به گزارش پارس نیوز ، برخی کاربران فضای مجازی از رفع فیلتر وات ساپ خبر می دهند.

در ابتدای اتفاقات اخیر در سطح کشور، با تصمیم شورای عالی فضای مجازی دو پلتفرم فضای مجازی وات ساپ و اینستاگرام فیلتر  و به مرور پلتفرم های دیگر نیز فیلتر شدند.

روز گذشته اخباری مبنی بر رفع فیلتر اپ استور، لینکدین و گوگل ادز و گوگل پلی و... منتشر شد و چند ساعتی است که برخی کاربران اینترنت از رفع فیلتر وات ساپ خبر می دهند اما در عین حال برخی دیگر از کاربران همچنان از فیلتر بودن این پلتفرم می گویند.

جزئیات پایان فیلترینگ چند اپلیکیشن مهم

برخی شنیده‌ها حاکی از برداشته‌شدن محدودیت‌های اسکایپ، اپ استور و گوگل ادز در برخی اپراتورها دارد.

 بر اساس گزارش‌های دریافتی، گفته شده که اپ استور در چند اپراتور اینترنتی رفع فیلتر شده است اما هنوز کاربران برخی اپراتورها به آن دسترسی ندارند.

Plo5W60Y5Gra

به نظر می‌رسد، شرایط در مسیر برداشته شدن محدودیت‌های برخی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها قرار دارد. با این حال هنوز خبری رسمی در این خصوص منتشر نشده است. / منبع: همشهری آنلاین

خبر مهم از فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ

نماینده مجلس گفت: تا این لحظه چیزی مبنی بر فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ نشنیدم و گزارشی هم نیامده است.

«لطف الله سیاهکلی» نماینده قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در رابطه با فیلترینگ در فضای مجازی گفت: همه متوجه اهمیت فضای مجازی و اینترنت شده اند.  باید به کمک مردم به سمت مدیریت فضای مجازی برویم، مردم را باید بالغ و عاقل ببینیم. مردم می دانند چه چیزی را باید تحلیل کنند و چگونه تحلیل و تفسیر کنند اما از طرف دیگر  کشور باید ظرفیت مناسب را در اختیار مردم بگذارد و اینترنت در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی در رابطه با فیلترینگ برخی پلتفرمها گفت: این اپلیکیشن ها آمارهای جهانی دارند، و به آقای وزیر گفتیم که از آمارهای جهانی استفاده کنید، در آمارهای جهانی دسته بندی شده هستند. مثلا در آمارهای جهانی یوتیوب جزء سایت های سالم مطرح می شود اما اینستاگرام جزء سایت های بسیار بد تعریف شده آن وقت ما یوتیوب را می بندیم و اینستاگرام را باز میکنیم. باید یک تغییر نگاه بر اساس شرایط جهانی وسرویس هایی که این پلتفرم ها در اختیار مردم قرار می دهند، داشته باشیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تا این لحظه چیزی مبنی بر فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ نشنیدم و گزارشی هم نیامده و منتظریم که ببینیم وزارت فناوری و اطلاعات و ارتباطات بر اساس نظرات تخصصی که دارند چه پیشنهادی را مطرح می کنند.

وی در رابطه با ضعف پیام رسان های داخلی گفت: همه پیام رسان ها در ابتدا ناقص الخلقه بودند و بعد کامل شدند؛  اینها یک فرآیند رشد دارند بنابراین پلتفرم داخلی زمان می خواهد تا تکمیل شود ولی در این مدت کوتاه پیشرفتهای خوبی داشتند؛ هم رشد مخاطب صورت گرفته و هم عیب هایشان را برطرف کردند، ما باید به این ها زمان بدهیم.باید دولت به این پلتفرم ها دولت کمک مالی کند. حتی به فرض اینکه همه پلتفرم های خارجی هم آزاد شوند ما بی نیاز از پلتفرم داخلی نیستیم.

علت قطعی واتساپ

به گزارش ممتاز نیوز، در خصوص علت قطعی واتساپ به اطلاع میرساند: مشکل قطع شدن واتساپ به دلیل فیلترینگ شبکه های اجتماعی و اختلال در اینترنت ایران به دلیل وضعیت کنونی کشور است.

گفته میشود در صورت خروج از اکانت واتساپ دیگر امکان دریافت پیامک تائید برای ورود به اپلیکیشن وجود ندارد.

بعضی از کاربران اعلام کرده اند قطعی واتساپ فقط مربوط به اپلیکیشن واتساپ بوده و از طریق نسخه وب میتوان به واتساپ دسترسی داشت.

طبق آخرین اخبار در مورد قطعی واتساپ، همچنان در اپراتور ایرانسل، همراه اول، رایتل و اینترنت ADSL قطع بوده و از دسترس خارج است.

در حال حاضر قطعی واتساپ به طور کامل در تمامی کشور گزارش شده است./ فردا

رئیسی تکلیف فیلترینگ را مشخص کرد

رئیس‌جمهور شامگاه  سه‌شنبه، ۱۱ بهمن در هشتمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم، ضمن تبریک ایام ولادت امام جواد الائمه (علیه‌السلام) و دهه فجر، به سوالات پاسخ داد.

رئیسی با اشاره به کسب و کار مردم در فضای مجازی، گفت: محیط اینترنت باید موجب آرامش مردم باشد و اخلال در این امر موجب گله ما هم هست. کاری که در رابطه با فیبر نوری و شبکه ملی اطلاعات در این دولت انجام شده قابل تقدیر است. محدودیت‌های موجود بعد از اغتشاشات اعمال شد و هیچ کجای دنیا اجازه نمی‌دهند که یک پلتفرم خارجی بستر ایجاد آشوب در کشور شود.

وی ادامه داد: بحث رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی یک امر فراقوه‌ای است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود. دفاتر پلتفرم‌های خارجی باید در کشور ما پاسخگوی عملکردشان باشند و تا وقتی که پاسخگو نباشند، طبیعتاً بستر ناامنی در کشور ما ایجاد می‌شود. وزارت ارتباطات با کمک به پلتفرم‌های داخلی کمک می‌کند که دسترسی مردم به فضای مجازی کمترین مشکل ممکن را داشته باشد. 

وی افزود: پلتفرم‌های داخلی جایگزین شدند، بنابراین وعده ی من به قوت خودش باقی ست.

فیلترینگ بزودی برداشته می شود

  عیسی زارع پور در پاسخ به سوال ایسنا درباره دلیل اختلال ایجاد شده در زمینه اینترنت طی چند روز اخیر اظهار کرد: روز چهارشنبه و پنج شنبه در مرکز تبادل ترافیک تهران مشکلی را طی یک الی دو ساعت داشتیم که با همت دوستان برطرف شد و الان هیچ مشکلی در مرکز تبادل ترافیک وجود ندارد.

او درباره رفع فیلتر بعضی از پلت‌فرم‌های خارجی به صورت کامل اظهار کرد: من قبلاً اعلام کرده‌ام که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، متولی فیلترینگ است و حدود ۱۳عضو دارد که دولت یکی از اعضای آن است‌. تلاشمان این است محدودیت‌هایی که قابلیت برطرف شدن دارند، برداریم و ان‌شاالله طی دو روز آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید.

وی ادامه داد: البته دو پلت‌فرم اینستاگرام و واتس اپ که با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شدند، فعلا مشمول این اتفاق نیستند و در این زمینه نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند اما سرویس ها و خدماتی هستند که از نظر ما قابلیت بازنگری دارند و اکنون مسیری را دنبال می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد. مشخصا کلاب هاوس طی روزهای آینده رفع فیلتر می شود.

با رفع فیلتر موافقت شد

یکی از گلایه‌های کاربران در فضای مجازی این است که چرا وزارت ارتباطات درباره فیلترینگ برخی اپلکیشن‌های مورد نیاز مردم اظهارنظر صریح ندارد. با تاکید بر اینکه ساز و کار فیلترینگ و ایجاد محدودیت‌های ایجاد شده برای برخی از اپلکیشن‌ها و سایت‌ها برعهده وزارت ارتباطات نیست، اما «عیسی زارع‌پور» امروز در حاشیه جلسه هیات دولت و در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرد، محدودیت‌های ایجاد شده برای دسترسی به برخی سرویس‌های مورد نیاز مردم که مشکل ویژه‌ای ندارد، می‌تواند رفع شود.

فیلتر

به گزارش ایرنا، بخش عمده‌ای از صحبت‌های این روزهای مردمی که زندگی‌شان با فناوری گره خورده، درباره سرعت اینترنت و نصب فیلترشکن‌های مختلف است و آن را به مطالبه جدی مردم بدل کرده است

گذشته از مطالبه عمومی مردم و دغدغه‌ای که کاربران معمولی اینترنت دارند، فعالان حوزه فناوری مانند برنامه‌نویسان نیز به عدم دسترسی به برخی سایت‌های نقد جدی وارد می‌کنند.

زارع‌پور امروز اعلام کرد: «بخشی از محدودیت‌ها قابل برطرف شدن هستند تا به این واسطه نیاز به فیلترشکن کمتر شود چرا که فیلترشکن‌ها به جز مخاطرات امنیتی سرعت اینترنت را نیز کاهش می‌دهند.»

موافقت وزیر ارتباطات با رفع فیلتر گوگل پلی

یکی از اتفاقاتی که روز گذشته رخ داد، رفع فیلتر گوگل پلی توسط برخی اپراتورهای سیار کشور بود. این رفع فیلتر که دسترسی به اپلکیشن‌های اندروید را مرتفع می‌کرد پس از چند ساعت به حالت قبل بازگشت و محدودیت این پلتفرم دوباره برقرار شد.

گوگل پلی

زارع‌پور امروز با تاکید بر این‌که نظر شخصی وی بر بازگشایی گوگل پلی است، گفت: در اینباره کمیته تعیین مصادیق مجرمانه باید تصمیم بگیرد. این کارگروه مسئول فیلترینگ بوده و دولت نیز یکی از اعضای این کمیته است؛ تلاش ما این است محدودیت سرویس‌هایی که واقعا مورد نیاز مردم است و مشکل ویژه‌ای ندارند برطرف شود.

بازدید ۵ میلیون نفری از سامانه رادار گیم در کمتر از ۲۴ ساعت

گام دیگری که وزارت ارتباطات برای رفع نیاز کاربران تخصصی اینترنت برداشته، سامانه «رادار گیم» است که عیسی زارع‌پور شب گذشته با انتشار پستی در کانال «بله» به شرح جزئیات آن پرداخت. به گفته وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، این سامانه برای افزایش سرعت بازی‌ها، افزایش زمان دانلود و کاهش پینگ راه‌اندازی شده است.

وی در حاشیه جلسه دولت اعلام کرد: از شب گذشته ۵ میلیون نفر و به طور همزمان ۴۰۰هزار نفر همزمان از این ابزار استفاده کرده‌اند.

تصمیم جدید درباره فیلترینگ

به نقل از  مهر، احمد وحیدی در جمع خبرنگاران در مورد رفع فیلترینگ، عنوان کرد: باید ببینیم کسانی که می‌خواهند در این فضا فعال باشند آیا حاضرند به سیاست‌های جمهوری اسلامی تمکین کنند یا خیر. اگر بخواهند دوباره همچنان با استفاده از هدایت جریانات اغتشاشگر ادامه دهند ماهم موضع قبلی خواهیم داشت.

احمد وحیدی

وی افزود : در این باره مسؤولین ذی ربط باید تصمیم گیری کنند.

فیلتر واتساپ و اینستاگرام چگونه شروع شد

بعد از شروع اعتراضات مردمی برای خونخواهی خانم مهسا امینی و به دنبال آن شروع اغتشاشات در برخی شهرها، در آخرین روز تابستان دسترسی به اینستاگرام و واتساپ، دو سرویس متا در ایران قطع شد، موضوعی که صبح روز یعد توسط نهادهای ذی‌صلاح تأیید شد.

بعد از این اختلال کاربران ایرانی با استفاده از فیلترشکن به فکر دور زدن فیلترینگ اینستاگرام و دسترسی به این شبکه های اجتماعی شدند. در واقع اکنون فقط اپلیکیشن های ایرانی در حوزه پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی آزاد هستند و تمام شبکه های اجتماعی خارجی در ایران مسدود شده‌اند.

چه کسی دستور فیلتر اینستاگرام و واتساپ را داد؟

* به گزارش خبرگزاری‌ها، تصمیم فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ از سوی شورای امنیت کشور گرفته شده است. این در حالی است که در اوایل دیروز، اپراتورهای تلفن همراه و وزیر ارتباطات موضوع اعمال محدودیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی را تکذیب کرده بودند.

عیسی زارع پور گفته بود در برخی نقاط و برخی ساعات محدودیت‌های مقطعی وجود داشته که برطرف شده است و در حال حاضر شبکه ارتباطی هیچ مشکلی از نظر سرعت و کیفیت ندارد.

اینستاگرام و واتس‌اپ از کافه بازار و مایکت حذف شدند

پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم محبوب از فروشگاه اندرویدی مایکت و کافه بازار حذف شدند. چنین اقدامی شائبه فیلتر دائمی اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران را تقویت می‌کند.

اپلیکیشن اینستاگرام و واتس‌اپ از روی دو فروشگاه اندرویدی مطرح ایرانی حذف شدند. شنیده‌های دیجیاتو حاکی از این است که چنین اقدامی در راستای درخواست مقامات بالادستی صورت گرفته است.

در صورت مراجعه به کافه بازار، جستجوی اینستاگرام و واتس‌اپ نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت. در صفحه دانلود این دو اپ نیز نوشته شده است: «متاسفانه در حال حاضر امکان ارائه‌ این اپلیکیشن را نداریم. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید ممنونیم.»

مایکت نیز در صفحه دانلود این دو اپ ضمن حذف لینک دانلود به محدودیت‌های ایجاد شده اشاره کرده و نوشت: «متاسفانه این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید، سپاس‌گزاریم.

شبکه های اجتماعی و کسب و کارها

مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی طی ماه های گذشته نه تنها اختلال بزرگی در روش‌های ارتباطی کاربران ایجاد کرده که کسب و کار بسیاری از کاربران را نیز مختل کرده است .

شبکه‌های واتساپ و اینستاگرام پس از فیلتر شدن تلگرام، از آنجا که علاوه بر اینکه دو روش ارتباطی بسیار مهم مردم بودند، بسیاری از این طریق به کسب درآمد می‌پرداختند، بر این اساس به یکی از موضوعات مهم این روزها تبدیل شده است.

در پی فیلتر اینستاگرام و واتساپ که بسیاری این اقدام را اجرای تمام و کمال طرح صیانت از مردم در فضای مجازی می‌دانند، وزیر ارتباطات اعلام کرد که بر اساس صلاحدید مراجع ذیصلاح محدودیت‌هایی اعمال شده است و رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ به تشخیص همان مراجع صورت خواهد گرفت.

تجارت‌نیوز نوشت: پیمایش یک وب‌سایت استخدامی نشان می‌دهد که در شرایط فیلترینگ گسترده و حوادث جاری، ۳۸ درصد از شرکت‌ها به دنبال بازبینی ادامه فعالیت خود و توقف استخدام نیروی جدید بودند.

توقف استخدام در شرکت‌ها با آغاز فیلترینگ

بر اساس این پیمایش کسب‌وکارها ۳۱ درصد تحت تاثیر مشکلات مربوط به اختلال و قطعی اینترنت، ۲۰ درصد جو روانی حاکم بر جامعه، ۱۷ درصد کاهش تقاضا برای محصولات و خدمات و ۱۶ درصد کاهش بهره‌وری کارکنان قرار گرفته است.

اما در شرایط فیلترینگ و محدودیت اینترنت شرکت‌ها چه تصمیمی برای وضعیت کاری خود گرفتند؟ نتایج پیمایش این وب‌سایت استخدامی نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از کسب‌وکارها به دنبال یافتن راهکارهای جایگزین برای قطعی اینترنت، ۲۴ درصد به دنبال بازبینی ادامه فعالیت و ۱۴ درصد نیز به دنبال توقف استخدام نیروی جدید بوده است.

احتمال رفع فیلتر اینستاگرام کمتر شد

وزیر ارتباطات اعلام کرده است که مردم به جای پلتفرم‌های خارجی می‌توانند از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنند چرا که امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

حتی زارع پور وعده داده، اگر کاربران به اپلیکیشن‌های داخلی کوچ کنند بسته حمایتی با تعامل وزارت امور اقتصاد و دارایی در نظر گرفته شده که شامل معافیت مالیاتی و تسهیلاتی از این قبیل است.

در حالی وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر نشدن اینستاگرام صحبت می‌کند که گزارش‌هایی از ضررهای مالی جبران ناپذیر به کسب و کارهای مختلف منتشر شده است و همه‌ی ما می‌دانیم که اپلیکیشن‌های داخلی ظرفیت و زیرساخت لازم برای تعداد کاربرانی که قرار است از اینستاگرام به اپ‌های داخلی مهاجرت کنند را ندارند .

همچنین اپلیکیشنی تاکنون طراحی نشده که بتواند جایگزین اینستاگرام شود نه در داخل بلکه در خارج هم اینستاگرام نمونه مشابه ندارد.