به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) نهم شهریور در مسکو با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد، در صفحه اینستاگرامش درباره رایزنی‌هایش با وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نوشت:برای سفری کوتاه و ماموریتی مهم در روسیه به سر می‌برم. مورد اولی که از بخش‌های مهم این سفر به حساب می‌آید پیام یکی از سران کشورهای اروپایی برای آقای دکتر رئیسی است که از ایران خواسته شده در موضوع اوکراین ورود کرده و برای توقف جنگ مساعدت کند. در این مورد در خصوص مباحث انسانی و از جمله آزادی اسرای اوکراینی نیز گفت‌وگو شد.

 

وی افزود:هدف دیگر از سفرم به روسیه، مربوط به پیگیری توافقات اخیر روسای جمهور دو کشور در تهران و مسائل دوجانبه از جمله مناسبات اقتصادی و تجاری بود. تجار و بازرگانان دو کشور زمینه همکاری مناسبی را یافته‌اند و بخش دولتی در بسترسازی کار سهم مهمی دارد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بنا شد حجم مبادلات افزایش پیدا کرده و ارتباطات در همه جوانب حفظ و گسترده‌تر شود.

وزیر امور خارجه همچنین نوشت: در مورد تحولات افغانستان، یمن، لیبی، سوریه، عراق، فلسطین و قفقاز هم رایزنی شد.

وی اضافه کرد: همچنین بخشی از مذاکرات، مربوط به توافق در خصوص رفع تحریم‌ها بود.این نکته را هم در کنفرانس خبری مشترکم با آقای لاوروف تاکید کردم که همکارانم با دقت و سرعت ممکن در حال بررسی متن هستند و تکرار کردم که ما برای رسیدن به توافقی قوی و پایدار دارای حسن نیت هستیم. 

وی در عین حال یادآور شد: البته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.

به گزارش فارس، این سومین سفر امیرعبداللهیان به مسکو پس از تصدی این سمت بود. لاوروف هم در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی از احیای برجام حمایت کرد.