محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز   در خصوص مواضع جدید آمریکایی‌ها در مقابل راهکارهای ایران برای احیای برجام بیان کرد: این روش منافقانه‌ای که آمریکایی‌ها در پیش گرفتند به این گونه است که در خلوت التماس می‌کنند اما در مذاکرات آشکارا به گونه‌ای فرافکنی می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها به نوعی عنوان می‌کنند که مقصر جمهوری اسلامی ایران است و این روش آن‌ها است تا ایران را در شرایطی قرار دهند که بتوانند بیشترین امتیاز را کسب کنند.

جوکار ادامه داد: مسئله مبرهن این است که اراده‌ای در طرف‌های غربی به ویژه آمریکایی‌ها وجود ندارد تا آن چیزی که حقوق مسلم ملت ایران است را بپذیرند.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور در مجلس تاکید کرد: ایران تا به امروز با حفظ خطوط قرمز خود و یک نگاه سازنده پیشنهادات خود را ارائه داده است اما متاسفانه طرف آمریکایی بعد از اینکه پیشنهادات ایران را دریافت می‌کند به نوعی عملیات روانی انجام می‌دهد که نشان دهد پیشنهادات ایران سازنده نیست!

او خاطرنشان کرد که ما از ابتدا چند شرط اصلی داشتیم که روی آن‌ها ایستاده‌ایم که نخست؛ برداشته شدن کل تحریم‌ها در بخش هسته‌ای است و دوم؛ تضمین آینده توافقات است، حداقل برای یک مدت زمان روشن و شفاف تا بتوانیم از منافع اقتصادی توافق بهرمنده شویم.

جوکار با اشاره به اینکه آمریکا بیان کرده است که مسائل پادمانی ایران باید ازطریق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پیگیری و حل شود، گفت: باتوجه به اینکه ما تا به امروز نسبت به تعهداتمان به آژانس بین‌الملی انرژی اتمی به طور کامل پایبند بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور افزود: اما متاسفانه آژانس بنا بر دلایل سیاسی که غالبا به عنوان بلندگوی آمریکایی‌ها بودند در شرایط خاص حضور پیدا کردند و به نوعی به دنبال بازی و دستیابی آمریکایی‌ها به خواسته‌های سیاسی‌شان بوده است.

او در انتها خاطرنشان کرد: ما نباید تجربه برجام را بار دیگر تکرار کنیم و در بخش تحریم‌ها باید به نوعی یک اعتبار سنجی و راستی‌آزمایی داشته باشیم که بتوانیم نفت خودمان را بفروشیم و دارایی‌هایمان را به کشور بیاوریم و باید قبل از هرچیزی راستی آزمایی صورت پذیرد.