به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه صف اول گفت: رئیس جمهور بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در دور اول سفرهای استانی برای تکمیل و راه اندازی پروژه‌های مختلف در آموزش و پرورش به جز بودجه خود وزارتخانه به این مهم اختصاص داده اند.

وی افزود: در حال حاضر حکمرانی شایسته در نظام تربیت و تعلیم، همان به نوعی عدالت است. ما به سمت عدالت توزیعی پیش می‌رویم و در حال حاضر در نقاط مرزی معلم ثابت آماده خدمت داریم. ما از گروه‌های جهادی و خیرین استفاده می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در حال حاضر ۸ هزار فضای کانکسی در کشور داریم که بر اساس بودجه این موارد به کلاس‌های ایمن تبدیل شده است. در حال حاضر معتقدم که باید سند تحول باید از مدرسه شروع شود.

نوری ادامه داد: علی رغم تنگناهای مالی رتبه بندی فرهنگیان در حال انجام است. در رتبه بندی معلمان تعلیم و تربیت، صلاحیت معلمان و همچنین اصلاح نظام پرداخت مورد توجه خواهد بود. رتبه بندی معلمان سه سال یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد و شایستگی حرفه‌ای و عمومی بررسی می‌شود و این موارد تأثیر مثبتی در نظام تعلیم و تربیت دارد.

مدرسه

وی گفت: پس از بارگذاری مدارک و ارزیابی آن توسط ممیزها، ۴۵ درصد اضافه پرداخت اعمال خواهد شد. در اتصال سامانه‌ها خلأ وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همه همکاران فرهنگی شاغل در مدارس و اداره‌های وزارتخانه که در رسته معلمی بودند، در طرح رتبه بندی معلمان شرکت خواهند کرد و تاریخ اجرای آن از ۳۱ شهریور سال گذشته است.

نوری بیان کرد: احتمال می‌دهم که بخشی از مبلغ به صورت علی الحساب به معلمان پرداخت شود. تعدادی هم نیروی مهر آفرین هستند که به صورت شرکتی فعالیت می‌کنند و ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند که با برگزاری آزمون برای این افراد هم در زمره رتبه بندی معلمان قرار می‌گیرند. سعی کرده ایم که آزمون تا پایان شهریور ماه سال جاری برگزار و تکلیف آنها مشخص شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه رتبه‌ها تعیین نشده فعلاً علی الحساب پرداخت صورت می‌گیرد. دولت ۳۸ هزار میلیارد تومان را برای رتبه بندی معلمان اختصاص داده است که بخشی از آن پرداخت شده است. در سال آینده بودجه واقعی مشخص و نواقص برطرف خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تغذیه دانش آموزان از مهرماه انجام می‌شود، حدود سه میلیون دانش آموز در مناطق دور دست نیازمند تغذیه رایگان هستند. در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اقدام به ثبت نام در مدارس کرده اند و چیزی به انتها باقی نمانده است.

نوری افزود: دو سال مدارس را تعطیل کردیم که در دنیا این کار انجام نشده بود. در صحن ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی مدارس مصوب شد و لذا امتحانات دی ماه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده دانش آموزان حدود ۳۰ درصد افت تحصیلی داشتند. حدود چهار میلیون نفر محروم از تحصیل هستند لذا ۱۵۰۰ میلیارد بودجه برای جبران افت تحصیلی اختصاص داده شده است و این کار به خصوص برای پایه اول است. حدود دو میلیون نفر در کلاس‌های جبرانی شرکت کرده اند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دستاورد وزارتخانه مردمی سازی و عدالت است که این کار را شروع کرده ایم. منظور از مردمی سازی یعنی مردم در ایام کرونا معلم یار شده اند. معتقدم که باید اولیا را در ارزیابی‌ها دخیل کنیم. مردم در مسائل کاربردی و معنوی برای ما برکت داشته اند.