به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حمیدرضا جماعتی با اشاره به برگزاری هفتاد و هفتمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، اظهار داشت: در این نشست، آخرین وضعیت کرونا در جهان و ایران بررسی شد. در برخی کشورها مانند آمریکا، آلمان، سنگاپور، بنگلادش و هند، موارد ابتلا به کرونا مقداری در حال افزایش و برخی واریانت‌های جدید، در حال شیوع است.

 

وی افزود: قبلا در برخی از کشورها مانند آمریکا و آلمان، سویه BA۴ شایع بود که امروزه در بسیاری از کشورها، BA۵ جایگزین آن شده است. واریانت جدید BA۴.۶ در آمریکا افزایش یافته و حدود ۱۳.۶ موارد شناسایی شده مربوط به این زیرسویه جدید بوده است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا خاطرنشان کرد: واریانت های جدید BF۷ و XBB به تازگی شناسایی شده به گونه‌ای که BF۷ در آمریکا و XBB در سنگاپور، بنگلادش و هند در حال افزایش است و برخی صاحب نظران معتقدند که با شناسایی این زیرسویه‌ها، کرونا به سمت SARS COVID تیپ یک یا سه می‌رود.

جماعتی با اشاره به شناسایی زیرسویه‌ های جدید کرونا، یادآور شد: خوشبختانه به دلیل واکسیناسیون گسترده در اکثر کشورها به ویژه کشورهای آمریکا، سنگاپور، بنگلادش و هند علیرغم افزایش موارد اُمیکرون، هنوز هم میزان مرگ و میر، کم است. به عنوان نمونه در سنگاپور، موارد جدید ابتلا به کرونا، ۹ هزار نفر در یک روز بوده و میزان فوتی، ۲ نفر بوده است.

وی تصریح کرد: میزان وحشی‌گری و افزایش مرگ و میر واریانت‌ها و زیرسویه های جدید به دلیل سرایت‌زایی بالا، کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل ایمنی بدن مردم با ابتلا به بیماری و واکسیناسیون، نیز مرگ و میر بیماران کووید۱۹، کمتر شده است.