به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز روز شنبه در گزارشی با اشاره به سفر اخیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، به تهران نوشت که در جریان سفر وی، مقام‌های جمهوری اسلامی برنامه‌ای را برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا ارائه کردند.

 

سفر روز پنجشنبه امیر قطر به تهران در مقطع حساسی از نظر وضعیت امنیت منطقه و نیز مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام شد. شیخ تمیم طی اقامتش در تهران، درباره موارد مختلفی از جمله روابط دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین المللی با مقام‌های ایرانی گفت و گو کرد. بنا بر گزارش‌های رسیده، از میان موضوعات مطرح شده در جریان سفر شیخ تمیم به تهران، مذاکراتش با رهبر انقلاب اسلامی آیت الله سید علی خامنه ای و رئیس جمهوری ایران سید ابراهیم رئیسی در خصوص صلح و امنیت منطقه، اهمیت بیشتری داشته است.

در گفت و گوهای ایران و قطر درباره امنیت منطقه، دیدگاه‌ها و روش‌های ایران برای حل چالش‌های مبتلا به منطقه غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بیانیه‌های منتشر شده پس از دیدار امیر قطر حاکی از آن است که به نظر می‌رسد رویکرد ایران برای نیل به صلح و امنیت در منطقه بر دو اصل استوار باشد که عبارتند از: عدم مداخله قدرت‌های خارجی در منطقه و مذاکره میان کشورهای منطقه.

این دو اصل در دیدار رهبر معظم انقلاب با امیر قطر نیز به طور خاص مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش سایت رسمی رهبر معظم انقلاب، به عقیده آیت الله خامنه ای مسائل و مشکلات منطقه باید بدون دخالت عناصر خارجی حل شود و راه حل مشکلات منطقه در دست کشورهای منطقه قرار دارد که باید از طریق گفت و گو به آن دست یابند.

به گفته ایشان: «مشکل سوریه و یمن هم از طریق مذاکره قابل حل است. البته مذاکره نباید از موضع ضعف باشد در حالی که طرف‌های مقابل یعنی عمدتاً آمریکا و دیگران به قدرت نظامی و مالی متکی هستند».

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به معضلات دخالت دادن اسرائیل در منطقه گفتند: «ما کشورهای منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همکاری و همفکری تقویت کنیم».

گفت و گوهای امیر قطر با رئیس جمهوری ایران نیز بر صلح و امنیت منطقه متمرکز بود. رئیسی در دیدارش با امیر قطر تاکید کرد دو کشور این ظرفیت را دارند که بستری برای مقابله با چالش‌های موجود در منطقه باشند.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به تأثیر مخرب دخالت غرب بر امنیت منطقه و تاکید بر اهمیت حل مشکلات منطقه گفت: ایران و قطر بر این نکته تاکید داشتند که مداخله کشورهای بیگانه و غرب در این منطقه برای امنیت منطقه مخرب خواهد بود.

امیر قطر نیز با اشاره به مواضع یکسان و همسو تهران و دوحه در خصوص مسائل منطقه گفت: ما آماده‌ایم در خصوص سوریه، عراق، فلسطین، یمن و افغانستان به توسعه همکاریها ادامه بدهیم.

وی با اشاره به نقش مهم ایران در مسائل مختلف منطقه افزود: حفظ امنیت و کرامت ملت‌های منطقه و حق تعیین سرنوشت خودشان ضروری است و دخالت‌های خارجی عامل برهم زدن اوضاع زندگی در برخی کشورهای منطقه شده است.

رویکرد ایران برای حل چالش‌های منطقه‌ای تا حد قابل توجهی بر ادامه روش‌های قبلی آن استوار است. به نظر می‌رسد رویکرد دولت رئیسی در خصوص مسائل منطقه در راستای ابتکار عمل امید باشد که توسط دولت قبل برای حل و فصل اختلافات منطقه‌ای ارائه شده بود و بر انجام مذاکره میان کشورهای منطقه و پرهیز از دخالت بیگانگان تاکید داشت.