به گزارش پارس نیوز ، برای اجاره یک واحد آپارتمان در تهران باید حداقل ۱۰۰ میلیون و ماهیانه ۱ میلیون پول داشته باشید.

در ادامه قیمت‌های اجاره مسکن در پایتخت منتشر می‌شود:

محله متراژ اجاره (قیمت‌ها به تومان می‌باشد) رهن (قیمت‌ها به تومان می‌باشد)
پیروزی ۹۰ ۴ میلیون و ۵۰۰ الی ۱۲ میلیون ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون
مولوی ۸۰ ۲ میلیون و ۸۰۰ الی ۵ میلیون ۱۱۰ الی ۵۰۰ میلیون
سهروردی ۹۰ ۱۰ الی ۲۲ میلیون ۱۳۰ الی ۵۰۰ میلیون
سعادت آباد ۷۰ ۱۷ الی ۳۰ میلیون ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلیون
باغ فیض ۱۰۰ ۱۰ الی ۲۲ میلیون ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلیون
تهرانپارس غربی ۸۰ ۳ الی ۱۵ میلیون ۲۵۰ الی ۵۰۰ میلیون
ستارخان ۸۵ ۳ میلیون و ۵۰۰ الی ۱۲ میلیون ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون
مجیدیه ۷۰ ۵ الی ۱۰ میلیون ۱۰۰ الی ۵۰۰ میلیون
جیحون ۶۵ ۱ الی ۷ میلیون ۷۰ الی ۵۰۰ میلیون
افسریه ۸۳ ۴ میلیون و ۵۰۰ الی ۱۰ میلیون ۱۵۰ الی ۵۰۰ میلیون

منبع: مهر

آگهی‌های تکان‌دهنده اجاره مسکن در جنوب تهران / قیمت نجومی برای واحدهای مسکونی 10 متری !

 40 میلیون تومان ودیعه و سه میلیون تومان اجاره ماهانه مبلغی است که برای یک سوئیت 18 متری با عمر بیشتر از 32 سال در منطقه شمیران نو تعیین شده است. در آگهی این ملک آمده است که واحد مذکور می‌تواند مناسب زوج هم باشد! صاحبخانه نیز این آگهی را تایید می‌کند و در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «شما روی 10 متر حساب کن، بقیه فضا سرویس بهداشتی و آشپزخانه است!» به این ترتیب هر فرد در نهایت پنج متر فضا برای زندگی خواهد داشت؛ فضایی با طول و عرض دو نیم متر!

 

آگهی اجاره سوئیت

این شرایط را می‌توان نمایی از وضعیت بازار اجاره در آغاز سال 1402 دانست. بر اساس مطالعات کارشناسی، متوسط فضای استانداردی که فرد در یک شهر اشغال می‌کند و به آن نیاز دارد، 70 تا 136 متر است؛ با توجه به شرایط فعلی پیشنهاد وزارت کشور بین 40 تا 50 بوده است و اکنون آخرین آمارها فضایی بین 20 تا 50 متر را نشان می‌دهند؛ آماری که با وجود این میزان افزایش قیمت در بازار اجاره و در نتیجه اجاره خانه‌هایی با متراژ پایین‌تر باز هم کاهش می‌یابد.

مطالعه بیشتر:
آمار متقاضیان نهضت ملی مسکن اعلام شد

افت کیفیت زندگی شهروندان طی یک سال گذشته

با افزایش بی‌سابقه قیمت اجاره در چندماه انتهایی سال 1401، حالا آگهی‌ها نشان می‌دهد تقاضای خانوارهای دارای فرزند برای اجاره سوئیت‌هایی بدون اتاق و با حداقل امکانات افزایش یافته است؛ سوئیت‌هایی که پیش از این احتمالا غالب متقاضیان آن، افراد مجرد بوده‌اند.

در بین آگهی‌های مورد بررسی، یک سوئیت 50 متری به چشم می‌خورد که عمر آن به قبل از سال 1370 برمی‌گردد. صاحب ملک در آگهی ذکر کرده است واحد فقط به «خانواده» اجاره داده می‌شود و برای همین واحد قدیمی خالی از امکانات، 70 میلیون تومان ودیعه و پنج میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته است.

قیمت اجاره سوئیت

موارد مشابه این آگهی با چنین قیمت‌هایی برای اجاره، در فایل‌های مشاوران املاک و حتی فایل‌های موجود در سایت‌های درج آگهی و نیازمندی، کم نیست. این در حالی است که امسال حداقل حقوق کارگران پنج میلیون و 300 هزار تومان و حق مسکن آنها نیز 900 هزار تومان اعلام شده است! به این ترتیب یک کارگر برای تهیه سرپناهی حداقلی باید تمام حقوق ماهانه خود را هزینه کند.

 

همچنین فایل دیگری نیز از این دست واحدها وجود دارد که برای یک سوئیت 40 متری ساخت سال 1383، حدودا 50 میلیون تومان رهن و چهار میلیون تومان اجاره تعیین کرده است.

یک مشاور املاک هم فایل مشابه دیگری دارد؛ سوئیتی 30 متری، در منطقه شمیران نو، بدون هر گونه امکانات و در طبقه زیر همکف که رهن آن 100 میلیون تومان و اجاره آن نیز یک میلیون تومان است. ساخت این واحد به سال 1375 بازمی‌گردد و تنها به خانواده و یا زوج تحویل داده می‌شود.

قیمت مسکن در مناطق جنوبی شهر تهران

اوضاع برای مجردها هم بهتر از این نیست. تنها امکاناتی که یک سوئیت 25 متری برای یک مرد مجرد دارد تنها یک «سینک» است و مشاور املاک می‌گوید این واحد در همان ابتدای انتشار آگهی به اجاره رسیده است.

صاحبان ملک این‌گونه واحدها به‌ویژه در مناطق جنوبی شهر در غالب موارد زحمت بازسازی را هم به خود نمی‌دهند؛ در حالی که سال ساخت اکثر آنها به بیشتر از 30 سال قبل بازمی‌گردد و در طبقات زیر همکف با فضایی نمناک قرار دارند.

قیمت‌ها باز هم افزایش می‌یابد؟

یک مشاور املاک در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قبل از این هم با افزایش اجاره‌ از این دست تقاضا در بازار وجود داشت، اما اکنون دیگر قیمت‌ها سر به فلک کشیده است و آن‌طور که می‌گویند قیمت بیشتر از اینها هم می‌شود.»

در سال 1401 همراه با افزایش نرخ تورم و روند صعودی دلار، قیمت مسکن و در نتیجه اجاره‌بها هم رشد کرد؛ با این حال اما آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند اثر افزایش قیمت دلار و تورم چندماه دیگر تاثیر اصلی خود را بر بازار مسکن نشان می‌دهد. بر همین اساس احتمال دارد مستاجران با قیمت‌های جدیدتری مواجه شوند.

به گفته فعالان بازار مسکن، خانواده‌هایی در میان متقاضیان وجود دارند که نمی‌توانند حتی هزینه همین واحدها را نیز تامین کنند و بنابراین مجبور هستند به مناطق حومه تهران مهاجرت کنند. این جمعیت در حالی از شهر تهران به شهرهای حومه سرریز می‌شود که امکانات رفاهی کافی در آنها وجود ندارد.

گفتنی است معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور پیشتر اعلام کرده بود نرخ مهاجرت در شهر تهران منفی شده است که این خود می‌تواند ناشی از افزایش قیمت مسکن و اجاره در این شهر باشد.

مهاجرت معکوس از تهران به دلیل افزایش قیمت اجاره

مهاجرت معکوس از تهران به شهرستان‌ها از موضوعات مهمی است که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور دلیل آن را در مصاحبه‌ای گران شدن زمین و مسکن و سخت‌تر شدن شرایط زندگی در تهران دانسته است.

افرادی که روزی با رویای دستیابی به کار و امکانات رفاهی بیشتر به این کلانشهر مهاجرت کرده‌اند، حالا به‌دلیل سنگینی هزینه اسکان باید دوباره به شهرستان بازگردند، شهرستان‌هایی که شاید در آن هم وضعیت کاری و اقتصادی مناسبی در انتظار آنها نباشد.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن در خصوص تاثیرات مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای تهران و شهرستان‌ها به تجارت‌نیوز گفته بود: «این افزایش قیمت اجاره در تهران باعث خواهد شد هزینه‌ها در مناطق حاشیه تهران نیز بالا رود و افزایش قیمت در ملک و آپارتمان شهرهای جدید و حاشیه پایتخت را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر این تغییرات و مهاجرت‌ها باعث می‌شود دگرگونی‌های اجتماعی، رفتاری و تربیتی به وجود بیاید و اصالت و پایداری که پیش از این در حوزه‌های شهری وجود داشت از بین برود.»

او در این مورد توضیح داده بود: «از سوی دیگر با مهاجرت پایتخت‌نشینان عده‌ای در شهرستان‌ها که وضعیت مالی بهتری دارند واحدهای مسکونی را با هدف سرمایه‌گذاری و اجاره دادن خریداری می‌کنند که خود باعث صعود قیمت‌ها در آینده خواهد شد. سیاست‌گذاران در حال حاضر در پی حل مشکلات روزمره هستند و مسائلی را که این گرانی‌ها در آینده شکل می‌دهد نادیده می‌گیرند.»

کف قیمت اجاره در چند منطقه جنوبی تهران

همان‌گونه که اشاره شد، افزایش قیمت اخیر بازار اجاره، در واحدهای کوچک‌متراژ و بدون امکانات جنوب شهر تهران کاملا ملموس است. بررسی میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد در حال حاضر برای اجاره واحدی کوچک در مناطقی مثل منیریه، سنگلج و خزانه باید در کمترین حالت، ودیعه 80 میلیون تا 100 میلیون تومانی و اجاره ماهانه چهار تا پنج میلیون تومانی پرداخت کرد.

یک فعال حوزه مسکن در مناطق مورد اشاره می‌گوید: «با این پول‌ها تا همین چند سال پیش می‌شد در مناطق بهتری خانه گرفت اما الان مردم باید حداقل 100 میلیون تومان بدهند تا بتوانند در این مناطق که قبلا جزو مناطق ارزان‌تر تهران بود، آن هم بدون امکانات خاصی خانه اجاره کنند.»

آخرین آمارهای رسمی از قیمت اجاره مسکن شهر تهران به اردیبهشت‌ماه 1401 برمی‌گردد که بر اساس آن میانگین نرخ اجاره‌بهای هر متر خانه در شهر تهران، ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

این رقم در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در سال ۱۳۹۹ برابر با ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. سال ۱۳۹۰ نیز متوسط قیمت اجاره هر متر مسکن در تهران ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است. پس از این تاریخ آمار موثقی از بازار اجاره منتشر نشده، اما آن‌گونه که زیست بازار در حدود یک سال اخیر نشان می‌دهد متوسط قیمت اجاره مسکن افزایش بی‌رویه‌ای را تجربه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی مثل شوش و آذری با مبالغ پایین‌تری هم می‌توان یک واحد مسکونی اجاره کرد. برای مثال یک مشاور املاک در منطقه شوش می‌گوید مالک یک واحد 40 متری برای خانه خود 40 میلیون تومان رهن و چهار میلیون و 500 هزار تومان اجاره در نظر گرفته است.

با این حال اما همین میزان اجاره نیز با حقوق ماهانه کارگران برابری می‌کند و با توان پرداخت خانوار هم‌خوان نیست! این مشاور املاک همچنین توضیح می‌دهد: «فایل‌ها تا اردیبهشت‌ماه بیشتر می‌شود، ولی تا چند ماه آینده معلوم نیست قیمت‌ها چه وضعیتی پیدا کنند؛ قیمت خانه که بیشتر شود قیمت اجاره هم بالا می‌آید.»

او ادامه می‌دهد: «چند وقت دیگر این آپارتمان‌های کم‌متراژ را نیز به سختی می‌توان اجاره کرد؛ مستاجرهای زیادی خانه‌ها را تخلیه می‌کنند تا به شهرستان‌های خود برگردند و یا به شهرهای اطراف بروند؛ مطمئن باشید بیشتر هم می‌شوند.»

آنچه روشن است اینکه ادامه این شرایط و افزایش‌ قیمت‌ها  باعث می‌شود مردم به‌ویژه در اقشار پایین‌تر اقتصادی در آینده‌ای نزدیک دیگر توانایی فراهم کردن سرپناهی حداقلی را نیز برای زیستن نداشته باشند. چنین شرایطی به مرور وضعیت زندگی آنها را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع نه تنها ابعادی اقتصادی که پیامدهای اجتماعی جبران‌ناپذیری را نیز در پی خواهد داشت./ تجارت‌نیوز

خبر خوش برای مستاجرها | تمدید مهلت وام اجاره 100 میلیونی مسکن

بانک مرکزی در بخشنامه ای خطاب به بانک‌های عامل اعلام کرد: «حسب تصمیمات متخذه در این بانک مقرر شد به منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن در قالب سقف کلی مصوب شورای پول و اعتبار مورخ ۳‌/۳‌/۱۴۰۱ (۴۰۰ هزار میلیارد ریال) و سهمیه‌های ابلاغی به بانک‌های عامل تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تداوم یابد.»

گفتنی است ۲۰ بانک به عنوان بانکهای عامل نسبت به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام می کنند و در سال گذشته از تاریخ ۶ تیر (زمان ارسال دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ به بانک ها) تا ۱۴ اسفندماه در قبال تسهیلات ودیعه مسکن ۲۴۸ هزار و ۸۲۴ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۲۱۷ هزار ۵۷۷ نفر به میزان ۱۲ همت تسهیلات دریافت کردند.

یادآور می شود متقاضیان دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن می بایست با مراجعه به سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به آدرس https://saman.mrud.ir ثبت نام نموده تا پس از تایید احراز شرایط و معرفی به بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام کنند.

 

خاطرنشان می شود، سقف تسهیلات ودیعه مسکن برای مشمولان در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان است.

اجاره آپارتمان های زیر 100 متر تهران چند ؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: کمرنگ شدن اثر مصوبه دستوری از یکسو و همچنین افزایش خریدهای سرمایه‌ای، عرضه به بازار اجاره در زمستان سال جاری را دست‌کم نسبت به زمستان دو تا سه سال اخیر افزایش داده است.

با این حال واسطه‌ها در بازار اجاره مسکن شهر تهران از فشار مضاعف اجاره‌نشینی بر خانوارهای مستاجر خبر داده و می‌گویند اگر چه تعداد فایل‌ها در بازار زمستانی اجاره در برخی از مناطق حتی از تعداد متقاضی در بعضی موارد هم بیشتر است، اما عمدتا اجاره‌بهای پیشنهادی برخی از موجران از توان مالی و استطاعت خانوارهای مستاجر خارج است و همین موضوع باعث شده است حتی در زمستان سال جاری که عرضه فایل به بازار اجاره نسبتا بیشتر از سال قبل و دو سال قبل از آن شده است باز هم گروهی از مستاجرها ناچار به مهاجرت به مناطق پایین‌تر باشند. 

با این حال، هم‌اکنون و در نبود تقاضایی با حجم تقاضای بازار بهاره و تابستانه و حتی بازار پاییزه اجاره، گروهی از فایل‌ها در مناطق مختلف با اجاره‌بهای منعطف، قابل تخفیف و با امکان تبدیل به فرمول پرداخت دلخواه مستاجرها‌(رهن کامل یا ترکیبی از رهن و اجاره با وزن بیشتر اجاره‌بهای ماهانه یا مبلغ رهن)، به مستاجرها معرفی شده‌اند.

 

fq3e4lOJRQlO

 

رهن خانه ۲ برابر خرید مسکن شد !

 خرید مسکن در این شرایط اقتصادی بیشتر شبیه رویا شده و افراد را سوق به تهیه اجاره مسکن نسبت به بودجه خود می‌کنند.با توجه به شرایط موجود و درآمد کم، افراد ترجیح می‌دهند کمتر اجاره پرداخت کنند و بیشتر پول را به صورت رهن به صاحب‌خانه بدهند، از طرفی صاحب‌خانه‌ها تمایل به گرفتن اجاره بیشتر دارند اما افرادی هم هستند که خانه خود را با مبلغ بالا رهن می‌دهند به این صورت بازی ۲ سر برد برای مستأجر و صاحب‌خانه می شود چرا که در پایان سال مستأجر تمام پول خود را از صاحب‌خانه دریافت می‌کند.

گسترش نیوز در مطلبی مدعی شده  با جستجویی در فایل‌های اجاره مسکن یا بررسی فروش سایت‌های اینترنتی مشاهده می شود با توجه به تورم شدید در بازار معاملات اجاره مسکن، صاحب خانه‌ها به سمت حذف یا کم کردن ودیعه مسکن رفته و به جای آن دریافت اجاره به گزینه اصلی صاحب‌خانه‌ها تبدیل شده است.

قانونی که در حال از بین رفتن است

قیمت رهن کامل یک واحد مسکونی معمولاً تابعی از قیمت کل آن واحد است و با فرمول مشخصی تعیین می‌شود. به‌طور مثال، رهن یک واحد در برخی مناطق یک‌ششم و در برخی دیگر از موارد یک‌چهارم قیمت کل واحد مسکونی برآورد می‌شود. اگر یک واحد مسکونی ۴ میلیارد تومان قیمت داشته باشد؛ رهن کامل این خانه، حدود ۶۵۰ میلیون تومان تعیین می‌شود. عرف بازار این است که نیمی از این مبلغ به‌عنوان ودیعه دریافت می‌شود و نیم دیگر با فرمول خاصی تبدیل به اجاره می‌شود. این فرمول بدین صورت است که هر یک میلیون، تبدیل به ۳۰ هزار تومان اجاره می‌شود. این رقم پول نقدی است که صاحب‌خانه از مستأجر بابت کرایه واحد مسکونی دریافت می‌کند.

خانه-فول-امکانات

چند سالی که به دلیل تورم و فشار اقتصادی که به مردم وارد شده است، شاهد دریافت اجاره های عجیب‌وغریب از سوی صاحب‌خانه‌ها در بازار هستیم. این افراد از هیچ فرمولی تبعیت نمی‌کنند به طوری که قیمت های پیشنهادی کاملاً سلیقه‌ای شده است.

 به عنوان نمونه آپارتمان ۱۱۵ متری در فرمانیه با ۳۵۰ میلیون ودیعه و ۳۰ میلیون اجاره ماهیانه در سایت های فروش اینترنتی آگهی شده است و آپارتمان دیگری در محله میرداماد با ودیعه رایگان و اجاره ماهانه ۲۵ میلیون تومان در پلتفرم‌های آنلاین به ثبت رسیده است.

به تازگی مرکز آمار ایران متوسط قیمت خانه در تهران را بیش از ۵۰ میلیون تومان محاسبه کرده است، تورم اجاره‌بها نیز در یک سال گذشته همسو با این ۲ شاخص، ۴۱.۳ درصد رشد داشته است.

خانه-الهیه

 

صاحب‌خانه شدن برای بسیاری از افراد آرزویی است که در زندگی برای خرید خانه تلاش می‌کنند. اما سال‌های اخیر آنقدر قیمت خانه و زمین و سایر هزینه‌های زندگی بالا رفته که شاید خیلی‌ها به این زودی نتوانند صاحبِ خانه شوند. به همین دلیل در این سال‌ها در کشور ما اجاره‌نشینی رشد چشم‌گیری داشته است.

متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

این روز‌ها تحولات بازار ارز معمولا با انتظارات تورمی و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی همراه می‌شود. این عامل باعث می‌شود تا سازندگان نرخ‌های پیش‌فروش و قیمت واحد‌های آماده را بالا ببرند. مالکانی هم که آپارتمان خود را در بازار عرضه کرده‌اند نرخ‌ها را تغییر می‌دهند.

رهن خانه

بررسی‌های میدانی ایسنا نشان می‌دهد بازار خرید و فروش ملک در تهران چنگی به دل نمی‌زند. اما قیمت‌ها بعضا به طور اسمی دچار تغییر می‌شوند. مشاوران املاک می‌گویند که ابهامات بازار ارز، چشم‌انداز بازار مسکن را تیره کرده است. قیمت مسکن شهر تهران در یک ماه منتهی به آبان ۶.۸ درصد افزایش پیدا کرد و از متوسط ۴۳.۲ میلیون تومان به ۴۶.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید.

بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی هم‌چنین در آبان ماه تعداد معاملات انجام شده ۸۰۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۴۷.۸ و ۹.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش تسنیم، بر اساس آمار بانک مرکزی تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر ماه سال 1401، به 10.2 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 27.2 و ماه مشابه سال قبل 4.7 درصد افزایش نشان می دهد.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 480.7 میلیون ریال بود که حاکی از افزایش 2.9 درصدی نسبت به ماه قبل است.

بررسی توزیع واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنادر ماه گذشته نشان می‌دهد از مجموع 10184 واحد مسکونی، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 29 درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

با این وجود سهم مذکور در مقایسه با آذرماه سال قبل 4.2 درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر بالا در گروه‌های 11 تا 15 سال و بیش از 20 سال ساخت افزوده شده است.

زمستان سخت مستاجران

جوان آ«لاین نشته است که روند بازار مسکن و اجاره در سال جاری بر خلاف انتظارات بود. در شرایطی که بازار در ۴ سال منتهی به خرداد امسال، رشد نجومی را تجربه کرده بود و به همین واسطه انتظار می‌رفت با وارد شدن معاملات مسکن به دوره رکود، شتاب تورمی این بازار به‌شدت کاهش پیدا کند، اما روند تورم با تاثیرپذیری از نرخ ارز ادامه یافت و تخلیه تورم از بازار مسکن به بازار اجاره همچنان ادامه دارد.

رهن خانه

باوجود اتمام فصل جابه‌جایی مستأجران، همچنان تنور تورم در بازار اجاره داغ است و زمستان سختی برای مستاجران رقم خورد. شرایط بازار اجاره مسکن در نیمه دی ماه نشان دهنده آن است که مستاجر‌ها همچنان زیر بار فشار اجاره نشینی بوده و در اغلب موارد توان تامین اجاره بهای پیشنهادی در منطقه محل سکونت خود را نداشته و ناچار به مهاجرت به بازار اجاره مناطق پایین‌تر پایتخت می‌شوند. از سوی دیگر افزایش تقاضا برای اجاره مسکن در مناطق جنوبی تر، رشد بیشتر اجاره بها در این مناطق را به همراه داشته است که شرایط اجاره‌نشینی و فشار اجاره بها بر مستاجران این محلات را افزایش داده است.

دود گرانی مسکن در چشم مستاجران

طبق آخرین گزارش مرکز آمار تورم در بازار اجاره در آذر ماه نسبت به ماه قبل ۲/۸ درصد افزایش داشته و نسبت به سال قبل ۴۱/۶ درصد ثبت شده است. این در حالی است که طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، از پاییز۱۳۹۶ تا پاییز۱۴۰۰، میانگین قیمت اجاره‌بهای مسکن ۳۳۶درصد رشد کرده بود.

بررسی فایل‌های عرضه شده در سایت خرید و فروش مسکن آنلاین نشان می‌دهد که برای رهن کامل یک خانه کم‌متراژ در مرکز تهران، به سرمایه‌ای حداقل ۴۰۰ میلیون تومانی نیاز است. در منطقه ۶ برای رهن کامل یک خانه نوساز کم‌متراژ ۵۰ تا ۶۰ متری در این منطقه، باید ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفت.

بر اساس بررسی ها، برای اجاره یک خانه ۵۰ متری در یوسف آباد، ۷ میلیون تومان اجاره و۱۱۰ میلیون تومان رهن لازم است. همچنین در این محله، برای اجاره یک خانه ۶۰ متری زیر همکف با عمر بنای ۳۰ سال، ۳ میلیون تومان اجاره و ۳۰۰ میلیون تومان رهن پیشنهاد شده است. در مناطق جنوبی شهر نیز روند اجاره‌ها با شیب تندی همراه بوده تا جایی که برای اجاره بها در محله یافت آباد باید حداقل رهن ۵۰ میلیون تومان و ماهیانه ۵ میلیون و۵۰۰ الی ۶ میلیون پرداخت شود. در ابراهیم آباد نیز واحد ۷۱ متری۳ الی ۵ میلیون و رهن۵۰ الی ۳۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. در غرب تهران در آیت الله کاشانی نیز واحد ۱۰۰ متری ۱۵ میلیون با رهن ۷۰۰ میلیون تومان فایل شده است.

رهن خانه

وام اجاره مسکن

وام اجاره مسکن که پرداخت آن، به مستاجران، از سال گذشته، آغاز گردیده، یکی از طرح هایی است که در جهت حمایت دولت، از مستاجران، اجرا شده و در این مدت، با استقبال گسترده مستاجران نیز مواجه گردیده است؛ به نحوی که در سال گذشته، در حدود 920 هزار سرپرست خانوار، برای دریافت این وام، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن ثبت نام نمودند.

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که در رابطه با وام اجاره مسکن، برای مستاجران، وجود داشته این مساله است که میزان وام اجاره مسکن چقدر می باشد؟ علاوه بر آن، مبلغ اقساط وام اجاره مسکن و نحوه بازپرداخت آن نیز از مهم ترین سوالاتی است که در این رابطه مطرح بوده، چرا که تا زمانی که متقاضیان تسهیلات اجاره مسکن، از میزان وام و قسط آن مطلع نشده اند، نمی توانند در مورد توانایی مالی خود، برای بازپرداخت آن، تصمیم گیری صحیحی نمایند.

رهن خانه

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱

در سال های اخیر، سامانه های متعددی، در رابطه با مساله املاک، از سوی دولت راه اندازی شده است که ثبت نام در برخی از آن ها، مانند سامانه املاک و اسکان، توسط مالکان و مستاجران، الزامی بوده و در برخی دیگر، مانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن،​ شکل اختیاری داشته است.

بنابر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن سال جاری از 26 خرداد ماه، آغاز گردیده و تا 30 آذر ماه سال جاری ادامه داشت. متقاضیان دریافت وام اجاره خانه، برای اینکه، جهت دریافت این تسهیلات، واجد شرایط شناخته شوند، لازم است که دارای شرایط اعلام شده، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها باشند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن 1401، برای متقاضیان، توضیحات لازم آورده شده است.

رهن خانه

۱متقاضی تسهیلات اجاره خانه، می بایست متاهل بوده یا سرپرست خانواده باشد.

اجاره نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، می بایست به صورت رسمی تنظیم گردیده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

تاریخ اجاره نامه ارائه شده می بایست، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

چنانچه، ثبت نام کننده وام ودیعه مسکن، واجد شرایط شناخته شود و جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه به بانک معرفی گردد، لازم است که ظرف مدت دو هفته، از زمان معرفی به بانک، مدارک لازم را برای اخذ این تسهیلات، به بانک رائه نموده و ضامنین خود را معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

میزان وام اجاره مسکن ۱۴۰۱

ثبت نام، در هر سامانه ای، من جمله سامانه ثمن نهضت مسکن، همواره با سوالاتی برای ثبت کنندگان در آن، همراه می باشد. مهم ترین و اولین سوالی که در رابطه با وام اجاره مسکن، مطرح می شود، این سوال است که میزان وام اجاره مسکن چقدر می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، در سال گذشته، مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، برای شهر تهران، کلانشهر ها و همچنین، سایر شهر ها به ترتیب، 60، 45 و 35 میلیون تومان بوده است. اما با توجه به مساله تورم، میزان وام اجاره مسکن، نسبت به سال های گذشته، افزایش یافته و به ترتیب زیر می باشد:

رهن خانه

میزان وام اجاره مسکن برای شهر تهران : 100 میلیون تومان

سقف میزان وام اجاره مسکن برای مراکز استان ها : 70 میلیون تومان

میزان وام اجاره مسکن برای سایر شهر ها : 40 میلیون تومان

منظور از کلانشهر ها، در اطلاعیه های صادره از سوی وزارت راه و شهر سازی، در رابطه با وام اجاره مسکن، شهر هایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر می باشد که شامل شهر های مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می گردد.

متقاضیان، جهت ثبت نام وام ودیعه مسکن، ابتدا می بایست شرایط لازم برای دریافت این تسهیلات مسکن را داشته باشند. 

میزان اقساط وام اجاره مسکن 1401

با توجه به افزایش تورم که با کاهش قدرت خرید مسکن اقشار مختلف جامعه، از جمله مستاجران، همراه بوده است، پیش بینی می شود که امسال، آمار بیشتری از ثبت نام مستاجران دارای شرایط، همچون واجدین شرایط ثبت نام مسکن اولی ها را برای دریافت وام ودیعه مسکن، شاهد باشیم.

رهن خانه

با این وجود، از آنجا که درخواست کنندگان وام اجاره مسکن، قشر مستاجران جامعه بوده و درآمد این قشر نیز معمولا پایین می باشد، یکی از دغدغه های متقاضیان تسهیلات ودیعه خانه، این می باشد که میزان مبلغ اقساط وام اجاره مسکن چقدر است؟ و اینکه آیا آن ها، توانایی مالی بازپرداخت قسط وام اجاره مسکن را داشته یا اینکه میزان اقساط وام اجاره مسکن به گونه ای است که از توانایی مالی آن ها خارج می باشد؟

در جواب این پرسش ها باید گفت، میزان مبلغ اقساط وام اجاره مسکن، بستگی به مبلغ وام دریافت شده دارد؛ به نحوی که با افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، میزان اقساط وام اجاره مسکن نیز افزایش می یابد. مطابق آنچه در مورد مبلغ وام اجاره مسکن، در بخش قبل بیان شد، اقساط تسهیلات ودیعه خانه به صورت زیر می باشد:

میزان مبلغ اقساط وام اجاره مسکن، برای تسهیلات 100 میلیون تومانی در تهران : 2 میلیون و 539 هزار تومان

مبلغ اقساط وام اجاره مسکن، برای تسهیلات 70 میلیون تومانی در مراکز استان ها : 1 میلیون و 777 هزار تومان

اقساط وام اجاره مسکن، برای تسهیلات 25 میلیون تومانی در سایر شهر ها : حدود 1 میلیون تومان

رهن خانه

افرادی که قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، می توانند از طریق سامانه saman.mrud.ir، برای بهره مندی از تسهیلات ودیعه مسکن، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند.