به گزارش خبرنگار مهر، مسعود ستایشی در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به نکات مهم سند تحول قضائی گفت: بحث راهبردها، راهکارها و چالش‌ها از جمله نکات مهم است. همچنین احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین هم در این سند دیده شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: سند تحول را باید به گونه‌ای عمل کنیم که مفاد مورد تاکید رهبری هم لحاظ شود.

وی در خصوص کاهش اطاله دادرسی گفت: اطاله دادرسی را قبول داریم و یکی از مواردی که در سند تحول آمده است، کاهش اطاله دادرسی است. کاهش را داشتیم اما نگاه رفع اطاله دادرسی است و اصلاً نباید اطاله داشته باشیم. تمام اهتمام قضات و کارمندان قوه قضائیه رفع آن است.

وی با اشاره به حجم ورودی‌ها به قوه قضائیه گفت: تلاش‌ها برای کاهش ورودی‌ها است اما حجم ورودی‌ها صرفاً برای قوه قضائیه نیست. اگر ما برای کاهش ورودی‌ها اقدام مؤثری برداریم و انگیزه همکاران ما هم همین است.

ستایشی تصریح کرد: ۲۷ سامانه الکترونیکی مختلفی در دستگاه قضائی فعال است و در خدمت مردم است. اکثر اینها پاسخگو هستند که از جمله آنها سامانه استعلامات است.

وی ادامه داد: ابلاغ رکن رکین است و سامانه‌ای در این زمینه هم فعال است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص مردمی سازی دستگاه قضا گفت: تحول در دستگاه قضائی، از نکات مهم است. اعتقاد ما این است که رویکردهای اجتماعی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ستایشی در خصوص زندان زدایی گفت: زندان یکی از کیفرهاست اما آسیب‌های متعددی برای خانواده زندانی به همراه خواهد داشت. جایگاه زندان برای اراذل و اوباش و هنجارشکنان است. تاسیساتی به نام تأسیسات ارفاقی داریم و می‌توانیم کسانی که مشمول قانون هستند فرد به جای رفتن به زندان، کیفر را از طریق دیگری تحمل کند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با متخلفان در عدم اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده و روند در حال نظارت است‌.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعلام اموال مسئولان گفت :۸۰ درصد حوزه قوه قضائیه در مقام‌های مختلف اموال خود را اعلام کردند.

وی در ادامه و در خصوص ورود قوه قضائیه به خودروهای بی کیفیت و اینکه آیا پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده گفت: نکاتی پیشتر مطرح شده بود و این موضوع در دادسرا در مرحله رسیدگی است.

ستایشی در خصوص گزارشگران فساد گفت: نوید این را می‌دهم که هویت گزارشگران محفوظ باقی بماند.

وی در رابطه با پرونده فساد در فوتبال گفت: این موضوع تحت بررسی است و به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برخورد با مخلین نظم‌و امنیت گفت: اهتمام ویژه قوه قضائیه این است که در کمترین زمان و با بهترین کیفیت با مخلین نظم و امنیت برخورد کند. گزارشی دیروز گرفتم مبنی براینکه سارقین یک طلافروشی ۲۰ دقیقه پس از سرقت بازداشت شدند.

وی افزود: همچنین چندی پیش فردی که اقدام به تعرض به یک خانم کرده و طلاهای وی را به سرقت برده بود، جرمش در حکم اخافه محسوب و به اعدام محکوم شد.