حادثه برای روشن شدن ابعاد مختلف آن از همه ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده کردیم.

استاندار قم با بیان اینکه نمونه‌های خون دانش آموزان، نمونه‌های بازدم، گوارش و نمونه‌های محیطی جمع آوری شده برای کشف علت حادثه مورد آزمایش‌های مختلف قرار گرفت گفت: هم متخصصان ما در قم و هم آزمایشگاه‌های مرجع در تهران همچون آزمایشگاه پاستور و رازی و … مورد غیرعادی را در نمونه‌های ارسالی شناسایی نکردند.

وی افزود: حتی در همان مورد اول نمونه برداری مجدداً توسط مراکز تخصصی و پیشرفته کشور انجام شد تا شاید عامل شناسایی شود.

بررسی محیط مدارس با پیشرفته‌ترین تجهیزات

شاهچراغی با بیان اینکه در حادثه‌ی دوم با سرعت عمل و دقت بیشتری نمونه برداری‌های میدانی انجام شد گفت: برای بررسی محیط از پیشرفته‌ترین و بروزترین تجهیزات استفاده کردیم که توانایی شناسایی ۳۰۰ نوع گاز در محیط را دارند.

وی افزود: در هر حادثه بطور جداگانه توسط چندین مجموعه از هوا، سطوح مختلف، آب مدرسه، مواد غذایی و … با دقت نمونه برداری انجام و برای آزمایشگاه‌های مختلف و پیشرفته کشور که حتی در دنیا کم نظیر است ارسال شد تا علت شناسایی شود.

استاندار با اشاره به اینکه مراحل درمانی و مراقبت‌های پزشکی از دانش آموزان نیز با دقت پیگیری می‌شد گفت: در همان حادثه اول که برای فرزندان ما در هنرستان نور رخ داد مقرر شد هیچ دغدغه‌ای برای خانواده دانش آموزان در بحث درمان و مراقبت‌های پزشکی ایجاد نشود کلیه نیازهای درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی تأمین شود.

وی افزود: برای ما سلامت آینده سازان این سرزمین از هر موضوع دیگری مهم‌تر است و در این حوادث بیشترین پیگیری ما در بحث بهبود وضعیت بالینی دانش آموزان بوده است، چنانچه هم اکنون تیم‌های ویژه ای از متخصصان وزارت بهداشت در قم درحال پیگیری موضوع هستند.

شاهچراغی با اشاره به اینکه همه فرضیه‌های احتمالی درباره این حوادث بادقت و توسط چندین نهاد تخصصی بررسی شد گفت: از ضعیف‌ترین احتمالات نیز نگذشتیم و مورد بررسی قرار دادیم تا علت و عوامل این حوادث شناسایی شود.

وی افزود: در همین موارد شیوه‌های مدیریت حوادث نیز مورد آسیب شناسی قرار دادیم و نقایصی که وجود داشت اصلاح شد که اثر آن را حوادث بعدی شاهد بودیم.

بررسی وضعیت بیش از ۵۸۰ مدرسه توسط تیم‌های تخصصی

استاندار قم با اشاره به اینکه ما با دستگاه‌های پیشرفته‌ای کل محیط مدارس را بررسی کردیم گفت: دو روز مدارس تعطیل شد و در این ۴۸ ساعت بیش از ۵۸۰ مدرسه از جهات مختلف توسط متخصصین مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا اگر اشکالی در ساختمان یا تأسیسات مدرسه وجود دارد شناسایی و رفع شود.

وی افزود: در شوفاژخانه تعدادی از مدارس گاز مونوکسید کربن شناسایی شد که توسط متخصصین اشکال رفع و سلامت آن تأیید شد.

دروغ پراکنی غیرمسئولانه رسانه‌های خارجی در حوادث قم

شاهچراغی با بیان اینکه رسانه‌های خارجی، معاند و بعضاً داخلی نیز در هفته‌های قبل غیرمسئولانه به موضوع ورود کردند و بنوعی باعث تشدید این حوادث شدند گفت: انعکاس رسانه‌ای موضوع مهمی در این حوادث بود که با دقت و صداقت انجام شد اما در حوادث اخیر با توجه به سو استفاده رسانه‌های خارجی نیازمند تغییر در فرایند اطلاع رسانی بودیم.

wtF9AKVAgvjg

وی افزود: متأسفانه رسانه‌های معاند که از هر فرصتی برای تنش در جامعه استفاده می‌کنند با هدف برهم زدن آرامش روانی و تهدید سلامت روحی دانش آموزان و والدین در حال تولید مطالبی هستند که به هیچ عنوان صحت ندارد.

بسیج چهره‌های علمی و تجهیزات تخصصی کشور برای کشف علت حوادث

شاهچراغی با اشاره به نگرانی خانواده‌ها از بروز این حوادث گفت: ما نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم و به آن مادری که با جدیت پیگیر موضوع هست حق می‌دهیم و به همه پدران و مادران و دانش آموزان اطمینان می‌دهم از همه امکانات و ظرفیت‌های فنی و علمی استانی و ملی بدون هیچ ملاحظه و محدودیتی برای رفع نگرانی آنها استفاده کرده ایم.

وی افزود: ما از برجسته‌ترین چهره‌های علمی کشور برای کشف علت این حوادث و همچنین بهبود سلامت دانش آموزان بهره برده ایم.

استاندار در پایان گفت: سرنوشت کشور به دانش آموزان ما که آینده سازان و سرمایه‌های این سرزمین هستند گره خورده و ما همچون قبل بدون هیچ ملاحظه‌ای برای رفع نگرانی دانش آموزان و خانواده‌های آنها برنامه ریزی و اقدام خواهیم کرد./مهر

توضیحات نوری در رابطه با مسمومیت دانش آموزان در قم

 یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت دانش آموزان در قم، اظهار داشت: برای دوستان رسانه به عنوان یکی از ارکان تربیت، عرض می‌کنم که سلامت دانش آموزان برای بسیار اهمیت دارد. در مساله کرونا به گونه افراطی عمل شده و مدارس ما تعطیل بودند. یا در خوی با وجود اتمام پس لرزه‌ها، مدارس باز نشده بود.

وی عنوان کرد: بررسی‌های ما در چندین جای قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که مدارس تحت تأثیر شایعات باز نشدند. البته دیروز استاندار قم گفتند مدارس باز شدند و این دلیل خوبی بود که بگوییم که بخش اعظمی از مشکلات قم ناشی از شایعات بوده است که مردم و دانش آموزان را دچار ترس کرده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مشکلی برای بازگشایی مدارس نیست. دیروز در تعدادی از مدارس بو احساس شده و تعدادی دانش آموز به بیمارستان رفتند. تعدادی از این دانش آموزان بیماری زمینه‌ای دارند و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند بعد گفته می‌شود یکی فلج شد یا مسائل دیگر.

واکسن دانش آموزان

نوری افزود: این موضوع بیشتر تحت تأثیر شایعات است و خواهش من این است رسانه‌ها کمک کنند اثر این شایعات منفی از بین برود و دانش آموزان به مدرسه روند و تحصیل کنندو دانش آموزان سه سال از تحصیل جا ماندند و حیف است./ مهر

۳۷ دانش آموز دیگر در قم مسموم شدند

مسمومیت دانش آموزان قمی امروز هم در مدارس این شهر حادثه ساز شد. علت اصلی هنوز به طور دقیق مشخص نشده است.

مدارس دخترانه قم از ۹ آذرماه شاهد حوادث تلخی است؛ حوادثی که تعطیلی چند روز گذشته هم نتوانسته مانع تکرار آنها شود.

صبح امروز 23 بهمن 1401 خبری منتشر شد که طی آن دانش آموزان یک مدرسه دخترانه دیگر در ناحیه ۳ آموزش و پرورش با بوی نامطبوع مواجه شدند. دقایقی بعد و درحالیکه دانش آموزان شیفت عصر راهی مدرسه شده بودند، اعلام شد که مدارس ابتدایی استان نه به دلیل «حادثه مسمومیت» بلکه به دلیل برودت هوا تعطیل شدند.

اما این پایان کار نبود و دانش آموزان مدارس دیگر در سطح استان (شاهد رضویه و اخوان) هم با علائم مسمومیت‌های هفته گذشته مواجه و راهی درمانگاه شدند.

دکتر محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: امروزعوامل اورژانس ۳۷ دانش آموز را به مراکز درمانی انتقال دادند که از این تعداد، ۱۲ نفر ترخیص شدند و تا شب بیشترآنها ترخیص خواهند شد. البته تعدادی هم خودشان مراجعه کرده بودند که درمان و ترخیص شدند.

علائم مسمومیت این مرتبه بسیار خفیف‌تر از دفعات قبل بوده است و حال عمومی بیشتر دانش آموزان خوب است و مشکل حادی برای آنها نبود./ ایسنا

 

به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی مسمومیت دانش آموزان قمی در حال تکرار است که هنوز علت اصلی مشخص نشده، این روند منجر به نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قم مشکوک است

«امیرآبادی» نماینده مردم قم در مجلس گفت: مسمومیت دانش آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند که مبدا این مساله را پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت که موضوع درباره استمشاق گاز آمونیاک و دیگری می‌گوید علت استنشاق دی اکسید کربن است که از سیستم‌های گرمایشی مدارس است اما هنوز علت قطعی به ما نگفته‌اند.

 
از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سوال کردیم اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر داشته و پیگیری می‌کنند اما هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده است.

مسئولان قم: مشکل اصلی دانش‌آموزان مسموم شده، استرس است

جالب است بدانیم که صبح امروز برخی از مسوولان قم اعلام کردند که مشکل اصلی دانش آموزان مسموم شده، استرس است. اما این در حالی است که علائم استرس به طور حتم با علائم مسمومیت تفاوت چشمگیری دارد.

مدیر ناحیه چهار اداره‌کل آموزش‌وپرورش قم گفت: استرس ناشی از احتمال مسمومیت دریکی از مدارس دخترانه قم، ۱۸ دانش‌آموز را راهی مراکز درمانی کرد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های تخصصی ۴ مدرسه هیچ نوع آلودگی شناسایی نشده است.تنها در مدرسه دخترانه امامی به دلیل نقص در سیستم گرمایشی ۳ دانش‌آموز به دلیل مسمومیت با منوکسیدکربن به بیمارستان اعزام شده‌اند.

حقوق جدید سربازان اعلام شد! کلیک کنید!!

حقوق جدید سربازان اعلام شد! کلیک کنید!!

مسمومیت دانش آموزان در ۲ مدرسه دیگر قم گزارش شد

گزارش‌های مردمی از مسمومیت دانش آموزان یک هنرستان و یک دبیرستان دخترانه حکایت دارد.مرکز قم، خبرنگار ما که در پی گزارش‌های مردمی مبنی بر مسمومیت دانش آموزان مدرسه شاهد رضویه در محله هنرستان و هنرستان سید حسن برقعی در محله عمار یاسر در محل این مدارس حضور یافت از انتقال تعدادی از دانش آموزان این مدارس به بیمارستان های استان خبر داد.

این دانش آموزان با علائمی شبیه سرفه شدید، تهوع، سرگیجه و سردرد دچار مشکل شده بودند.

آزمایش خون دانش آموزان مسموم شده

صبح امروز برخی دانش آموزان مدرسه حضرت فاطمه الزهرا (س) منطقه ۳۰ متری کیوانفر با علائمی مشابه به بیمارستان‌های استان منتقل شدند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: با توجه به نمونه های خونی که از دانش آموزان در مدارس گرفتیم شرایط آن‌ها طبیعی بوده، البته بنا به احتیاط و وظیفه ۱۸ نفر از دانش آموزانی که والدین آن‌ها درخواست آزمایش از فرزندانشان داشتند به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شدند که طبق بررسی ها سالم بودند و در حال ترخیص از بیمارستان هستند.

محمدی بیان کرد: طی بررسی‌های تخصصی توسط آتش نشانی و مرکز بهداشت استان در ۴ مدرسه هیچ نوع آلودگی شناسایی نشده و تنها در مدرسه دخترانه امامی بدلیل نقص در سیستم گرمایشی ۳ دانش آموز بدلیل مسمومیت با منوکسیدکربن به بیمارستان اعزام شده اند.

مسمومیت دانش آموزان طبیعی نیست

مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تکرار حوادث مسمومیت دانش آموزان در مدارس استان قم را طبیعی ندانست و گفت: این موضوع علاوه بر وزارت آموزش و پرورش از سوی مسئولان امنیتی نیز در دست پیگیری است.

والدین دانش آموزان مسموم شده در قم: تا وقتی علت مسمومیت‌ مشخص نشده، مدارس را تعطیل کنید

برخی آقایان در پیگیری ها به ما می گفتند که ما آبروی آنها را حفظ کردیم و نخواستیم به برخی مسایل دامن بزنیم. آنها می‌گفتند کار خود دانش آموزان بود و شرایط جوانی و برخی مسایل دیگر باعث این ماجرا شده بود.

والدین تعدادی از دانش آموزانی که در چند وقت اخیر در مدارس قم دچار مسمومیت شده و کارشان به بیمارستان کشید می‌گویند ، در این روزگاری که با هزار و یک سختی فرزندان خود را بزرگ می‌کنیم، چگونه می‌توانیم آنها را به مدارسی بفرستیم که مدتهاست چند روز یکبار خبر مسمومیت تعدادی دانش آموز تایید می‌شود، و هنوز هم علت آن مشخص نشده. آنها معتقدند در شرایط فعلی بهتر است آموزش در مدارس قم غیرحضوری پیگیری شود تا دلیل ماجرا مشخص گردد.