به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدن در ژانویه سال ۲۰۲۱، در مناسبات مختلف گاف‌های وی به سوژه رسانه‌های دنیا و حتی رسانه‌های آمریکایی تبدیل شده است، طی هفته‌های اخیر به مراتب بیشتر از قبل گاف داده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز روز گذشته (جمعه) گزارش کرد که بایدن در جمع کارکنان کارخانه «یونایتد پرفورمنس متالز» در همیلتون در «اوهایو» باز هم گاف داد و گفت که در دوران کاری خود، ۵۰ بار به ایران و عراق و افغانستان سفر کرده است.

طبق این گزارش، بایدن در ابتدا با تقدیر از عملکرد کارکنان کارخانه مذکور گفت: «مأموریت ما ارائه آموزش با تمرکز بر مهارت‌ها است تا بهترین شانس برای موفقیت در یک موقعیت دفاع از خود را به دست آوریم».

در این گزارش آمده است که بایدن اینبار تعداد دفعات سفر‌های خود به کشور‌های غرب آسیا را افزود و پیش از این مدعی شده بود که ۳۰ یا ۴۰ بار به غرب آسیا سفر کرده است، اما آنطور که روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز گزارش کرده است، بایدن به کارکنان کارخانه اوهایو گفت: «من بیش از ۵۰ بار داخل و خارج از افغانستان، ایران و عراق بودم، منظورم عراق است، ۵۰ بار، ۴۸ بار و هم‌اکنون همین کار‌ها را در اوکراین انجام داده‌ایم و در آنجا بوده‌ایم. به شما بگویم که تفاوت بسیار بزرگ و خارق العاده‌ای به وجود آورده‌اید».

این روزنامه آمریکایی ادامه داد که بایدن به دفعات زیادی به افغانستان و عراق سفر کرده است و یکی از این سفر‌ها برای دیدن پسرش «بیو» که هم‌اکنون فوت شده است، بوده است و ظاهراً در جنگ عراق خدمت می‌کرده است، اما تازه‌ترین اظهارات وی نشان می‌دهد که او تعداد سفر‌های خود به این کشور‌های غرب آسیا که ایران را نیز به اشتباه در آن نام برده است، دو برابر کرده است».

ستاد انتخاباتی خود بایدن نیز اعلام کرده است که تعداد سفر‌های بایدن به عراق و افغانستان ۲۱ بار بوده است و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در این خصوص اغراق کرده است.

پیش از رسیدن بایدن به ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی‌ها درباره زوال عقل او مکرراً از زبان جمهوری‌خواهان مطرح می‌شد. گاف‌های متعدد او پس از رسیدن به ریاست‌جمهوری نگرانی مقامات و مردم آمریکا از توانایی اداره امور توسط رئیس‌جمهور کشورشان را دوچندان کرده است.

اخیراً نیز، در هنگام سخنرانی برای کارکنان شرکت صنایع هوافضایی، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی «لاکهید مارتین» در جریان بازدید از این شرکت که سازنده موشک‌های ضدتانک «جاولین» است، بار دیگر گاف داد و به جای اوکراین از کلمه روسیه استفاده کرد.

وی در این سخنرانی تصریح کرد: «قبل از حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده اطمینان یافته بود که روسیه موشک جاولین و دیگر تسلیحات برای تقویت بخش دفاعی خود دارد».

پیش از آن نیز، رئیس‌جمهور آمریکا پس از پایان سخنرانی خود در شهر «سیاتل» واشنگتن بار دیگر، دست خود را برای دست دادن با هوا دراز کرد؛ حرکتی که او را بار دیگر به سوژه فضای مجازی تبدیل کرد، آنهم فقط یک هفته بعد از انجام اقدامی مشابه در سخنرانی کارولینای شمالی.

بایدن که تور ملی خود را با سخنرانی در مورد اصلاحات پیشنهادی به پایان رساند، بعد از خداحافظی با حضار، چرخید و دستش را به حالت دست دادن جلو برد، اما کسی در آنجا نبود. او سپس یک چرخش کوچک دیگر انجام داد و ظاهراً دوباره دستش را به سمت فضای خالی دراز کرد؛ پس از آن، رئیس‌جمهور پرگاف آمریکا با لبخند به سمت حضار برگشت و از آن‌ها به دلیل توجه‌شان به سخنان وی تشکر کرد.