به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه) ۲۸ شهریور ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به هفته دفاع مقدس افزود: یاد و خاطره همه ایثارگران، شهدا را گرامی داشت و به جانبازان دوران دفاع مقدس ادای احترام کرد.

کنعانی همچنین در این نشست یاد شهدای دیپلمات وزارت امور خارجه را گرامی داشت.

وی با اشاره به اربعین حسینی ابراز امیدواری کرد این مراسم با شکوه و عظمت باعث تقویت همدلی و همگرایی ملت‌های اسلامی و همه ملل آزاده و پایبند جهان به ارزش‌های انسانی و اسلامی شود و زمینه ساز صلح و همگرایی براساس ارزش‌ها و اصول و مبانی دینی و اسلامی باشد. 

* مواضع روشن ایران در قبال تحولات در حوزه قفقاز جنوبی

سخنگوی وزارت خارجه درباره مواضع ایران در خصوص تحولات در حوزه قفقاز جنوبی و تشدید تحرکات در خصوص تغییر ژئوپلتیک منطقه نیز بیان کرد: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها و بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و هیچگونه ابهامی وجود ندارد. متاسفانه از روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از طرفین منجر شده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد. در این ارتباط گفت‌وگوی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور ایران انجام و تبادل نظر صورت گرفت و رئیس جمهور دیدگاه‌ها و مواضع ایران را بیان و توصیه‌های سیاسی خودش را به طرف ارمنستانی منتقل کرد. بعد از آن هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتای آذربایجانی انجام شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچگونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود، در این زمینه با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد آتش بس برقرار شده و آرامش به مرزهای دو کشور برگردد.

کنعانی ادامه داد: مواضع اصولی ایران واضح و روشن است. ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفت‌وگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی دو کشور هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که درباره ژئوپولتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین‌المللی، سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا واضح و روشن است، اظها داشت: معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این اختلافات کمک کند، هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفت‌وگوها و هم استفاده از چارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توام با حسن نیت همسایگان است که به پایان دادن درگیری‌ها و حل و فصل اختلافات کمک کند. ایران برمبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه و نزدیک با دو طرف دارد، همچنان آماده است برای پایان دادن به تنش‌ها و حل اختلافات کمک کند.

*  برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب سفر رئیس جمهور به نیویورک وجود ندارد/ احتمال برگزاری نشست در این خصوص

وی در پاسخ به  سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و اینکه‌ علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران نیز در سفر حضور دارد و امکان برگزاری جلسه‌ای در نیویورک در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: سفر رئیس جمهور و هیأت همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شده است. حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در این سفر، برای همراهی با هیأت عالیرتبه جمهوی اسلامی ایران است و برنامه تعریف شده‌ای برای گفت‌وگو درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در چارچوب این سفر وجود ندارد.

کنعانی در عین حال بیان کرد: ولی به صورت طبیعی نشست‌های بین‌المللی همواره فرصت خوبی است برای نشست‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای بین مقامات کشورها و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و موضوعات چندجانبه و بین‌المللی است. اینکه در حاشیه نشست گفت‌وگوهایی در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد، من این احتمال را رد نمی‌کنم و ایران به صورت طبیعی از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خودش در موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می‌‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات سازنده را به عنوان روش مناسب، منطقی و معقول برای حل و فصل اختلافات می‌داند. اینکه در حاشیه نشست گفت‌وگوهای جانبی با طرف‌های مذاکره کننده در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد یک احتمال است و می‌تواند در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی این گفت‌وگوها برگزار شود. روش سیاسی و استفاده از چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی روش مناسب برای حل پروند‌ه‌ها است.

کنعانی عنوان کرد: ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده و منطقی خودش استفاده خواهد کرد و مجمع عمومی سازمان ملل هم یکی از فرصت‌های مناسب پیش روی ایران است.

* برگزاری نشست ۳+۳ درباره تنش اخیر مرزی در قفقاز جنوبی

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره قفقاز جنوبی و این‌که آیا برنامه‌ای برای تشکیل نشست ۳+۳ در خصوص تنش مرزی اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: اختلافات دوجانبه دو کشور از همه ظرفیت‌های سیاسی خود بر مبنای سیاست همسایگی و مناسبات خوب و نزدیک با دو کشور تا الان استفاده کرده‌ایم. ایران از چارچوب‌های منطقه‌ای و چند جانبه برای ورود به همه موضوعات مورد علاقه کشورهای منطقه منجمله چارچوب ۳+۳ حمایت کرده و گفت‌وگوهای خوبی در گذشته در این چارچوب برگزار شده است. ایران در فرصت‌های اخیر تبادل نظرهایی برای برگزاری این نشست انجام داده و این تلاش‌ را ادامه خواهد داد و برگزاری این گونه نشست‌ها به تقویت چارچوب‌ها و مکانیسم‌های منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات و تقویت مناسبات کمک می‌کند.

* استقبال از سرگیری روابط حماس و دولت سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره از سرگیری روابط بین حماس و سوریه و نقش ایران و حزب الله در این زمینه اظهار داشت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بود و در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن سوریه در یک بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط دیرینه حماس و دولت سوریه نیز دچار خلل و نقصان شده بود.

وی ادامه داد: تحولات سال‌های اخیر نشان داد که تهدید اصلی برای صلح، ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند، رژیم صهیونیستی است.

به گزارش فارس، کنعانی با بیان این‌که شاهد تغییر رویکرد کشورها و طرف‌های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابطشان با سوریه بودیم، خاطرنشان کرد: در نتیجه تلاش‌‌های به عمل آمده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع مردم فلسطین شکل گرفت و هم در نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع و صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه، شاهد گرم شدن مناسبات سوریه با حماس هستیم.

وی افزود: معتقدیم این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستی کمک می‌کند. ایران هم این روند را تشویق کرده و هم از این روند حمایت می‌کند و معتقد است همگرایی بین جریان‌های مقاومت می‌تواند به تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه کمک کند. ملت مظلوم فلسطین نیازمند حمایت موثر همه ملت‌ها و دولت‌‌هایی هستند که به حقوق مشروع ملت‌ فلسطین ایمان دارند و از آن حمایت می‌کنند. این روند را مثبت می‌دانیم و از آن همچنان حمایت خواهیم کرد.

* درگیری بین تاجیکستان و قرقیزستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره درگیری بین تاجیکستان و قرقیزستان و استقبال طرف‌های مقابل از اعلام آمادگی ایران برای حل و فصل اختلافات نیز اظهار داشت: دو کشور تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم منطقه آسیای مرکزی هستند. این منطقه در سیاست محور همسایه محور ایران اهمیت خاصی دارد و این منطقه را جزو مناطقی می‌دانیم که ظرفیت‌های خوبی برای همکاری ایران با جمهوری‌های منطقه وجود دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با این دو کشور نزدیک و دوستانه‌ای است و به ویژه در یک سال گذشته شاهد جهش بسیار خوبی در روابط دوجانبه ایران با این کشورهای مهم آسیای مرکزی بودیم. متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی بین دو کشور هستیم. جمهوری اسلامی ایران برمبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای و مناسبات خوب با دو کشور اعلام آمادگی کرد که در صورت اعلام نیاز دو طرف برای کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفت‌وگوهای دوجانبه برای حل و فصل اختلافات کمک کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو طرف در درگیری‌های اخیر مایه تاسف است و نگران استمرار این درگیری‌ها هستیم و معتقدیم چارچوب‌های سیاسی بهترین روش برای حل و فصل بحران است و طرف‌های دیگر منطقه‌ای می‌توانند برای حل و فصل بحران کمک کنند. ایران در این زمینه برای حل و فصل اختلافات اعلام آمادگی کرده و در صورتی از سوی طرف‌های مقابل اعلام آمادگی شود، ایران از هیچگونه تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات از طریق راهکارهای سیاسی دریغ نخواهد کرد.

* سیاست روشن ایران در ارتباط با تحولات افغانستان

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر از سوی طالبان و این‌که ایران واکنشی نشان نداده نیز اظهار داشت: سیاست ایران در ارتباط با تحولات افغانستان کاملا روشن است. از زمان خروج نیروهای اشغالگر از این کشور در یک سال گذشته، ایران از مهمترین کشورهای منطقه بود که با نگاه کمک به استقرار، صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خودش را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و طرف‌های ذی نقش و منطقه‌ای در افغانستان برقرار کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رویکرد اساسی ایران این بود که آن چیزی که می‌تواند در راستای منافع ملت افغانستان باشد، رویکرد سیاسی و  پرهیز از درگیری‌های افغانی - افغانی و شکل گیری بستر سیاسی فراگیر در افغانستان برای تشکیل دولت متحد و فراگیر، است. مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان  و هم سایر طرف‌های افغانستانی در همین چارچوب از ابتدا شکل گرفت و ادامه یافت.

وی افزود: ما از هیچگونه رویکرد و رخداد نظامی و درگیری‌های افغانی - افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کنیم. کشته شدن از هر طرفی را در داخل افغانستان خسارت برای ملت افغانستان و رویکرد نظامی را مخل شکل گیری روند سیاسی برای شکل گیری یک دولت متحد و فراگیر در افغانستان می‌دانیم. بنابراین ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است و مواضع سیاسی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد، مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است.

کنعانی خاطرنشان کرد: برای ما مصلحت عمومی افغانستان یک اصل است و مواضع سیاسی ما در این چارچوب تعریف خواهد شد و در همین مسیر نیز به تلاش‌های سیاسی خود ادامه خواهیم داد.

* سفر پلوسی به ارمنستان

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان و حمایت از ارمنستان و اشغالگر خواندن جمهوری آذربایجان و حضور آمریکا در قفقاز هم بیان کرد: در چارچوب نگاه سیاسی اصولی و اعلام شده ایران به تحولات قققاز جنوبی و مشخصا درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان نگاه می‌کنیم. تشدید تنش‌ها و بی ثباتی در قفقاز جنوبی منافع هیچ یک از کشورهای منطقه‌ای، کشورهای درگیر و همسایه را تامین نخواهد کرد. چیزی که حل کننده بحران باشد، گفت‌وگوهای مشترک دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای کاهش تنش و شکل گیری چارچوب‌های سیاسی برای تثبیت ثبات و امنیت در منطقه است.

کنعانی با بیان این‌که تغییر ژئوپلتیک در منطقه باعث بی ثباتی خواهد شد، عنوان کرد: برای ما چارچوب‌های منطقه‌ای یک اصل است و معتقدیم هر طرفی که در منطقه می‌خواهد اظهارنظر کند، باید تلاشش بر این باشد که به ایجاد صلح و ثبات و ایجاد آرامش در منطقه کمک کند.

وی افزود: دامن زدن به تنش‌ها را نه در چارچوب منافع آذربایجان و نه ارمنستان و نه در چارچوب منافع منطقه و منفعت ملت‌های منطقه می‌دانیم. صلح، ثبات و امنیت در منطقه لازمه توسعه اقتصادی و گسترش مناسبات و همکاری‌های منطقه‌ای و رونق روابط اقتصادی و تجاری است. این سیاست اصولی ایران است و هرگونه رویکردی خارج از این را تحریک کننده می‌دانیم و دامن زدن به ایجاد بی ثباتی در منطقه را به هیچ وجه نمی‌پذیریم.

* ارسال سوخت رایگان به لبنان مطرح نیست

سخنگوی وزرات خارجه درباره سفر تیمی از وزارت انرژی لبنان برای انعقاد قرارداد در زمینه سوخت که سؤال یکی از خبرنگاران بود و همچنین مباحث مطرح شده مبنی بر ارسال سوخت رایگان به لبنان نیز بیان کرد: روابط ایران و دولت و ملت لبنان دوستانه است و ایران همواره تلاش کرد در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی و به ویژه در دو سال اخیر کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان و خاصه در حوزه انرژی نقش سازنده‌ خودش را ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و توسعه همکاری‌های دوجانبه با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفت‌وگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوطه با حوزه انرژی لبنان انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد:‌حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آنها را در دستورکار داریم.ایران متناسب با ظرفیت‌های خود و متناسب با ظرفیت لبنان حتما آمادگی دارد به رفع مشکلات لبنان در چاچوب منافع و مصالح دوجانبه کمک کند. این سیاست کلی و اصولی ایران است و با مذاکرات بین دو کشور ان‌شاءالله زمینه برای کمک اقتصادی به لبنان بیشتر از گذشته فراهم شود.

کنعانی همچنین تصریح کرد: بحث رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی و تامین انرژی هم در حوزه نفت و هم در حوزه تامین برق در قالب یک بسته در حال مذاکره است و موضوع رایگان موضوعیت ندارد، بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و امیدواریم با مذاکرات پیش رو بین دو کشور به رفع بخشی از نیازهای ملت لبنان کمک کند. 

* سفر هیأت‌ اقتصادی و تجاری روسیه

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بیان کرد: امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود و این هیأت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت. ترکیب هیأت متنوع است و زمینه‌های متنوع همکاری دو کشور را در برمی‌گیرد در حوزه‌های کشاورزی، مصالح ساختمانی، قطعات خودرو، تجهیزات پزشکی و ... 

کنعانی ادامه داد: نتیجه آمدن چنین هیأتی و برگزاری نشست‌‌های متنوع و خاصه این هیأت عملا نتیجه یک سال تلاش‌های دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است. سفرهای متعدد وزرای دو کشور، مذاکرات در سطوح مختلف بین روسای جمهور و وزرای خارجه دو کشور و ... عملا بخشی از نتیجه تلاش‌های مشترک دو کشور در طول یک سال گذشته در راستای تقویت همکاری‌ها بین دو کشور بوده است. گسترش مناسبات تامین کننده منافع و مصالح مشترک دو کشور است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایران از هر تحول مثبت در مناسبات ایران با همسایگان مبتنی بر منافع مشترک استقبال می‌کند. در حوزه‌های همکاری‌های استانی هم به دلیل تلاش‌های گذشته و تلاش‌های یک سال گذشته زمینه‌های خوب همکاری در حوزه استان‌های دو کشور شکل گرفت.

وی گفت: فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه شاهدیم و بخشی از نتایج تلاش‌های ایران و دولت در تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی خواهد شد.

* هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در نیویورک نخواهیم داشت 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا امیرعبداللهیان و باقری دیداری با مقامات آمریکایی در نیویورک خواهند داشت؟ اظهار داشت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در نیویورک و در این سفر نخواهیم داشت و رئیس جمهور به صراحت و شفافیت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد. در حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباطات و تماس‌ها در همان چارچوب و از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد و در این زمینه هرگونه تحولی در همین چارچوب رخ خواهد داد.

وی تأکید کرد: سفر آقای باقری ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در حاشیه نشست سازمان ملل در بحث هسته‌ای و هیچ موضوع دیگری ندارد و نخواهد داشت.

* سفر آیت‌الله رئیسی به نیویورک

وی همچنین درباره سفر آیت‌الله رئیسی به نیویورگ گفت: رئیس جمهور دیدگاه‌ها و نظرات ایران را در ارتباط با تحولات منطقه‌ای بیان خواهند کرد. رئیس جمهور مذاکرات دوجانبه در حاشیه نشست مجمع عمومی خواهد داشت و در کنفرانس‌های خبری برنامه ریزی شده شرکت خواهد کرد. با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا گفت‌وگو خواهد داشت و .... ایران از این نشست برای بیان دیدگاه‌ها استفاده خواهد کرد و ان‌شاءالله به تدریج نتایج این دیدار مشخص خواهد شد و به اطلاع مردم خواهد رسید. هیچ موقع تریبون‌های عمومی مجامع بین‌المللی را ترک نکردیم و رئیس جمهور بر حضور در این اجلاس تأکید داشت که مواضع رسمی ایران را با صراحت و شفافیت از تریبون مجمع عمومی به اطلاع جهانیان برساند.

* سفر آیت‌الله رئیسی به سمرقند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دستاوردهای حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای در سمرقند خاطرنشان کرد:‌ سفر رئیس جمهور به ازبکستان با دو هدف صورت گرفت بخش اول در پاسخ به دعوت رسمی همتای ازبکستانی انجام شد و سفر مهمی در مناسبات دوجانبه بود. ملاقات با همتای ازبکستانی انجام و گفت‌وگوهای وزرای همتا انجام شد و بر مبنای اراده سیاسی مشترک دو کشور برای گسترش روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف مذاکرات سازنده‌ای را شاهد بودیم و ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف امضا شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: از بعد دوجانبه این سفر بسیار برای دو کشور حائز اهمیت و نقطه تحول در جهت مناسبات دو کشور و ملت بود. بخش دیگر سفر مربوط به مشارکت ایشان در بیست و دومین نشست سازمان شانگهای بود. ایران در نشست قبلی سران به عنوان عضو رسمی سازمان به رسمیت شناخته شد و در این سفر سند تعهدات عضویت ایران در این سازمان به امضای وزیر خارجه و دبیرکل سازمان شانگهای رسید. نشست‌های جانبی سفر حائز اهمیت بود و دیدار دوجانبه رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه، چین، تاجیکستان، بلاروس و نخست‌وزیرا ن هند و ... بخش مهم دیگری از سفر رئیس جمهور بود و سفر موفقی از حیثت مناسبات دوجانبه ایران و ازبکستان و هم از حیث مناسبات ایران با سازمان بود.

وی درباره احتمال دیدار آیت‌الله رئیسی با نخست وزیر ژاپن و .. در نیویورک هم خاطرنشان کرد: بخشی از برنامه‌های سفر دیدار با مقامات کشورهای مختلف و روسای جمهور و نخست وزیران و همتایان کشورهای مختلف است و در این زمینه برنامه ریزی‌هایی انجام شده است. در این حوزه مناسبات ایران با کشورهای آمریکای لاتین مناسبات مهم و حائز اهمیت و رو به پیشرفت بوده و در یک سال گذشته گام‌های خوبی در جهت تقویت مناسبات با کشورهای مختلف برداشته شده است. 

* مقامات آمریکایی در امور داخلی ایران مداخله نکنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره مهسا امینی گفت: هرگونه اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی ایران قاطعا مردود می‌دانیم. دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است دست از محاصره ظالمانه، یکجانبه و غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران و همچنین سیاست‌های ظالمانه علیه این ملت دست بردارد.

کنعانی اضافه کرد: اینگونه اظهارات مقامات آمریکا مداخله جویی در امور داخلی ایران است و ایران این اظهارات را غیرمفید می‌داند و به مقامات دولت آمریکا توصیه می‌کند به مسائل داخلی خود و حقوق ملت آمریکا بپردازند و در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله نکنند.

* روند مذاکرات چارچوب روشنی دارد 

وی در پاسخ به سؤالی درباره مسیر موازی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها و نقش عمان نیز گفت: گمانه زنی‌های خبری و رسانه‌ای در ارتباط با روند مذاکرات را نمی‌توانم تأیید کنم. روند مذاکرات چارچوب روشنی دارد و در همان چارچوب مذاکرات انجام و دیدگاه‌ها منتقل شده و در همان چارچوب ادامه می‌یابد. اگر منظور شما از روند موازی، نقش آفرینی‌های توأم با حسن نیت طرف‌های ثالث است، این موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم کشورهای مختلف با علاقه‌مندی و نگاه توأم با حسن نیت تلاش کردند در ارتباطات دیپلماتیک نقش سازنده‌ای را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره ایفا کنند. ایران همواره از این تلا‌ش‌‌های توأم با حسن نیت دیپلماتیک استقبال و دیدگاه خود را منتقل کرده است.

کنعانی یادآور شد: اگر هر کشوری با نگاه به ضرورت کمک به حل و فصل اختلافات و نزدیک کردن دیگاه‌های طرفین در این مسیر گامی بردارد و نقشی ایفا کند، ایران کمافی السابق استقبال می‌کند.

* روند عضویت در شانگهای

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: برای طی روند عضویت کامل ایران در شانگهای یک روند اداری در چارچوب دبیرخانه سازمان وجود دارد و این روند در چارچوب اداری با دقت و سرعت در حال انجام است و در زمان خود در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

* پذیرش و میزبانی گروهک‌های تروریستی خلاف مسؤولیت‌های قانونی و بین‌المللی کشورها

به گزارش فارس، ناصر کنعانی درباره آخرین اقدامات دیپلماتیک برای بازگرداندن سران گروهک منافقین گفت: پذیرش گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌های تروریستی شناسنامه دار و شناخته شده خلاف مسؤولیت‌های قانونی و بین‌المللی کشورها و مغایر سیاست‌های دوستانه در روند مناسبات کشورهاست. ایران اقدام برخی کشورها را در پذیرش و میزبانی از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی منجمله سازمان منافقین اقدامی مغایر با مسؤولیت‌های قانونی و بین‌المللی این کشورها و مغایر با حسن نیت در مناسبات می‌داند.

وی ادامه داد: اعلان قرمز برای بازگرداندن تروریست‌ها در این کشورها روندهای شناخته شده‌‌ای در روابط کشورها و در چارچوب مکانیسم‌های رایج در حوزه پلیس بین‌الملل است. ایران برای استفاده از چارچوب‌‌های قانونی و زمینه‌های شناخته شده بین‌المللی برای رفع تهدید از ناحیه تروریست‌ها هیچ موقع دریغ نکرده و از ظرفیت‌ها و حقوق قانونی خود چشم پوشی نمی‌کند. البته کشورهایی هستند که به رغم شعار مبارزه با تروریسم اما در عمل به مسؤولیت‌های خود در حوزه بین‌المللی پایبند نیستند و این واقعیت تلخی است که در حوزه بین‌المللی با آن مواجهیم.

*  آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات کمک کند

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد فرانسه و اردن برای برگزاری نشست فوری منطقه‌ای مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران معتقد است آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات و آرامش در منطقه و حل و فصل اختلافات و کمک به بحران‌های پیچیده منطقه‌ای کمک کند، استفاده از چارچوب‌های منطقه محور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: فضای سیاسی منطقه به ویژه در طول ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مستعد راه اندازی ابتکارهای دوستانه منطقه‌ای است برای این‌که کشورهای منطقه بنشینند و تبادل نظر کرده و از ظرفیت‌های مشترک منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات استفاده کنند. این نگاه اصولی ایران است و در این زمینه همواره تلاش کرده است.

* چرا ایران در خصوص مرگ ملکه موضعی نگرفت؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که چرا ایران موضعی در خصوص مرگ ملکه نشان نداده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هم از نظر پروتکلی متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه، براساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است.

وی ادامه داد: مناسبات بین کشورها در خلاء شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه و عمل و واکنش متقابل است. در این زمینه مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوارم در دوران پیش رو شاهد بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح دو کشور گام‌های جدید را به سمت جلو برداریم.