سید احمد آوائی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پاس نیوز در خصوص وضعیت مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: مدت‌هاست که مباحث در مورد احیای توافق برجام در وین ادامه داشته و تا به امروز با حربه‌های مختلفی ازسوی غربی‌ها مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: تقریبا بعد از انتخاباتی شدن فضای سیاسی جمهوری اسلامی ایران، آمریکا و اروپا مواضعشان به گروکشی‌های شدید منتهی می‌شد و مدام ایران را متهم می‌کردند، سعی داشنند بیشترین امتیاز را به واسطه فشار و تهدید از ما بگیرند.

آوائی بیان کرد: اما با تغییر دولت فرصتی برای بازآفرینی قدرت چانه‌زنی کشورمان محیا گردید و تیم جدید مذاکره‌کننده ایران با طرح ابتکاری به وین رفت. طرحی که از همان ابتدا واقعیت را به صورت غربی‌ها کوبید و شاهد بودیم که کشورهای اروپایی بلافاصله وین را برای مشورت به مقصد پایتخت‌هایشان ترک گفتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت سیزدهم بلافاصله مواضع و خطوط قرمز کشورمان را برای غرب ترسیم و تفهیم کرد تا بدانند نمی‌توانند با ابزارهای فریبنده‌شان برای کسب امیتاز ناحق و بیشتر به ما فشار بیاورند. اما چه‌چیزی باعث طولانی شدن مذاکرات شده است؟

او توضیح داد که وضعیت داخلی آمریکا یکی از دلایل اصلی طولانی شدن مذاکرات احیای برجام است. توپ کاملا در زمین غرب است و آن‌ها این توپ را بین خود پاس‌‌کاری می‌کنند. درحالی که خودشان هم می‌دانند این مقاومت در برابر خواسته‌های ایران بی‌فایده است.

آوائی در انتها تاکید کرد که لذا باتوجه به پیشینه آمریکا و کشورهای اروپایی در نقض عهد و عدم اجرای تعهدات برجامی لازم است که تضمین‌های لازم برای رفع پایدار تحریم‌ها به ایران داده شود و رفع تمام مسائل تنها راه‌حل پیش روی آن‌هاست.