به گزارش سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس،  تنها دو روز به اربعین حسینی زمان مانده است، در این بین از گوشه و کنار مرزهای ایران خبر می‌رسد که زوار ابی عبدالله آماده برگشت به کشور می‌‎شوند و باعث آن شده که تعداد زائران ورودی به خاک ایران بر زائران خروجی از خاک ایران سبقت بگیرد.

خوزستان| شلوغ اما مدیریت شده

سرتیپ محمد شرفی فرمانده قرارگاه اربعین فراجا در جریان بازدید از پایانه مسافری مرزی چذابه با بیان اینکه هم اینک با موج سنگین بازگشت زائران به کشور از مرز‌های شش گانه و مرز هوایی رو به رو هستیم، اظهار کرد: همه امکانات برای بازگشت روان و بدون معطلی زائران به کشور بسیج شده و عوامل انتظامی توان خود را برای پذیرش زائران به کار گرفتند.

وی با بیان اینکه در روز‌های اخیر با دو وضعیت متفاوت در خصوص رفت و برگشت زائران رو به رو هستیم، افزود: تاکنون ۱.۶میلیون زائر اربعین حسینی از طریق مرز‌های زمینی وهوایی به کشور بازگشتند.

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفت: هم اکنون ورودی به کشور بیشتر از عزیمت به کربلا است و در روز‌های آینده بازگشت زائران به اوج خود خواهد رسید.

وی عنوان کرد: بر اساس گزارش پلیس گذرنامه فراجا، بیش از سه میلیون زائر برای شرکت در کنگره بین المللی اربعین به کربلای معلا مشرف شدند.

وی با اشاره به مشکلات هفته گذشته برای ورود به خاک عراق، ادامه داد: خوشبختانه با هماهنگی مسئولان ارتش عراق، این وضعیت به سرعت مدیریت شد و هم اکنون در بهترین وضعیت ورود به عراق و بازگشت زائران به کشور روبرو هستیم.

شرفی به زائران اربعین توصیه کرد سفر خود را مدیریت کرده و توقف در عراق را به حداقل برسانند تا دولت عراق بتواند انبوه زائران اربعین را مدیریت کند.

فرمانده قرارگاه اربعین در فراجا از زائران خواست پس از استراحت و رفع خستگی حرکت خود را به سوی شهر‌های خود شروع کنند و با ماموران انتظامی و پلیس راهور همراهی لازم را داشته باشند.

تصاویر و فیلم‌های دریافتی از پایانه مرزی شلمچه نیز حاکی از آن است که با حجم گسترده از بازگشت زوار ایرانی به خاک کشور روبه رو هستیم.

به گزارش خبرنگار فارس مستقر در مرز شلمچه، میزان تردد زائران از این پایانه‌ی مرزی نسبت به پایانه‌ی مرزی چذابه بیشتر است. در عین حال در این نقطه مرزی، ازدحام خودروهای پارک شده در دو سمت مسیر، شرایط را برای حرکت ماشین‌ها دشوار ساخته است و این امر سبب ایجاد بار ترافیکی و ازدحام زائران در محل پایانه مرزی شلمچه شده است.

 

نیمه شب گذشته و همزمان با ازدحام مردم در دو پایانه‌ی مرزی شلمچه و چذابه، سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه استان خوزستان از زائران درخواست کرد که برای بازگشت به شهرهای خود عجله نکنند و قبل از بازگشت در مواکب استراحت کافی داشته باشند.

محمد جولانژاد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز ساعاتی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعداد ۱۲۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مرزی شلمچه و ۲۰ دستگاه اتوبوس در پایانه مرزی چذابه برای انتقال زائران اربعین حسینی(ع) به سایر نقاط کشور و پایانه مسافربری اهواز در نظر گرفته شده است.

جولانژاد بیان کرد: ۲۰ دستگاه اتوبوس زائران را از مرز چذابه به استان های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی و شهرهای مسیر این استان ها و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس زائران را از شلمچه به استان های چهارمحال و بختیاری، کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و هرمزگان منتقل می کنند.

ایلام| ورود ممنوع به کامیون و تریلی/ یک طرفه شدن مهران به ایلام از فردا

سرهنگ ابوالفضل کهزادی رئیس پلیس راه استان ایلام صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام از ممنوعیت عبور کامیون ها، کامیونت ها و تریلرها در مسیر ایلام به مهران و بالعکس خبر داد و گفت: کلیه محدودیت ها تا عادی شدن ترافیک به قوت خود باقی است.

وی افزود: محور جایگزین برای رانندگان این وسایل نقلیه مسیر ایلام _ملکشاهی به مهران و بالعکس است.

رئیس پلیس راه استان ایلام بیان کرد: این ممنوعیت شامل حاملان مواد سوختی و فاسد شدنی است.

سرهنگ کهزادی گفت: این ممنوعیت تردد به منظور تسهیل در تردد زائران و جلوگیری از گره های ترافیکی صورت گرفته است.

همچنین مهدی مخبر معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز اعلام کرده با توجه به حجم زائران در مسیر بازگشت از کشور عراق، مسیر مهران-ایلام در روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور، به‌صورت یک‌طرفه خواهد بود.

کردستان|تردد روان محورهای منتهی به مرز باشماق

در محورهای منتهی به مرز باشماق تردد روان است و زائران بدون مشکل به داخل کشور باز می‌گردند.

وضعیت عبور و مرور تاکنون نیز بدین گونه بوده که بیش از ۳۵ هزار نفر بوده اما ورودی کمتر از هزار نفر است.

کرمانشاه|برگشت سه برابری زوار نسبت به رفت

از مرز خسروی هم خبر می‌رسد که تردد در محورهای منتهی به این پایانه مرزی روان است. روزانه بین ۱۲ تا ۱۸ هزار نفر از زوار بازمیگردند و در مقابل حدود ۵ هزار نفر وارد خاک عراق می‌شوند. نکته قابل توجه آنکه امکان رفت زائران به سمت عراق ۱۲ ساعته است اما در مقابل بازگشت زائران به صورت ۲۴ ساعته صورت می‌گیرد.

 در این خصوص فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، آمار تردد زوار عتبات عالیات از پایانه مرزی خسروی طی روز گذشته (چهارشنبه، ۲۳ شهریورماه) را بیش از ۳۰ هزار نفر اعلام کرد و از سهولت تردد در هر دو سوی مرز خسروی خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۲۶ زائر از طریق از پایانه مرزی خسروی به سفر اربعین رفته‌اند، گفت: طی روز گذشته ۶ هزار و ۴۵۰ زائر از مرز خارج و ۲۳ هزار و ۷۰۰ نفر هم از طریق این مرز وارد خاک ایران شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در توضیح وضعیت تردد وسایل نقلیه طی ۲۴ ساعت گذشته در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه، افزود: مجموع ترددهای خودرویی در محدوده استان کرمانشاه به ۷۲۴ هزار و ۵۱۵ دستگاه خودرو رسید.

وی، همچنین مجموع بازگشت زوار از سفر اربعین از طریق مرز خسروی را بیش از ۸۰ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: ۹۷ نفر از این تعداد زوار خارجی بوده که از طریق مرز بین‌المللی خسروی وارد جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

وی فعالیت مرز خسروی برای خروج را ۱۲ ساعته از ۶ صبح تا ۱۸ و برای بازگشت ۲۴ ساعته اعلام کرد و افزود: امروز موج بازگشت زائران در این پایانه مرزی از خروج سنگین‌تر شده است.

کرمی تصریح کرد: با تمام توان در مرز خسروی و راه‌های مواصلاتی و پایانه‌های مسافربری فعالیت داریم تا زائران با کمترین دغدغه و مشکل از استان عبور کنند.

کرمی یادآور شد: در مرز خسروی ترکیبی از حمل و نقل را ایجاد کردیم و در موج بازگشت، اگر تعداد مسافران در مرز به اندازه ظرفیت اتوبوس‌ها باشد از همین جا به سمت مقصد اعزام می‌شوند و اگر تعداد مسافر به حدنصاب نرسد به کرمانشاه منتقل و از آنجا به مقصد نهایی سفر خواهند کرد.

آذربایجان غربی به کمک ایلام می‌آید

همچنان که از ابتدای اعزام زوار اربعین شاهد شرایط آرامی در مرز تمرچین بودیم د راین روزها نیز وضعیت پایداری در این مرز حکم فرما است و مشکلی از باب نبود امکانات، خدمات رفاهی، تراکم جمعیتی و وسایل نقلیه مشاهده نمی‌شود.

فروغ فاریابی معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اظهارداشت : با توجه به آغاز موج بازگشت زائران اربعین حسینی(ع) از کشور عراق ، نزدیک به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس از استان به سمت مرز مهران اعزام شدند تا کار بازگشت زائران اربعین حسینی را انجام دهند.

وی گفت : اولویت این ناوگان بازگشت زائران مقیم استان آذربایجان‌غربی است اما در صورت اتمام برگشت زائران این استان و خالی بودن ناوگان اتوبوسی، زائران دیگر استان‌ها هم توسط ناوگان اتوبوسی اعزامی استان آذربایجان‌غربی به محل زندگی شان جابجا خواهند شد.

فاریابی بیان کرد : ۱۰ نفر از راهداران و پرسنل استان آذربایجان‌غربی برای هدایت و راهنمایی زائران اربعین حسینی (ع) استان به سمت ناوگان اتوبوسی به پایانه مرزی مهران اعزام و در این پایانه مرزی مستقر شده‌اند و علاوه بر خدمات‌رسانی نسبت به راه اندازی میز خدمت نیز اقدام کردند.

معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی هم گفته: زیرساخت‌ها برای بازگشت ۱۰۰ هزار زائر به میهن اسلامی در طول یک شبانه روز در مرز تمرچین فراهم شده است.