به گزارش خبرنگار مهر، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص تهیه و توزیع کالابرگ در میان مردم، گفت: ما به لحاظ قانونی موظف بودیم از اول فروردین این اصلاح ارزی را انجام بدهیم. تا زمانی که کالابرگ آماده نشده است ناچار هستیم که به همین صورت یارانه را پرداخت کنیم. تلاش ما این است که در حداقل ممکن است این کار را انجام دهیم.

مخبر در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح سهمیه بندی نان، افزود: نان و دارو جزو خط قرمز های دولت است که یک ریال گران نشود. ما به هر وسیله ای که بخواهیم نان را بدهیم نباید قیمت آن برای مردم تغییر کند.

وی با بیان اینکه اولویت ما این است که بتوانیم نان را به صورت کالابرگ به مردم بدهیم، افزود: این کار در زنجان انجام و در قزوین نیز آغاز شده است. تا مطمئن شویم که بدون هیچگونه اختلالی این کار اتفاق خواهد افتاد، آن را عمومی نخواهیم کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت بنزین، گفت: اصلاً چنین چیزی مطرح نیست.

مخبر گفت ما برای طرح کالابرگ نان از استان‌های کم جمعیت شروع کردیم و کم کم این طرح را به سمت استان های پرجمعیت می‌بریم تا مطمئن شویم که این مسئله مشکلی ایجاد نخواهد کرد چراکه نان و دارو نباید تغییر قیمتی در آن صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از کالاها افزایش قیمت پیدا کردند؟، خاطرنشان کرد: ما قرار است از هفته آینده پنج گروه از کالاها را قیمت گذاری کنیم. برای چهار گروه از این کالاها که اساسی هستند، طی هفته آینده قیمت مصرف کننده در آن درج م‌یشود. از مردم می خواهم که در این زمینه هر کجا تخلفی دیدند با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: یک مجوزی را برای سازمان تعزیرات گرفته‌ایم تا برخوردها با تخلفات شدیدتر شود.

مخبر گفت: یک گروه پنجم از کالاها را داریم که تعدادشان زیاد است و قرار است که برای آنها قیمت گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه مردم این نکته را بدانند که همه این گرانی ها ناشی از حذف ارز ترجیحی نیست، گفت: امروز دستمزدها بالاتر رفته، حداقل حقوق کارگری افزایش پیدا کرده، عوارض از حالت ۴,۲۰۰ تومان آزاد شده، ارزش افزوده تغییر کرده و همچنین قیمت‌های جهانی نیز فوق العاده بالا رفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما در تامین کالاهای اساسی جزو بهترین کشورها در حوزه امنیت کالا هستیم، از این رو هیچ گونه اختلالی نداریم.

مخبر با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا تاکید کرد: دیروز در حال خرید کالایی از خارج از کشور بودیم که ظرف دو ساعت پس از مذاکره ای که با کشور مد نظر داشتیم قیمت ها افزایش پیدا کرد. این مسائل در قیمت کالاها در داخل کشور تاثیر گذار است.

وی افزود: یکی از کارهایی که قرار است انجام دهیم این است که به تناسب افزایش قیمت‌ها قیمت گذاری بر روی کالاها را انجام دهیم و دوم اینکه تثبیت قیمت‌ها را داشته باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم با فرهنگ بالایی در اجرای طرح مردم سازی یارانه ها با ما همکاری کردند گفت: کشورهای اروپایی که ادعای فرهنگ شان می شود، فروشگاه هایشان پس از افزایش قیمت کالاها غارت شد. در برخی از کشورها کالاها را سهمیه بندی کردند، یعنی به‌عنوان‌مثال گفتند هر نفر تنها می تواند دو عدد روغن بخرد.

مخبر تاکید کرد: در جریان اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها ما کمبود کالا نداشتیم اما به دلیل تغییر قیمت ها برخی از کالاها کمی دیرتر به دست مردم رسید.

وی همچنین گفت: من تمام خرید های روزمره شخصی را خودم انجام می‌دهم و از همه جا نیز خرید می‌کنم.

معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مردم بهتر است از کدام نقطه تهران خرید کنند که ارزان باشد؟ گفت من توصیه می‌کنم از جنوب تهران خرید کنند. هر کسی می‌خواهد لاکچری زندگی کند باید هزینه آن را پرداخت کند.