رضا ثقتی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به برگزاری مراسم خاسپاری پیکر استاد هوشنگ ابتهاج در رشت، اظهار کرد: در ساعات اولیه فقدان استاد، شاهد ارسال پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اعلام آمادگی جهت انتقال پیکر ایشان به ایران بودیم.

وی با بیان اینکه مسئولان ارشد استان گیلان نیز آمادگی خودشان را جهت تدفین پیکر مرحوم ابتهاج در زادگاهش اعلام کردند، گفت: ساعت ۱۹:۵۰ چهارشنبه، ۲۶ مرداد پیکر استاد به ایران منتقل می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم ابتهاج در تالار وحدت تهران خبر داد و عنوان کرد: این مراسم که همراه با بزرگداشت و اقامه نماز بر پیکر خواهد بود، روز پنجشنبه برگزار می شود و پس از آن شاهد انتقال پیکر به گیلان خواهیم بود.

ثقتی با بیان اینکه مراسم خاکسپاری در رشت راس ساعت ۹ صبح روز جمعه، ۲۸ مرداد برگزار می شود، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها و هماهنگی ها جهت برگزاری مراسمی باشکوه با حضور خانواده مرحوم ابتهاج و اهالی فرهنگ و هنر استان و کشور انجام شده و امیدواریم مراسمی در خور شان، مانا و ماندگار برگزار شود.

وی با اشاره به اهمیت بزرگداشت مرحوم ابتهاج در ابعاد بین المللی، متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به جامعه نخبگانی خودش نگاه احترام آمیز و تعظیم گونه دارد و قدردان بزرگان فرهنگی و ادبی و فرهنگی و دینی این مرز و بوم است.