به گزارش پارس نیوز، قیمت مسکن روز به روز در حال افزایش افزایش است. با افزایش قیمت مسکن توان خرید بسیاری از مردم به خصوص در کلان شهرها پایین آمده است. دولت با اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دنبال کنترل قیمت مسکن است.


 بررسی قیمت املاک نشان می‌دهد در برخی مناطق پایتخت می‌توان خانه‌های ویلایی و حیاط دار را با متراژ ۸۰ الی ۹۰ متر با مبلغ پنج میلیارد تومان خریداری کرد./ مهر

در ادامه برخی از مناطقی که می‌توان با مبلغ یک الی ۵ میلیارد تومان خانه دار شد منتشر می‌شود:

محله متراژ (قیمت‌ها به تومان می‌باشد) سن بنا
شوش ۳۶ الی ۵۳ میلیون قبل از ۷۰
نعمت آباد ۳۸ الی ۵۱ میلیون ۹۴
استاد معین ۳۶ الی ۷۰ میلیون قبل از ۷۰
باغ فیض ۶ الی ۱۲ میلیون (قیمت ویلا بدون حیاط) ۹۰
خلیج فارس ۲۰ الی ۴۴ میلیون قبل از ۷۰
شریف آباد ۲ الی ۳ میلیون (قیمت ویلا بدون حیاط) ۷۵
قیام دشت ۱۷ الی ۲۲ میلیون ۷۱
شهرک طالقانی ۳۰ الی ۳۷ میلیون قبل از ۷۰
سعید آباد ۲۸ الی ۳۰ میلیون ۷۱
نارمک ۲۸ الی ۸۷ میلیون قبل از ۷۰
فرحزاد ۳۰ الی ۴۲ میلیون ۸۵
کاروان ۲۸ الی ۵۳ میلیون ۷۱

خرید آپارتمان با وام و پول رهن در جنوب تهران

مناطق ۹ تا ۲۰ در واقع نیمه جنوبی شهر تهران را تشکیل می‌دهند که ۴۲ درصد معاملات مسکن در این مناطق انجام می‌شود. این در حالی است که مناطق مذکور به لحاظ  تعداد ۵۴ درصد مناطق شهر تهران را تشکیل می‌دهند.

اگرچه نوسانات قیمتی که از دوره‌های گذشته در بازار  مسکن شکل گرفته روی توان خانوارها تاثیر گذاشته است اما هم‌اکنون می‌توان با شرایطی در جنوب پایتخت صاحب مسکن شد. اگر کسی حدود ۶۰ درصد نقدینگی لازم برای خرید آپارتمان در جنوب تهران را داشته باشد می‌تواند با استفاده از وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق و پول پیش اجاره آن واحد، صاحب خانه شود.

به طور مثال در صورتی که قیمت یک آپارتمان دو میلیارد تومان باشد می‌توان با ۱.۲ میلیارد تومان نقدینگی به همراه ۳۲۰ میلیون تومان نرخ رهن و ۴۸۰ میلیون تومان وام اوراق، پول خانه‌ مدنظر را فراهم کرد. البته زوجین برای خرید وام اوراق باید حدود ۹۵ میلیون تومان هزینه کنند.

خرید آپارتمان با وام و پول رهن در جنوب تهران

با توجه به تراکم جمعیتی در جنوب تهران و ماهیت مصرفی بودن بازار مسکن در این مناطق، پایین بودن سهم معاملات در نیمه جنوبی تهران نسبت به شمال شهر، گزاره‌ غلبه‌ رویکرد سرمایه‌گذاری بر رویکرد مصرفی در بازار مسکن شمال پایتخت تایید می‌شود.

بر اساس برخی برآوردها توسط فعالان بازار مسکن حدود ۸۰ درصد معاملات از نوع سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری است که اغلب در شمال تهران انجام می‌شود؛ به طوری که ۳۸ درصد معاملات در چهار منطقه‌ واقع در نیمه شمالی شهر تهران صورت می‌گیرد. از بین پنج منطقه‌ پایتخت که حدود نیمی از معاملات را به خود اختصاص می‌دهند تنها یک منطقه (منطقه ۱۰) در جنوب تهران قرار دارد.

زوج‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که طبق نرخ‌های اوایل امسال هزینه آن ۷۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و ۷۴۴ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۴ میلیون و ۴۶۴هزار تومان پرداخت کنند./ ایسنا

خانه های ۲۰ سال ساخت در تهران متری چند ؟ + جدول

 آپارتمان‌هایی که با سن ۲۰ سال ساخت و بدون آسانسور و انباری هستند ارزان‌تر است و در برخی نقاط شرق و غرب پایتخت می‌توان خانه‌هایی با متراژ ۸۰ الی ۹۰ متری را با پنج میلیارد تومان خریداری کرد.

در ادامه برخی از مناطقی که می‌توان با مبلغ یک الی پنج میلیارد تومان خانه دار شد منتشر می‌شود:

محله سن بنا آسانسور / ‌‬انباری متراژ (قیمت‌ها به تومان می‌باشد)
پیروزی ۸۵ الی ۹۸ دارد ۴۵ الی ۶۶ میلیون
شادمهر ۸۲ الی ۹۰ انباری ندارد ۶۵ الی ۷۲ میلیون
شهید دستغیب ۹۶ الی ۱۴۰۱ انباری ندارد ۵۵ الی ۷۵ میلیون
نازی آباد ۸۵ الی ۹۲ دارد ۵۰ الی ۶۹ میلیون
فلاح ۹۲ الی ۹۶ دارد ۳۷ الی ۵۵ میلیون
سهروردی ۸۰ الی ۹۰ آسانسور ندارد ۵۳ الی ۵۷ میلیون
جنت آباد شمالی ۸۱ الی ۸۳ آسانسور ندارد ۶۷ الی ۸۶ میلیون
استاد معین ۸۸ الی ۹۰ آسانسور ندارد ۶۶ الی ۵۶ میلیون
ستارخان ۸۲ الی ۸۴ دارد ۶۹ الی ۷۲ میلیون
جیحون ۸۰ الی ۹۶ آسانسور ندارد ۵۰ الی ۵۳ میلیون
نیروهوایی ۷۱ الی ۸۵ ندارد ۴۸ الی ۶۰ میلیون

کسادی بازار مسکن در اولین روزهای سال

این روزها بازار مسکن شهر تهران کساد است؛ چرا که خریداران و فروشندگان در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند و اکثر دفاتر مشاور املاک تعطیل هستند. هنوز سطح قیمتهای جدید کشف نشده و فعالان بازار در انتظار اثرگذاری متغیرهای سیاسی و اقتصادی بر بازار ملک هستند.

با این حال به نظر می‌رسد اندکی انتظارات تورمی بر بازار سایه افکنده و برخی مالکان با گذشت ۹ روز از آغاز سال نرخها را به‌روز کرده‌اند. اثرات ذهنی تغییر سال می‌تواند مهمترین عامل به‌روزرسانی قیمت‌ها باشد. البته بنا به گفته مشاوران املاک در حال حاضر هیچگونه معاملاتی شکل نمی‌گیرد و برخی قیمتها به شکل اسمی تغییر کرده است.

کسادی بازار مسکن در اولین روزهای سال

در حال حاضر چشم‌انداز بازار مسکن مبهم است. عده‌ای معتقدند با توجه به افزایش ۲۷ درصدی نرخ دستمزد و تورم عمومی، قیمت مسکن می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش یابد. گروهی دیگر بر این باورند که با توجه به اینکه قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از تورم عمومی رشد کرده ظرفیت آن محدود است.

سال گذشته تورم عمومی سالانه کالاها ۴۷ درصد، تورم نقطه به نقطه۵۳ درصد و تورم مسکن در تهران ۶۶ درصد بود. بنابراین قیمت مسکن در پایتخت ۱۳ درصد بالاتر از میانگین سایر کالاها رشد کرد. مضافا اینکه توان طرف تقاضا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

همچنان عمده واحدهای عرضه شده برای فروش در بازار مسکن شهر تهران را آپارتمانهای بزرگ متراژ واقع در نیمه جنوبی تشکیل می‌دهد و کمبود واحدهای کوچک متراژ محسوس است.

بخش قابل توجهی از خانه‌های خالی شهر تهران در شمال پایتخت قرار دارد. کارشناسان معتقدند مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند بازار مسکن در نیمه شمالی تهران را به تعادل برساند.

سن محتشم ـ کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط فعلی و پیش‌بینی این بازار در سال جاری به ایسنا گفت: ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کنار بهبود روابط بین‌الملل که نشانه‌های آن اواخر سال گذشته بروز کرد، می‌تواند منجر به تقویت ارزش پول ملی، افزایش اشتغال، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن، رشد صنایع وابسته و بالا رفتن سطح رفاه عمومی شود و تاثیر قابل توجهی در مهار تورم و حتی ریزش قیمت مسکن دارد.

محتشم درباره افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران در سال جاری بیان کرد: این عدد در هزینه تولید محصولات صنایع و کارخانجات اثر می‌گذارد. مولفه‌های دیگری مثل مالیات بر ارزش افزوده که دولت قصد دارد از تولیدکنندگان مواد اولیه اخذ کند به اضافه افزایش خدمات و عوارض شهرداری، نظام مهندسی و سود متعارف سازندگان منجر به تغییر قیمت تمام شده مسکن خواهد شد. اما امیدواری‌هایی هم وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تحولات اخیر سیاست خارجی و بهبود روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد. اگر این توافقات به تقویت ارزش پول ملی بینجامد، ثبات بازار مسکن و حتی ریزش قیمت‌ها دور از دسترس نخواهد بود./ایسنا

هزینه وام مسکن در سال جدید چقدر است ؟

هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در فروردین سال ۱۴۰۰، ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در اردیبهشت سال ۱۴۰۰، ۹۹ هزار و ۱۰۰ تومان و در خردادماه سال مذکور نیز ۹۹ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال ۱۴۰۰ با قیمت۱۰۰ هزار تومان،  در مرداد با قیمت ۹۸ هزار و۳۰۰ تومان و در شهریور نیز با قیمت ۹۵ هزار و ۴۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

 

هزینه وام مسکن در سال جدید چقدر است؟

این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰، ۹۵ هزار و ۲۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰،  ۹۴ هزار و ۴۰۰ تومان و در آذر نیز ۹۴ هزار تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۹۶ هزار و ۵۰۰ و۹۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱،  ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

 قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۹۸ هزار و ۴۰۰ تومانی، ۳۹ میلیون و ۳۶۰هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۴۴هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به  ۵۵ میلیون و ۱۰۴  هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۸ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۵ میلیون و۷۴۴  هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۹۴ میلیون و ۴۶۴هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۳۱ میلیون و ۴۸۸ و و متاهل‌ها نیز ۶۲ میلیون و۹۷۶هزار تومان پرداخت کنند./ ایسنا

 پیش بینی افزایش قیمت مسکن / دولت به وعده های مسکنی خود عمل کرده ؟

سعید لطفی درباره وضعیت بازار مسکن پس از افزایش نرخ ارز و در پاسخ به این سوال که آیا تورم افزایش قیمت دلار در بازار مسکن تخلیه شده اظهار داشت: در سه ماه پایان سال گذشته شاهد تلاطم و نوساناتی در بازار ارز بودیم اما چند روز آخر وقتی نرخ دلار کاهش پیدا کرد جو روانی آرام شد.

وی ادامه داد: اما یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن در سال جدید نرخ تورم است و بنابراین میزان تورم اعلامی از سوی دولت قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند. عامل دیگر افزایش قیمت مسکن سفته بازان هستند که برای افزایش قیمت مسکن دست به کار می‌شود و این عوامل از دلایل اصلی اثرگذار در رشد قیمت مسکن خواهند بود.

عضو هیات مدیریت اتحادیه مشاوران املاک تهران  تاکید کرد: موضوع مهم دیگر قیمت‌های نهاده‌های ساختمانی هستند. وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود به دنبال آن قیمت نهادهای ساختمانی هم بالا می‌رود و به طور قطع پس از چند ماه پس از اینکه واحد‌های ساختمانی به مرحله عرضه برسند شاهد تاثیر افزایش قیمت نهادهای ساختمانی در قیمت واحدها خواهیم بود. 

لطفی  همچنین درباره وضعیت بازار اجاره و نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت‌ها در این بازار به دلیل وضعیت عوامل موثر در نرخ اجاره مانند افزایش بهای ملک و همچنین میزان اثرگذاری بسته‌های حمایتی دولت از مستأجران گفت: بسته حمایتی دولت از مستأجران و ساماندهی بازار اجاره سال‌های گذشته هم تاثیری در بازارها اجاره نداشت و تنها راهکار برای حمایت از مستأجران تولید مسکن و افزایش عرضه است و صرف شعار دادن درباره تولید مسکن مشکلی حل نمی‌شود.

وی افزود: متاسفانه تا به امروز چیزی از وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال ندیده‌ایم و به طور قطع این عدم تعادل بین عرضه و تقاضا به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن دامن می‌زند و در نهایت نرخ اجاره‌بها را بالا می‌برد.

لطفی گفت: نیاز به مسکن هر سال افزایش پیدا می‌کند و ما با انباشت تقاضا در بخش مسکن مواجه هستیم و در حال حاضر عرضه کم و تقاضا بسیار زیاد است.

تازه ترین قیمت مسکن در پایتخت + جدول

عامل تردید فروشنده‌ها روشن است؛ آنها تصور می‌کنند با به تعویق انداختن معامله و موکول کردن آن به سال جدید، ممکن است بتوانند ملک خود را با قیمت بالاتری بفروشند. صرف‌نظر از اینکه در بازار حباب‌آلود مسکن تهران این تصور تا چه اندازه می‌تواند به صحت نزدیک باشد، این نگاه موجب شده موجودی فایل نزد واسطه‌های ملکی به شدت کاهش پیدا کند./ منبع: دنیای اقتصاد 

57xyXcpTQHgK

 

بازار مسکن به خواب نوروزی رفت

پیگیری‌های ایسنا از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که از ۱۵ اسفندماه معاملات تقریبا متوقف شده است. امسال برخلاف سال‌های گذشته که در هفته‌های پایانی سال، انتظارات تورمی بر بازار ملک سایه می‌انداخت، دو دیدگاه متضاد وجود دارد.

یک گروه تحت تاثیر اثرات غیراقتصادی مثبت، توافقات سیاسی و کاهش نرخ ارز معتقد به کاهش قیمت مسکن هستند. گروه دیگر اما با توجه به انتظارات تورمی سیستماتیک در سال‌های گذشته و عواملی همچون افزایش نرخ دستمزد نظر متفاوتی دارند.

بازار مسکن به خواب نوروزی رفت

در حال حاضر تعداد فایل‌های مرغوب عرضه شده به بازار مسکن کاهش یافته است. از آن طرف مشتری خانه اولی وجود ندارد. معمولا فروردین، ماه کسادی بازار ملک است و فعالان بازار مسکن انتظار دارند بازار از اردیبهشت وارد رونق شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر تقاضا برای وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن کاهش یافته و به تبع  آن  قیمت اوراق افت کرده و در محدوده ۱۰۴ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که هر فقره اوراق در اوایل ماه جاری حدود ۱۱۸ هزار تومان بود.

میانگین قیمت هر متر خانه در تهران طبق آخرین آمار به ۵۵ میلیون تومان رسیده که افزایش ۶۶ درصد را در یک سال اخیر نشان می‌دهد؛ در حالی که تورم عمومی سالیانه ۴۷ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۳ درصد بود. در واقع مسکن در پایتخت ۱۳ درصد بالاتر از  سایر کالاها رشد قیمت داشته است. بنابراین فرضیه گرانی مجدد آن چندان منطقی نیست.

شوک عجیب به قیمت مسکن / قیمت‌ ها در بازار مسکن دچار افت شد

بررسی‌های میدانی از افت تقاضای سوداگری در بازار مسکن تهران و شهرهای حومه آن حکایت دارد. مشاوران املاک می‌گویند که پس از فروکش کردن التهاب بازار ارز، معاملات مسکن و به تبع آن قیمت‌ها دچار افت شده است.

بنا به گفته‌ی واسطه‌های ملکی، تقاضای سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی که معمولا با نوسانات بازار ارز بالا می‌رود دچار کاهش شده و دلالان از بازار مسکن عقب‌نشینی کرده‌اند. معدود معاملات از سوی متقاضیان مصرفی انجام می‌شود. در شهر تهران عمده خریدها از نوع تبدیل است اما در شهرهای جدید پردیس و هشتگرد بعضا حضور خانه اولی‌ها دیده می‌شود. این در حالی است که تا حدود دو هفته قبل تحت تاثیر انتظارات تورمی، عمده معاملات توسط سفته‌بازان و  دلالان انجام می‌شد.

قیمت‌ها در بازار مسکن دچار افت شد

در حالی که طی یک سال اخیر شیب قیمت‌ها در بازار مسکن شهرهای تهران و پردیس افزایشی بود، طی چند روز اخیر با ریزش قیمت دلار و افت خریدهای سرمایه‌ای، نرخ‌های پیشنهادی هم ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

با کاهش قیمت ارز، نهاده‌های ساختمانی هم ارزان‌تر شده و این عامل در کاهش نرخ‌های پیش‌فروش مسکن در تهران و پردیس تاثیر گذاشته است. بازار آهن در یک هفته اخیر روند کاهنده به خود گرفته و هر شاخه آهن نسبت به دو روز قبل کاهش ۷۰۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرد.

ارزیابی برخی فعالان بازار مسکن این است که کسادی معاملات و افت قیمت‌های پیشنهادی مسکن تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

بازار داغ فروش متری مسکن در تهران / سود خریداران چقدر است ؟

بازار پیش‌فروش متراژهایی از یک آپارتمان به چند نفر در تهران گرم شده و این نوع معاملات عمدتا توسط تعاونی‌ها در منطقه ۲۲ انجام می‌شود. در این فرآیند افرادی که قادر به خرید شش دانگ یک آپارتمان نیستند، برای حفظ ارزش پول و سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، سهام خریداری می‌کنند.

با کاهش توان متقاضیان به تدریج تقاضا برای پیش‌خرید متراژ مشخصی از یک آپارتمان افزایش یافته است. فروش سهام پروژه‌های مسکونی از سوی تعاونی‌ها و سازندگان سال‌هاست که در کشور اجرا می‌شود اما تا قبل از نوسانات سال‌های اخیر رونق چندانی نداشت. سازندگان از طریق واگذاری امتیاز متراژهای مشخصی از پروژه‌های مسکونی و تجاری خود به افراد مختلف، نقدینگی لازم را برای تکمیل طرح‌ها جذب می‌کنند.

در بین آگهی‌های منطقه ۲۲ تعداد قابل توجهی آگهی فروش سهام مسکن دیده می‌شود. با توجه به متراژ بالای واحدهای مسکونی این منطقه و عدم تناسب توان خرید متقاضیان با نرخ‌های موجود، برخی از پروژه‌ها به صورت متری به فروش می‌رسد. مکانیزم معاملات بدین صورت است که متراژ مشخصی از واحد مسکونی در قالب سهام عرضه می‌شود.

به طور مثال یک واحد ۲۰۰ متری برای پیش‌فروش عرضه می‌شود و چهار فرد مختلف هرکدام ۵۰ متر از این واحد را به صورت سهام خریداری می‌کنند. قیمت تعیین شده معمولا پایین‌تر از نرخ‌های موجود در بازار است که البته به صورت علی‌الحساب تعیین می‌شود. در آینده ممکن است با ضرایبی درخصوص انتخاب طبقه، انشعابات، مشاعات و پارکینگ، قیمت آپارتمان مورد نظر افزایش یابد که متقاضی باید این اختلاف قیمت را بپردازد. با تکمیل پروژه، هریک از چهار نفر می‌توانند سهام خود را از آپارتمان مدنظر با نرخ روز در بازار عرضه کنند./ منبع:ایسنا

جدول جدیدترین قیمت آپارتمان های بالای 15 سال در تهران / قابل توجه مستاجران پایتختی !

پیش از این، گروهی از متقاضیان مصرفی که به دلیل جهش قیمت مسکن قادر به خرید آپارتمان از بازار معاملات واحدهای نوساز یا با عمربنای کم نبودند، به بازار واحدهای با عمربنای بالاتر روی آورده و خریدار این واحدها شده بودند.

در جدول زیر، مشخصات تازه‌‌‌ترین فایل‌‌‌هایی که در روز گذشته به بازار مسکن شهر تهران با عمربنای بالاتر از ۱۵ سال عرضه شد، آمده است.

HvbxVgZck83d

قیمت مسکن در تهران از گرانترین محله دنیا در نیویورک آمریکا جلو زد !

در یکی از پلتفرم‌های انتشار آگهی آپارتمانی ۴۷۰ متری در منطقه یک تهران به مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان آگهی شده است.به عبارتی دیگر متری حدودا ۱.۴ میلیارد تومان یعنی معادل ۳۰ هزاردلار، این در حالی است  که میانگین قیمت خانه در منهتن،به عنوان گران‌ترین محله دنیا در نیویورک آمریکا ،حدود متری ۲۰ هزار دلار است.

شهر تهران

این یعنی آپارتمانی در تهران برای فروش عرضه شده قیمت هر متر آن ۱.۵ برابر قیمت خانه در گران‌ترین نقطه جهان است./رکنا

قیمت مسکن لوکس در کلانشهر ها + جدول

 با بررسی‌های میدانی صورت گرفته در بازار مسکن تهران، تعداد معاملات صورت گرفته به نسبت ماه گذشته ۵۰٪ کاهش داشته است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ شاهد رکود شدید در بازار معاملات مسکن بوده‌ایم و گاهاً خانه‌ها زیر قیمت به فروش می‌رسیدند.

‌ در تبریز یک خانه ۲۱۵ متری در ولیعصر حدود ۱۹ میلیارد است.

تبریز
محله سن بنا متراژ قیمت (به تومان می‌باشد)
ایلگلی فردوس ۱۴۰۰ ۲۴۰ ۱۵ میلیارد
تختی ۱۴۰۰ ۲۱۵ ۱۷ میلیارد
ولیعصر اوحدی ۱۳۹۰ ۲۳۰ ۱۳ میلیارد
ولیعصر ۱۴۰۰ ۲۳۰ ۱۹ میلیارد

در اصفهان یک خانه ۲۷۰ متری در سیچان حدود ۲۲ میلیارد است.

اصفهان
محله سن بنا متراژ قیمت (به تومان می‌باشد)
مهرآباد ۱۳۹۷ ۲۳۰ ۳۰ میلیارد
خانه اصفهان ۱۴۰۰ ۳۰۰ ۱۸ میلیارد
مشتاق ۱۴۰۱ ۳۲۰ ۵۰ میلیارد
سیچان ۱۴۰۱ ۲۷۰ ۲۲ میلیارد

 

 

در مشهد یک خانه ۲۱۰ متری در باغ ملک ۱۵ میلیارد است.

مشهد
محله سن بنا متراژ قیمت (به تومان می‌باشد)
کوه سنگی ۱۴۰۰ ۸۰۰ ۱۹۰ میلیارد
باغ ملک ۱۴۰۱ ۲۱۰ ۱۵ میلیارد
میدان دانش آموز ۱۴۰۰ ۳۵۱ ۱۳ میلیارد
باغ ملک ۱۴۰۱ ۲۱۰ ۱۵ میلیارد

 

 

در همدان یک خانه ۲۰۷ متری حدود ۱۵ میلیارد است.

همدان
محله سن بنا متراژ قیمت (به تومان می‌باشد)
استادان ۱۴۰۱ ۲۷۵ ۲۷ میلیارد
استادان ۱۳۹۸ ۲۰۷ ۱۵ میلیارد
استادان ۱۴۰۱ ۳۰۰ ۲۷ میلیارد
استادان ۱۴۰۱ ۲۳۵ ۲۱ میلیارد

در تهران یک خانه ۱۸۰ متری حدود ۲۰ میلیارد است.

 

 

تهران
محله سن بنا متراژ قیمت (به تومان می‌باشد)
هروی ۱۳۹۷ ۲۸۰ ۳۶ میلیارد
زعفرانیه ۱۴۰۰ ۲۱۵ ۳۷ میلیارد
نیاوران ۱۳۹۰ ۱۸۰ ۲۰ میلیارد
الهیه ۱۳۹۳ ۲۲۳ ۳۲ میلیارد

به گزارش خبرنگار مهر؛ طبق گزارش کارشناس مسکن، بسیاری از صاحبان خانه‌های لوکس املاک خود را تا ۵۰ درصد زیر قیمت اصلی نسبت به دو سال قبل به فروش گذاشته‌اند. در حال حاضر اکثر متقاضیان مسکن، از خرید خانه صرف نظر کرده‌اند.

پنت هاوس در تهران ۱۲۰ میلیارد ناقابل !

مهر نوشت : قیمت هر متر مربع پنت هاوس بالای ۱۰۰ میلیون تومان است و بهای واحدهای نوساز پنت هاوس به بالای ۲۰۰ میلیون است.

قیمت پنت هاوس در تهران با توجه به سال ساخت‌شان تعیین می‌شود و دارای امکاناتی فراتر از واحد مسکونی عادی و معمولی می‌باشد.

خرید پنت هاوس در دروس با متراژ ۵۴۰ متر و نوساز، ۴ خواب مستر / قیمت: ۱۲۰ میلیارد.

قیمت پنت هاوس در فرمانیه با متراژ ۶۴۴ و ده سال ساخت، ۱۱ خوابه / قیمت: ۸۴ میلیارد.

مظنه قیمت خانه اعیان نشین در الهیه با ۴۰۰ متر مساحت و ۲۰ سال ساخت، ۳ خوابه مستر / قیمت: ۴۵ میلیارد.

خرید خانه لوکس در پاسداران با متراژ ۲۵۵ متر و نوساز، ۳ خوابه / قیمت: ۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون.

خرید آپارتمان گران قیمت در الهیه با ۲۰۰ متر مساحت و یک سال ساخت، ۳ خوابه / قیمت: ۳۵ میلیارد.

متوسط قیمت مسکن تهران ۵۵ میلیون تومان شد

بر اساس جدیدترین آمار مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران طی دیماه امسال به عدد 40.6 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(37.1 درصد)، 3.5 واحد درصد افزایش داشته است.

در دی ماه 1401 شاخص قیمت آپارتمان‌­های مسکونی شهر تهران به عدد 191.4 رسیده است که نسبت به ماه قبل (174.3) بالغ بر 9.8 درصد افزایش داشته است.

طی ماه گذشته تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 9.8درصد بوده است. تورم ماهانه دی ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (4.1 درصد)، 5.7 واحد درصد افزایش داشته است.

YrcCUvXBiTA9

همچنین تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان­‌های مسکونی شهر تهران به عدد 66 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (52.1درصد) 13.9 واحد درصد افزایش داشته است.

 نرخ تورم سالانه دیماه امسال آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد  40.6 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(37.1 درصد)، 3.5 واحد درصد افزایش داشته است.

در دی ماه 1401 متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان­‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به 549263 و 527797 هزار ریال رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط وزنی قیمت 1118627 هزار ریال (111 میلیون و 862 هزار تومان) بیشترین و منطقه 18 با متوسط وزنی قیمت 278843 هزار ریال (27.8 میلیون تومان) کمترین قیمت را در بین مناطق 22‌گانه شهر تهران به خود اختصاص داد‌ه­‌اند./ تسنیم

با 2 میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟

براساس گزارش بانک مرکزی، وضعیت بازار حکایت از افزایش معاملات همچنین افزایش قیمت‌ها دارد. متوسط قیمت مسکن برای هر مترمربع 46 میلیون و 700 هزارتومان است که همین امر سبب شده تا افراد با بودجه 2 میلیارد تومان گزینه‌های کمتری برای خرید مسکن داشته باشند

اکثر مسکن‌هایی که با قیمت 2 میلیارد تومان آگهی شده‌اند یا کوچک‌متراژند یا امکانات کمتری نسبت به دیگر خانه‌ها دارند. کاماپرس در ادامه برخی خانه‌های 2 میلیارد تومانی تهران را بررسی می‌کند.

بررسی فایل‌های فروش نشان می‌دهد آپارتمانی 130 متری واقع در محدوده دریاچه چیتگر 2 میلیارد تومان آگهی شده است. این واحد نوساز دارای سه اتاق، آسانسور، پارکینگ و انباری است که متقاضی برای خرید هر متر آن باید 15 میلیون و 384 هزارتومان بپردازد.
 
آپارتمان 56 متری در پیروزی با سن بنا 12 سال 2 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. این واحد دارای یک اتاق و آسانسور است که متقاضی برای خرید هر متر این واحد مسکونی باید 35 میلیون و 714 هزارتومان پرداخت کند.
 
فایل 56 متری تک خواب در یافت‌آباد با سن بنا 6 سال 2 میلیارد تومان قیمت دارد. این واحد در طبقه اول قرار گرفته و دارای آسانسور، پارکینگ و انباری است.

خریدار با بودجه 2 میلیارد تومان می‌تواند واحدی 42 متری در جیحون خریداری کند. این واحد تکخوابه واقع در طبقه اول، در سال 1381 ساخته شده و دارای پارکینگ و انباری است.

فایل دیگری با بودجه 2 میلیارد تومان در محدوده آذربایجان آگهی شده است. این آپارتمان تکخوابه 40 متری، دارای پارکینگ و انباری است، در طبقه سوم واقع شده و سن بنایی برابر با 12 سال دارد./کاماپرس

کدام خانه ها از سال آینده باید مالیات بدهند ؟

به نقل از مهر، طبق لایحه بودجه ۱۴۰۲ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای که بیش از ۲۰ میلیارد تومان ارزش دارند باید مالیات پرداخت کنند با توجه به اینکه در بودجه ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که بیش از ۱۰ میلیارد ارزش داشتند مالیات پرداخت می‌کردند با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در بودجه ۱۴۰۲ نیز افزایش پیدا کرده است.

وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صمت، سازمان ثبت و اسناد و املاک و شهرداری موظف هستند که اطلاعات مالکیت املاک را به روز کنند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف هستند که با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هریک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند.

 اجاره ویلا

واگذاری مسکن رایگان به خانوارهای دارای فرزند !

به گزارش ایسنا، امروز رییس‌جمهور در صحن مجلس از لایحه بودجه ۱۴۰۲ دفاع کرد و خبر داد که دولت به زودی طرح‌های کوتاه مدتی را برای چهار بخش مهم مسکن، معیشت، خودرو و سلامت ارایه می‌کند. البته قسمت‌هایی از برنامه‌های دولت برای حوزه‌های مذکور در جریان است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده نتایج آن برای مردم ملموس‌تر شود.

دولت سیزدهم پروژه نهضت ملی مسکن را با برنامه‌ی استفاده از ظرفیت‌های دولت و مردم در دستور کار قرار داده که تا کنون برای حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی زمین ارزان قیمت با اقساط بلندمدت ۱۰ ساله تامین کرده است. با توجه به این‌که در نقاط شهری، زمین بخش قابل توجهی از هزینه‌های ساخت را پوشش می‌دهد دولت این دغدغه را در تولید مسکن برطرف کرد.

برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تسهیلات در نظر گرفته شده که البته در این بخش چالش‌هایی وجود دارد؛ چرا که برای تامین منابع این طرح از ۲۶ بانک و موسسه اعتباری که مکلف به پرداخت تسهیلات هستند، فقط چند بانک معدود ورود کرده‌اند و عمده بار بر دوش بانک مسکن قرار دارد. در این زمینه در هفته‌های اخیر و پس از آمدن مهرداد بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی، فراخوانی به بانک‌ها برای عمل به تعهداتشان داده شده است.

از طرف دیگر دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ظرفیت‌های مناسبی را برای اجرای اهداف خود در بخش مسکن پیش‌بینی کرده است. تخصیص ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به چهار حوزه از جمله مسکن، فروش املاک مازاد دولتی برای اتمام طرح‌های نیمه‌کاره، اختصاص ۳۳۳ میلیون یور به مسکن مددجویان و واگذاری مسکن رایگان به خانوارهای دارای فرزندان چهارقلو از جمله این ظرفیت‌ها است.

پیش از آن هم دولت سیزدهم بیش از ۳۳۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن به مرحله‌ی فونداسیون رسانده بود که در حال حاضر این رقم افزایش یافته و به گفته‌ی مسئولان در سال دوم فرایند اجرای آن تسریع می‌شود. ساخت واحدها برای ثبت نام کنندگان، پرداخت وام خودمالکی در قالب طرح نهضت ملی مسکن، برنامه نوسازی سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی و اجرای طرح‌های مسکن روستایی از جمله این برنامه‌ها است.

در حال حاضر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن توسط بنیاد مسکن در حال اجرا است که بنیاد علاوه بر مسکن روستایی در بسیاری از مناطق شهری به کمک وزارت راه و شهرسازی آمده است. در مدل اول از طریق پیمانکاری واحدها ساخته می‌شود و در بخش دوم به متقاضیان، زمین واگذار می‌شود که مردم خانه‌های یک تا سه طبقه احداث می‌کنند. دولت هم‌چنین به کسانی که خانه‌های خود را در روستاها نوسازی می‌کنند تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۵ درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله پرداخت می‌کند. قرار است تا پایان سال جاری ۴۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن افتتاح شود.

همزمان با اجرای این طرح‌ها بحث مالیات خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار دولت مجلس قرار دارد که اولی به مرحله‌ی اجرا رسیده و دومی در جریان بررسی توسط مجلس است. تحقق اهداف مالیاتی در حوزه مسکن می‌تواند کمک بسیار خوبی برای تزریق بخش قابل توجهی از منابع ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی صندوق ملی مسکن باشد.

هم‌چنین دو قوه مجریه و مقننه به دنبال راهی برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها هستند. پس از آن‌که ۲۹ خرداد امسال سران قوا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران به میزان ۲۵ درصد و سایر شهرها به میزان ۲۰ درصد را به تصویب رساندند، هیات دولت در روز ۲۲ تیرماه جزییات بسته پیشنهادی ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها را به تصویب رساند.

از رئوس بسته مصوب هیات وزیران درخصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها می‌توان به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، ایجاد مشوق برای موجرانی که مصوبه دولت را رعایت می‌کنند، نرخ‌گذاری خدمات مشاورین املاک و ارتقای توان فنی و تخصصی آنها و کمک به تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه تمام مسکن (خصوصی و حمایتی) اشاره کرد.

مجموع برنامه‌هایی که به اختصار توضیح داده شد بخشی از اهداف کوتاه مدت دولت در بخش مسکن را محقق می‌کند. در کنار این عوامل، دولت به‌دنبال کنترل بازار مسکن است. یکی از چالش‌های فعلی خانواده‌ها رشدهای سنگین قیمت مسکن است که بخش زیادی از آن در  دوره‌های قبل اتفاق افتاده است. یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در بازارهای غیرمولد، رشدهای نقدینگی است که باید کاهش یابد. مطابق آماری که به تازگی ارایه شده میزان رشد نقدینگی از ۴۰ درصد در مهرماه پارسال با کاهش حدود هفت درصدی در آذر امسال به ۳۳.۴ درصد رسیده است.

هر چقدر پول داری تهران خونه بخر !

علیرضا زاکانی شهردار تهران در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا در خصوص فروش متری مسکن در تهران گفت: طرح مسکن متری را با هدف جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و حفظ سرمایه شهروندان راه‌اندازی خواهیم کرد.

زاکانی ادامه داد: مردم بزودی می‌توانند از بستر بورس اقدام به خرید کنند.

وی تاکید کرد در ۱۶ ماه گذشته حتی یک سانتی متر تراکم هم نفروختیم. پیشنهاد بودجه ما برای سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان است؛ بودجه امسال ۵۰ همت بود؛ این اعتبارات عمدتا از طریق مولدسازی و مشارکت تامین خواهد شد.

آپارتمان‌ کوچک در تهران چند ؟ 

ایسنا نوشت: واسطه‌های ملکی از کساد شدن معاملات مسکن تحت تاثیر عقب‌نشینی هردو طرف عرضه و تقاضا در هفته‌های اخیر خبر می‌دهند. برخی مالکان که معمولا جلوتر از تورم عمومی حرکت می‌کنند نرخهای پیشنهادی را بالا برده‌اند؛ این در حالی است که بازار ظرفیت قیمتهای کنونی را ندارد.

مشاوران املاک مناطق مرکزی و جنوبی تهران می‌گویند که بازار با کمبود فایل‌های مرغوب مواجه شده و این مساله به ایجاد فشار تقاضا برای واحدهای موجود انجامیده است.

یکی از دلایل اصلی رکود معاملات در سالهای اخیر به تعلل فروشندگان مردد مربوط می‌شود. بخصوص در ماههای پایانی سال، مالکان به دلیل ایجاد انتظارات تورمی، فروش را به سال بعد موکول می‌کنند. در هفته‌های اخیر نیز این رفتار بروز یافته است.

از طرف دیگر در دو سال گذشته به دلیل کاهش معاملات، ساخت و ساز دچار افت شده و برودت هوا در زمستان این افت را تشدید کرده است. به همین دلیل واحدهای نوساز کمتری به بازار تزریق می‌شود. برخی سازندگان هم تورم فعلی نهاده‌های ساختمانی را در قیمت واحدهای آماده که دوره ساخت آنها در دو سال اخیر بوده محاسبه می‌کنند.

قیمت روز آپارتمان‌های کوچک در تهران

رشد شدید قیمت مسکن در پنج سال اخیر باعث شده تا متقاضیان به سمت واحدهای کوچک متراژ و قدیمی‌ساز بروند. آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر جایگاه اول را در معاملات آذرماه شهر تهران با ۱۵.۳ درصد به خود اختصاص دادند. واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با ۱۴.۸ درصد در جایگاه دوم قرار گرفتند و خانه‌های ۴۰ تا ۵۰ متر نیز با سهم ۱۰.۶ درصدی از کل معاملات رتبه سوم را از آن خود کردند.

درخصوص ارزش هر واحد مسکونی، واحدهای ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان جایگاه اول را در معاملات به دست آوردند که ۱۳.۶ درصد از کل قراردادها را در بر گرفتند. واحدهای ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومانی با ۱۲.۲ درصد در رتبه دوم و آپارتمان‌های ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومان جایگاه سوم را کسب کردند که ۹.۸ درصد معاملات را در بر گرفتند.

شش منطقه‌ی ارزان قیمت در بازار مسکن شهر تهران نیز به ترتیب ۱۸، ۱۹، ۱۶، ۲۰، ۱۷ و ۱۵ هستند که متوسط قیمت هر متر مسکن در این مناطق کمتر از ۲۹ میلیون تومان در هر متر مربع است. در این بین منطقه ۱۸ با قیمت ۲۴.۴ میلیون تومان ارزان‌ترین منطقه‌ی در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود.

هر متر خانه در تهران ۴۸ میلیون تومان

آذرماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۴۸ میلیون تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل ۲.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. تعداد معاملات نیز ۱۰ هزار و ۱۸۴ فقره بود که ۲۷.۲ درصد نسبت به آبان امسال و ۴.۲ درصد نسبت به آذر پارسال افزایش یافت.

وضعیت بازار مسکن در آذر ماه

مرکز آمار در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن در آذر ماه امسال اعلام کرد که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی آذرماه ۵۰.۴ میلیون تومان شده است. در آذر ماه 1401 تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران 4.1 درصد بوده است.

به این ترتیب در فاصله یک سال، میانگین قیمت خانه در تهران بیش از 37 درصد افزایش یافته است و روند معاملات نشان می‌دهد که تورم در این بازار در روزها و هفته‌های گذشته نیز ادامه پیدا کرده است.

در میان مناطق 22 گانه شهری تهران، منطقه یک گران‌ترین و منطقه 18 ارزان‌ترین خانه‌ها را داشته‌اند. میانگین قیمت هر متر خانه در ارزان‌ترین منطقه تهران نیز از مرز 25 میلیون تومان عبور کرده است.

انتظار ۲۱ ساله برای خانه دار شدن

آنطور که دولت در لایحه بودجه سال 1402 مطرح کرده، حداقل حقوق در سال آینده ماهی هفت میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب با حتی با هشت ماه حقوق حداقل، امکان خرید یک متر خانه در تهران نیز وجود ندارد.

برای مثال، اگر فردی در ماه 10 میلیون تومان درآمد یا حقوق داشته باشد و تمام پول خود را برای خرید خانه پس انداز کند و قیمت خانه از امروز برای مدتی طولانی ثابت شود، او پس از پنج ماه حتی توان خرید یک متر خانه را نیز نخواهد داشت.

با همین فرمول، به طور میانگین قیمت یک خانه 50 متر در تهران به بیش از دو میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است و فردی با پس انداز ماهانه 10 میلیون تومان، در صورت ثابت ماندن قیمت خانه می‌تواند، پس از 250 ماه یا حدود 21 سال بعد یک خانه 50 متری در تهران خریداری کند.

با تبدیل شدن خرید خانه به رویایی دست نیافتنی برای طبقات کم درآمد و حتی طبقه متوسط، اجاره نشینی در تهران به تنها گزینه ممکن تبدیل شده و وضعیت بازار در سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که چند صد هزار خانوار در نقاط مختلف تهران در خانه‌ها استیجاری زندگی می‌کنند.

روند پرشتاب تورم در بازار مسکن اما باعث شده که برای بسیاری از خانوارها، حتی دیگر اجاره یک خانه در تهران نیز ممکن نباشد.

جدیدترین گزارش مرکز آمار درخصوص شاخص قیمت کالاها و خدمات نشان می‌دهد تورم ماهیانه مسکن کل کشور در آذرماه ۱۴۰۱ به ۲.۸ واحد درصد رسیده است. نرخ رشد نقطه به نقطه که مقایسه میزان افزایش قیمت در مقایسه با آذرماه سال گذشته را به تصویر می‌کشد از افزایش ۴۱.۷ درصد حکایت دارد. تورم سالیانه مسکن کشور یعنی رشد قیمت طی ۱۲ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۱ نیز گویای افزایش ۳۲.۸ درصد است.

مسکن مهر هم گران شد

روند دائمی افزایش قیمت‌ اجاره در سال‌های گذشته، باعث شده خانه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف پایتخت که زمانی مشتری چندانی نداشتند و تنها با پرداخت 40 میلیون تومان امکان خرید آنها وجود داشت به محلی برای فرار اجاره نشین‌ها تبدیل شوند.

نگاهی به هزینه اجاره خانه در این شهرها هم نشان می‌دهد که اجاره خانه در شهر جدید پردیس به بیش از 200 میلیون تومان پول پیش و بیش از سه میلیون تومان اجاره ماهانه رسیده است. قیمت‌ها در پرند، اندیشه و هشتگرد نیز به شدت افزایش یافته و برای گروه‌های کم درامد دسترسی به آنها نیز بسیار دشوار شده است.

قله قیمتی مسکن در دولت سیزدهم

طبق آمار‌های بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران، خردادماه ۱۴۰۱ بیشترین افزایش قیمت را با حدود سه میلیون تومان رشد تجربه کرده است؛ این در حالی است که تورم نیز در این ماه ۱۳/۲ درصد رشد داشته و از ۳۹/۳ درصد در اردیبهشت‌ماه به ۵۲/۵ درصد در خرداد رسیده است.

رتبه بعدی در این بین نیز متعلق به آبان‌ماه ۱۴۰۱ با حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رشد قیمت است؛ اما برخلاف خرداد تورم در این ماه ۰/۵ درصد کاهش داشته است.

این موضوع را می‌توان این گونه توضیح داد: قیمت دلار از شهریورماه سال جاری در مسیری افزایشی قرار گرفت و تا آبان‌ماه سقف تاریخی را خود را پشت گذاشت. همین مساله باعث افزایش انتظارات تورمی در جامعه شد و از آنجا که کنترل دستوری بر بازار مسکن وجود ندارد مالکان به تناسب جو روانی هر کدام قیمت ملک خود را افزایش داده‌اند و به این ترتیب قیمت عمومی مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.

اسفندماه ۱۴۰۰ نیز با حدود دو میلیون افزایش، در این چرخه در مقام سوم قرار دارد. این اتفاق را البته می‌توان جریانی بدیهی در اواخر هر سال دانست، زیرا معاملات در آستانه سال جدید افزایش پیدا می‌کند و به تناسب آن قیمت مسکن نیز رشد می‌کند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ملک

از موثرترین محرک‌های تاثیرگذار بر قیمت مسکن را می‌توان تورم دانست. این شاخص با تاثیر بر تمام کالا‌ها و خدمات، باعث نوسان قیمتی در بازار‌ها می‌شود؛ در این میان بازار مسکن نه تنها از این اثر مستثنی نیست بلکه تاثیر بلندمدت‌تری نیز می‌گیرد و عموما به چسبندگی قیمت مبتلا می‌شود.

جدیدترین قیمت ملک در مرکز پایتخت + جدول

هفته سوم زمستان بازار مسکن در رکورد به سر می برد اما با این حال قیمت خانه در محله جمهوری از متری ۳۴ میلیون تا ۸۴ میلیون تومان است.

بازار مسکن در محله جمهوری با توجه به مرکزیت این محله قیمت‌ها طوری است که برای خرید خانه در آن محله باید حداقل متری ۳۴ میلیون تومان پرداخت شود.

قیمت‌های مسکن در این محله از تهران در ادامه منتشر می‌شود:

محله قیمت متراژ (قیمت‌ها به تومان می‌باشد)
شیخ هادی ۳۴ الی ۵۸ میلیون
نواب ۳۴ الی ۳۶ میلیون
فردوسی ۲۵ الی ۴۵ میلیون
شهرک کیانشهر ۲۸ الی ۳۸ میلیون
اسکندری ۳۴ الی ۸۴ میلیون
جمهوری ۳۶ الی ۵۲ میلیون
جمالزاده ۳۶ الی ۶۰ میلیون
میدان انقلاب ۳۸ الی ۴۰ میلیون