به گزارش خبرنگار مهر، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در تابستان سال ۸۶ به تصویب رسید و از آن زمان تا دی ماه ۱۴۰۰، هیچ خبر امیدوار کننده‌ای برای پرستاران نبود. اما، با پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری و رایزنی و برگزاری جلسات با نهادها و وزارتخانه‌های مختلف، بالاخره قرار شد از دی ماه ۱۴۰۰، کارانه پرستاری در قالب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری کلید بخورد.

این در حالی است که با گذشت ۱۰ ماه از آن زمان (دی ماه ۱۴۰۰)، تاکنون و به رغم اینکه بودجه پرداخت کارانه پرستاران هم مشخص شده است، اما به علت سنگ اندازی سازمان برنامه و بودجه، فعلاً از اجرایی شدن این قانون خبری نیست.

محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب شده، اما سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت اعتبار مصوب در قانون، به نوعی سنگ اندازی می‌کند.

وی افزود: در واقع، سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بودجه مصوب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، به وزارت بهداشت یا سازمان بیمه سلامت، بهانه می‌آورد.

میرزابیگی ادامه داد: متأسفانه این تأخیر در پرداخت بودجه، باعث می‌شود نگاه بدبینانه به سازمان برنامه و بودجه داشته باشم که می‌خواهد این بودجه را دیرتر بدهد.

از پرداخت کارانه پرستاران چه خبر/ سنگ اندازی یک سازمان دولتی

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با بیان این موضوع که بالاخره قرار شد این بودجه به سازمان بیمه سلامت تعلق بگیرد، افزود: بالاخره یک بخش از بودجه ۵۲۰۰ میلیارد تومانی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در روزهای اخیر در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی با گلایه از تأخیر سازمان برنامه و بودجه در اختصاص بودجه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به سازمان بیمه سلامت، گفت: بودجه‌ای که تا الان سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده با زمان اجرای تعرفه‌ها تطابق ندارد.

بودجه‌ای که تا الان سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده با زمان اجرای تعرفه‌ها تطابق ندارد

میرزابیگی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه می‌بایست به گونه‌ای همراهی کند که معوقات مربوط به کارانه پرستاری از محل اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز پرداخت شود.

وی با اعلام اینکه تا کنون ۱۰۰۰ میلیارد از اعتبار مصوب به سازمان بیمه سلامت پرداخت شده است، گفت: پرداختی بیمه سلامت بر اساس ثبت خدمات پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد. یعنی، دانشگاه‌هایی که خدمات پرستاری را ثبت کرده و اسناد آنها را به سازمان بیمه سلامت ارسال کرده باشند، مشمول دریافت کارانه پرستاران خواهند شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه در چند روز گذشته بخشی از اعتبار مصوب تعرفه‌های پرستاری را در اختیار بیمه سلامت قرار داده است، افزود: این مقدار کافی نیست و بایستی بودجه ۱۰ ماه گذشته را اختصاص می‌داد.

سازمان بیمه سلامت، زیرساخت‌ها را برای پرداخت تعرفه‌های پرستاری به دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم ساخته است

وی با اشاره به آمادگی زیرساخت‌های سازمان بیمه سلامت برای پرداخت تعرفه‌های پرستاری، گفت: سازمان بیمه سلامت در سه چهار ماه گذشته، این زیرساخت‌ها را آماده کرده و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای قبول اسناد مالی مربوط به تعرفه‌های خدمات پرستاری، در نظر گرفته بود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: بیمه‌ها برای پرداخت تعرفه‌ها طبق دستورالعمل شورای عالی بیمه سلامت اقدام می‌کنند.

وی در عین حال اظهار داشت: پرداختی کارانه به پرستاران از محل تعرفه‌ها، هیچ ربطی به آنچه تاکنون دریافت می‌کنند، ندارد. بودجه آن از قبل مشخص بوده و این طور نیست که با اجرای تعرفه‌های پرستاری، کارانه ای که می‌گرفتند، قطع شود.

میرزابیگی با گلایه از بدقولی سازمان برنامه و بودجه در اختصاص اعتبار مصوب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تاکید کرد: انتظار ما این است که سیستم‌های نظارتی به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورند تا پرستاران زودتر به حقوق قانونی خود برسند.

وی ادامه داد: این تاخیرها و بدقولی‌ها باعث می‌شود جامعه پرستاری بی اعتماد شود، زیرا صبر آنها هم حدی دارد.

انتظار ما این است که سیستم‌های نظارتی به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورند تا پرستاران زودتر به حق قانونی خود برسند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و همراهی سران قوا در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: یک مدیر در سازمان برنامه و بودجه نباید، در این ارتباط اجتهاد بدهد و باعث شود پرستاران دلسرد شوند.

به گزارش مهر، جامعه پرستاری در بحران‌ها و سختی‌ها، همواره در کنار مردم بوده اند و بیشترین خدمات و مراقبت‌ها در مراکز درمانی بر دوش پرستاران است. در حالی که هرگز، مطالبه‌ای فراتر از حق قانونی خود نداشته اند.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، مهم‌ترین مطالبه پرستاران در ۱۵ سال گذشته بوده است. لذا، با عبور از دوران سخت کرونا، این انتظار می‌رود که پرستاران، بیش از پیش از حمایت‌های معنوی و مادی برخوردار شوند.