به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مقامات اوکراینی در حال تعدیل مواضع خود در قبال مذاکره با مسکو هستند و در همین ارتباط نیز «دمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه گفت که کی یف مخالفتی با مذاکره با روسیه ندارد. وزیر امور خارجه اوکراین در گفتگو با روزنامه فرانسوی لوپاریزین(Le Parisien ) گفت: «اوکراین مخالف مذاکره نیست و ولودیمیر زلنسکی نیز در اجلاس گروه بیست G20 درباره صلح جهانی صحبت کرد و اراده خود را برای دستیابی به صلح ابراز کرد.»

کولبا گفت: «برای انجام این گفتگوها، روسیه باید از اشتباه از تعیین پیش شرط و یا اولتیماتوم دست بردارد.»

وزیرخارجه اوکراین در ادامه سخنان خود همچنین تاکید کرد که هیچ رهبر غربی، از جمله «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، نمی‌تواند اوکراین را وادار به مذاکره علیه منافعش کند. این دیپلمات ارشد اوکراینی افزود: «صلح عادلانه با احیای کامل تمامیت ارضی اوکراین آغاز می‌شود.»

پیش از این در ۱۵ نوامبر، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی به نشست گروه ۲۰ گفته بود که کیف نمی‌خواهد توافقنامه صلحی را امضا کند که برخلاف منافع اوکراین است و مسکو بلافاصله پس از نتیجه‌گیری آن را نقض خواهد کرد.

این موضع گیری وزیرخارجه اوکراین همزمان با آن انجام شده که «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد که نیروهای اوکراین از حیث تجهیزات، آموزش و کیفیت سربازان، نسبت به روسیه برتری دارد. والاس با اشاره به دست بالای نیروهای اوکراینی از حیث تجهیزات و کیفیت، مدعی شد: «با توجه به این موضوع، به نفع اوکراین است که در طول زمستان فشار را حفظ کند.»

پیشتر نیز «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود که ک‌یف همزمان با دست و پنجه نرم کردن با حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین، ممکن است در آستانه رویارویی با «زمستانی بی‌رحم» قرار داشته باشد.

روسیه پس از آنکه اوکراین را به حمله به زیرساخت‌های کلیدی از جمله پل راهبردی «کرچ» در شبه جزیره کریمه متهم کرد، از دهم اکتبر زیرساخت‌های انرژی اوکراین را هدف بمباران گسترده قرار داد. به‌دنبال این حملات، اوکراین در حال حاضر با قطعی‌های متناوب برق روبه‌رو بوده و به گفته مقامات این کشور، حملات مذکور حدود ۴۰ درصد زیرساخت‌های انرژی اوکراین را از بین برده است.

ادعای والاس برای تحریک و تشویق اوکراین به تداوم جنگ، در حالی است که مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که بخت‌های کییف برای «بیرون راندن روسیه از سراسر اوکراین خیلی کم است.»