به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ظهر امروز دوشنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان با بیان اینکه سفر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران قطعا نقطه عطفی در مسیر تقویت و تعمیق روابط دو کشور است، گفت: روابط دوستانه و برادرانه تهران و دوشنبه بر پایه اشتراکات گسترده تاریخی، فرهنگی و زبانی بنا شده و فراتر از روابط صرف همسایگی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران محدودیتی برای گسترش روابط با تاجیکستان قائل نیست، افزود: ایران و تاجیکستان ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف تجاری، انرژی، گردشگری، پزشکی و داروسازی، سرمایه‌گذاری، آب و منابع طبیعی و خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر دارند و نقشه راه تعاملات دو کشور می‌تواند پشتوانه خوبی برای عملیاتی کردن اراده طرفین در راستای توسعه هر چه بیشتر روابط باشد.

رئیسی با بیان اینکه تاجیکستان را برادر، هم‌زبان و خویشاوند جمهوری اسلامی ایران می دانیم، اظهار داشت: رشد و پیشرفت تاجیکستان پیشرفت ایران و سختی و رنج او رنج ما است. تقویت همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور خواهد بود.

رئیس جمهور نگرانی از بی‌ثباتی در افغانستان و مبارزه با افراطی‌گری، تروریسم و جنایت‌های سازمان‌یافته را از جمله دغدغه‌های منطقه‌ای مشترک ایران و تاجیکستان برشمرد و تصریح کرد: دو کشور بر این نکته که حضور بیگانگان در منطقه هیچ گاه امنیت‌آفرین نبوده و نیست، اشتراک نظر دارند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست، روابط تهران و دوشنبه را عمیق و دوستانه توصیف کرد و گفت: پس از سفر آقای رئیسی به دوشنبه و همچنین ارتقای عضویت ایران در سازمان شانگهای، گام‌های موثری برای توسعه روابط دو کشور برداشته شده و حجم تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور به چند برابر سطح گذشته ارتقا یافته است. این سطح از افزایش در حجم تبادلات و تعاملات دو کشور امری لازم بوده، اما با توجه به کیفیت روابط سیاسی و ظرفیت‌های موجود در دو کشور کافی نیست.

رئیس جمهور تاجیکستان تسهیل تردد گردشگران و به ویژه فعالان اقتصادی و همچنین برقراری پرواز مستقیم را از زمینه‌های موثر در گسترش تعاملات و تبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و افزود: تاجیکستان علاقمند به افزایش هر چه بیشتر سطح مراودات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران است و نقشه راه توسعه روابط دو کشور در افق سال ۲۰۳۰ چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از این هدف پیش روی طرفین تصویر کرده است.

امامعلی رحمان اظهار داشت: ایران و تاجیکستان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های مشترکی درباره مسائل منطقه دارند که این موضوع می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

روسای جمهور دو کشور همچنین در این دیدار بر لزوم تداوم دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور برای تسریع در اجرایی شدن تفاهمات و توافقات میان دو کشور تاکید کردند.