به گزارش خبرنگار خبرگزرای صدا و سیما، آقای احمد وحیدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب بخش خبری 21 سیما در پاسخ به این پرسش که آیا می پذیرید که در ابتدای بحران حادثه ساختمان متروپل، کارها کند پیش می رفت و در مدیریت بحران اشکالاتی وجود داشت؟ گفت: خیر، این موضوع را قبول ندارم.

او ادامه داد: در دقایق نخست بحران متروپل، جلسه شورای ستاد بحران در آبادان با مسئولیت فرماندار تشکیل شد و با فاصله حدود یک ساعت، استاندار به محل حادثه رسید و مسئله از سطح شهرستان به سطح استان تبدیل شد و ستاد بحران استان به فاصله یک ساعت و نیم پس از حادثه تشکیل شد و همه عوامل جمع شدند.

آقای وحیدی افزود: با فاصله چندین ساعت من به آنجا رسیدم و ستاد بحران در سطح ملی با حضور دستگاه های ملی شکل گرفت و در همه این مراحل کار با سرعت سازماندهی شد.

او اضافه کرد: یکی از نقاط مثبت و روشن این حادثه، شکل گیری به موقع ستادهای بحران و حضور به موقع دستگاه های مسئول بود.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا امکانات و تجهیزات در ابتدای حادثه برای بیرون کشیدن افراد زنده از زیر آوار کافی بوده است یا خیر؟ گفت: در بحث حوادث این چنینی ، نخستین مسئله این است که باید تلاش کنیم افراد را زنده از زیر آوار در آوریم.

آقای وحیدی افزود: برای زنده بیرون آوردن حتی المقدور نباید از دستگاه های سنگینی که ممکن است به محبوسان در زیر آوار آسیب بزند استفاده کرد و بیشتر از روش های دستی و غیر آسیب زننده باید استفاده کرد و به همین علت، 48 ساعت نخست، 48 ساعت طلایی است.

او ادامه داد: البته در جاهایی که مقدور است و می توان از دستگاه های سنگین استفاده کرد مانعی ندارد و استفاده می شود.

آقای وحیدی اضافه کرد: گسیل امکانات به منطقه حادثه، به نسبت خوب انجام شد و هر قدر جلوتر می رفتیم بهتر و قوی تر می شد.

او با تاکید بر اینکه بسیج امکانات، خوب انجام شد، اضافه کرد: برخی از وسایل که باید از راه های دورتر می رسید و به طور طبیعی انتقال آن زمان می برد، زمان طبیعی را طی کرد تا به منطقه برسد.

دستگاه ها از حادثه متروپل عبرت بگیرند 

وزیرکشور گفت: دستگاه های ذیریط باید از حادثه متروپل عبرت بگیرند و مجوز دهندگان و سازندگان مراقب باشند و اصول ایمنی را رعایت کنند.

آقای احمد وحیدی در ادامه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه کار آواربرداری از ساختمان متروپل به صورت 24 ساعته ادامه دارد، افزود: با تعداد قابل توجهی بیل های سنگین، کار در حال انجام و مراحل مختلفی را طی کرده است و در انتهای مرحله دوم کار هستیم.

او اضافه کرد: هنوز هم عزیزانی مراجعه کردند و بازماندگانی گفتند که ممکن است عزیزان انها در این منطقه بوده باشند بنابراین ممکن است هنوز چند نفری در زیر آوار باشند.

آقای وحیدی در پاسخ به این پرسش که اگر آوار برداری از یک ساختمان ده طبقه این قدر طول کشید اگر در کلان شهرها زلزله رخ دهد چه می شود؟ گفت: هر چیزی را باید از منظر خودش نگاه کرد؛ ساختمان متروپل ساختمانی بود با آوار و بتن های بسیار سنگین و یکپارچه که فرو ریخته است و محیط کم برای مانور وجود دارد یعنی کوچه 6 متری از یک طرف و خیابان 12 متری از طرف دیگر و جرثقیل های 160 تا 180 تنی و بیل های بوم بلند و انواع وسایل به کار گرفته شد اما فضا محدود بود.

وزیر کشور گفت: یکی از اشکالات وارد بر ساختمان متروپل این است که نباید مجوز ساخت این ساختمان با این ارتفاع بلند داده می شد که خلاف بود.

آقای وحیدی درباره پیگیری عاملان و مسببان حادثه متروپل گفت: گروهی تشکیل شد تا ارزیابی های دقیق را انجام دهد و دادستانی و قوه قضاییه هم مسئولیت های خاص خود را پیگیری می کنند.

او با اشاره به اینکه اشکالاتی از جمله در طراحی و اجرا در رابطه با ساختمان متروپل مطرح است، افزود: استانداردهای مصالح هم باید رسیدگی شود؛ گزارش هایی وجود دارد که مصالح دچار مشکل بوده اصل مجوز و نظارت ها هم محل بحث و سوال است و در هر کدام اشکالاتی وجود دارد که باید به دقت رسیدگی شود.

وحیدی

وزیر کشور درباره مشارکت شهرداری آبادان در ساختمان متروپل گفت: زمینی برای شهرداری بود که برای سرمایه گذاری در آن فراخوان داد؛ چندین مرحله طی شد و افراد مختلفی آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کردند و در نهایت به آقای عبدالباقی رسید و شراکتی بین او و شهرداری شکل گرفت.

آقای وحیدی با بیان اینکه از حدود سه هزار متر زمین حدود 1800 متر متعلق به شهرداری بود و مشارکت انجام شد، ادامه داد: شهرداری سهم بیشتری داشت و بخش دیگری از سهم خود را در جای دیگری از آقای عبدالباقی می گیرد و حدود چهار درصد شهرداری در این ساختمان شرکت داشت.

او با اشاره به اینکه شهرداران وقت باید پاسخگو باشند، افزود: در سال 1394 فراخوان داده و در سال 1395 ساخت متروپل آغاز شد و در سال 1396 پروانه گرفت.

آقای وحیدی گفت: فراخوان برای 6 طبقه بود اما زمان آغاز طرح در سال 1396، برای 8 سقف پروانه صادر شد و سپس اضافه می شود و به یازده طبقه می رسد و همه این موارد زیر سوال است و کارشناسان با دقت در حال بررسی این موارد هستند تا نقش هر کدام در این ماجرا مشخص شود.

وزیر کشور با بیان اینکه بدون گواهی پایان کار برخی از فروشگاه ها مشغول کار شدند، گفت: 5 فروشگاه و دو دفتر کار مشغول فعالیت بودند و این ها نباید اتفاق می افتاد.

آقای وحیدی با اشاره به اینکه گزارشاتی در مورد تخلفات ساختمان متروپل پیش از حادثه داده شده بود، گفت: این موضوع باید به دقت ارزیابی شود زیرا برخی گزارش ها وجود دارد اما به استحکام سازه ربطی ندارد.

او با بیان اینکه گزارش ها دقیقا چه و مربوط به کدام بخش است باید به دقت ارزیابی شود و نمی شود پیش داوری کرد، افزود: همه این ها به دقت رسیدگی و توسط مراجع ذیربط برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد همه ساختمان های این چنینی باید همه موارد به دقت کنترل شود؛ مصالح و جوش های بنا باید استاندارد باشند و این ها قابل بررسی هستند.

آقای وحیدی با بیان اینکه نباید همه ساختمان ها را نا ایمن تصور و هراس افکنی کنیم ، گفت: دستگاه های مسئول مانند مهندسان ناظر، سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها و سازمان استاندارد، باید به موقع به مسئولیت های خود عمل کنند و در خیلی از ساختمان ها هم عمل کردند اما در مورد این ساختمان به ویژه برخی از افراد به مسئولیت های خود به درستی عمل نکردند و باید این موضوع بررسی و مقصران شناسایی شوند.

وی در پاسخ به آمار آتش نشانی که بر مبنای آن در شهر تهران سه هزار و 500 ساختمان نا ایمن وجود دارد که از این تعداد 129 ساختمان بحرانی هستند، گفت: این آمارها را باید به دقت بررسی کرد؛ آتش نشانی از نظر حریق، این آمار را اعلام کرد و مسئول سازه های ناایمن نیست.

آقای وحیدی گفت: از حوزه حریق چنین مسائلی داریم که باید به سرعت رسیدگی و مشکلات برطرف شود.

وزیر کشور افزود: پس از دستور رهبر انقلاب و تاکید رئیس جمهور، ساز و کاری برای ایمن سازی ساختمان ها دیده شد تا سازه های مشکوک به ناایمن بودن به سرعت بررسی و رسیدگی شود.

او ادامه داد: جلساتی را در روزهای گذشته داشتیم و برای این کار بسیج خواهند شد تا با سرعت بیشتری دنبال شود.

آقای وحیدی گفت: اگر کسانی هستند که اطلاعاتی از سازه های ناپایدار دارند به سامانه ای که اعلام خواهد شد اعلام کنند و از این طریق می توانیم از نظارت عمومی بهره مند شویم.

او اضافه کرد: اگر سازه ای دچار مشکل باشد به شهرداری و صاحب ساختمان اعلام می شود و صاحب ساختمان باید رفع مشکل کند و اگر در موعد مقرر این کار را نکرد شهرداری باید به دادستانی اعلام و دادستانی با استفاده از قوه قهریه اقدام کند.

وزیر کشور در مورد ناایمن بودن ساختمان آلومینیوم تهران گفت: در مورد این ساختمان باید بررسی شود که اگر ناایمنی آن توسط شهرداری اعلام شده و صاحب این ملک اقدام نکرده باشد حتما باید به قوه قضاییه منعکس می شد تا درباره آن اقدام می کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از تعداد ساختمان های ناایمن در کشور وجود دارد؟ گفت: انجام این کار آغاز و ابلاغیه ای صادر شده است تا ارزیابی ها نو شود و ارزیابی های جدیدی از ناایمنی یا ایمنی ساختمان ها انجام شود و سازمان های مختلف این کار را آغاز کردند.

وزیر کشور گفت: در بررسی ها هنوز به این نتیجه نرسیدیم که آیا کمبود قانون و یا مقررات وجود دارد یا خیر؟ مهم این است که مقررات موجود با دقت و جدی اعمال و بر آن نظارت شود.

آقای وحیدی در پاسخ به این پرسش که چرا از اتفاقاتی مانند «پلاسکو» و «متروپل» عبرت لازم را نمی گیریم؟ گفت: این یک بحث همه جانبه است افراد از محیط کسب و کار خود مراقبت کنند تا در محیط ایمن کار کنند و مالکان و ناظران باید به وظایف خود عمل کنند.

وی افزود: طرح هایی از جمله «بازآفرینی شهری» در حال انجام است که بر اساس آن سازه های فرسوده حل و فصل می شوند.