خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: وقتی پای کرونا به کشورمان باز شد، برای جلوگیری از شیوع این بیماری، مقرر شد که مدارس کشور تعطیل شود و این تعطیلی ادامه یافت؛ هر چند که بارها و بارها تلاش شد که مدارس باز شود.

البته در تعدادی از مدارس هم این اتفاق افتاد و دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه می‌رفتند اما این موضوع همگانی نبود تا آنکه ستاد مدیریت بیماری کرونا تصمیم گرفت تا رأی به آموزش حضوری بدهد.

بر همین اساس مقرر شد که از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ تمام مدارس کشور دایر شود و آموزش از فضای مجازی به فضای حضوری تغییر مکان دهد. در همین راستا، خبرگزاری فارس میزبان صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و معاون تربیت‌بدنی و سلامت این وزارتخانه بود تا درباره کم و کیف آموزش حضوری و میزان استقبال دانش‌آموزان و خانواده‌ها توضیح دهد. 

ستاری‌فرد در این گفت‌وگو تصریح کرد: در هفته اول 23 درصد بچه‌ها به مدرسه نیامدند که اکنون 89 درصد دانش‌آموزان به مدرسه می‌آیند.

وی برای حل مشکل سرویس مدارس در کلانشهرها، گفت: در جلسه قرارگاه کرونا دو پیشنهاد مطرح کردیم اول اینکه تاکسی‌هایی که با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند از پرداخت عوارض شهری معاف شوند و دوم اینکه حداقل یک سهمیه سوخت برایشان پیش‌بینی کنند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: بررسی کردیم که بیشترین آمار حضور دانش‌آموزان را مقطع متوسطه اول دارند. به عبارت دیگر 93 درصد دانش‌آموزان متوسطه اول در کلاس درس حضور دارند. در مقطع متوسطه دوم، این رقم یک مقدار کمتر بوده و حدود 90 درصد است.

** 89 درصد دانش‌‌آموزان به مدرسه می‌روند

* فارس: در حال حاضر چند درصد دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند؟

89 درصد دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند. البته این آمار بر اساس بازدیدهایی است که انجام شده است. در شهر تهران در هفته اول حدود 23 درصد بچه‌ها به مدرسه نیامدند و همچنین در دو، سه روز اول بازگشایی مدارس در شهر تهران، 185 مدرسه دایر نشده بودند که باعث شد یک مقدار آمار حضور دانش‌آموزان کم شود اما رفته رفته آمار بیشتر شد و در حال حاضر به 89 درصد رسیده است.

* فارس: چه تعداد بازدید از مدارس انجام شده است؟

40 هزار مدرسه بازدید شد یعنی تقریبا 40 درصد مدارس بازدید شدند. مناطق روستایی و  مناطق عشایری که از قبل باز بودند یعنی در 6 ماه اول سال تحصیلی دایر بودند که حدود 23 درصد دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند.

در جلسه قرارگاه کرونا دو پیشنهاد مطرح کردیم اول اینکه تاکسی‌هایی که با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند از پرداخت عوارض شهری معاف شوند و دوم اینکه حداقل یک سهمیه سوخت برایشان پیش‌بینی کنند

مسأله ما بیشتر کلانشهرها بود و مسأله جدی در کلانشهرها، تردد دانش‌آموزان است. یعنی هنوز نتوانستیم همه دانش‌آموزان را در تردد، تحت پوشش کامل قرار دهیم؛ چرا که یک ماه بیشتر از سال تحصیلی باقی نمانده است و هزینه‌ها بالاست.

در جلسه قرارگاه کرونا دو پیشنهاد در این زمینه مطرح کردیم اول اینکه تاکسی‌هایی که با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند از پرداخت عوارض شهری معاف شوند و دوم اینکه حداقل یک سهمیه سوخت برایشان پیش‌بینی کنند. قرار شد همکاران‌مان در وزارت کشور بررسی کنند و ببینند چه مشوق‌هایی را می‌توانند برای رانندگان سرویس در نظر بگیرند تا همکاری‌شان با مدارس بیشتر شود و هم هزینه‌ها بر خانواده‌ها بار نشود. 

**در حالت عادی 4،5 درصد دانش‌آموزان همواره به جهت بیماری فصلی و مشکلات دیگر، غیبت دارند

* فارس: در برخی خبرها آمده است که آمار دانش‌آموانی که مبتلا به کرونا و اُمیکرون شدند، از زمان بازگشایی مدارس بیشتر شده است؟ این اخبار را قبول دارید؟

آمار دقیقی از اینکه چه تعداد دانش‌آموز مبتلا شدند، نداریم. آمار در اختیار وزارت بهداشت است. اما غیبت دانش‌آموزان به علت بیماری کرونا در طول ایام 14 فروردین تا 20 فروردین،  254 دانش‌آموز است.

علت غیبت دانش‌آموزان به دلیل بیماری در هفته اول، 7 درصد بود و الان به 14، 15 درصد رسیده است اما تعداد دانش‌آموزان غایب کمتر شده است یعنی در هفته اول، 17 درصد دانش‌آموزان غایب بودند الان به 11 درصد رسیده است. 

در حالت عادی هم 4،5 درصد دانش‌آموزان همواره به جهت بیماری فصلی و مشکلات دیگر، غیبت دارند و این میزان غیبت، طبیعی است. البته یک دلیل غیبت، بیماری است که دانش‌آموزان به سفر رفتند و ممکن است مبتلا به بیماری شده باشند، یک بخش سرویس مدرسه بوده و یک بخش هم هنوز عدم همراهی برخی خانواده‌ها به دلیل نگرانی‌هایی است که وجود دارد.

* فارس: برای رفع نگرانی خانواده‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌ها و سلامت دانش‌آموزان چه کردید؟

آموزش و پرورش مکلف است که نسبت به رفع این نگرانی‌ها چاره‌اندیشی کند. از قبل از عید برای اعتبار مورد نیاز جهت تهیه اقلام بهداشتی اقدام شد و وزیر آموزش و پرورش از سازمان برنامه و بودجه تقاضای 200 میلیارد تومان اعتبار کرد که موافقت‌های اولیه انجام شد تا بتوان بخشی از نیازهای بهداشتی مدارس را پوشش داد.

در جلسه قرارگاه کرونا مطرح شد با توجه به اینکه ماسک، حدود 80 تا 85 درصد می‌تواند قدرت پیشگیری داشته باشد و از طرفی تهویه طبیعی هم این ظرفیت را ایجاد می‌کند که 80 درصد از سرایت بیماری جلوگیری کند، لذا تقاضا داشتیم که از محل اعتبارات مدیریت کرونا، نسبت به تهیه ماسک برای دانش‌آموزان اقدام شود و وزیر کشور هم موافقت کرد و قرار شد که این پیشنهاد به ستاد کرونا ارجاع شود و اگر این اعتبار از محل اعتبارات مدیریت کرونا تأمین شود و همچنین اعتباری که از طرف سازمان برنامه و بودجه خواستیم، در اختیارمان قرار گیرد، بخش زیادی از نیازهای‌مان از جهت ماسک و هم اقلام بهداشتی مرتفع می‌شود.

** دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بیشتر از آموزش حضوری استقبال کردند

* فارس: دانش‌آموزان کدام مقطع بیشتر در مدرسه حضور دارند؟

بررسی کردیم که بیشترین آمار حضور دانش‌آموزان را مقطع متوسطه اول دارند. به عبارت دیگر 93 درصد دانش‌آموزان متوسطه اول در کلاس درس حضور دارند. در مقطع متوسطه دوم، این رقم یک مقدار کمتر بوده و حدود 90 درصد است.

اما کمترین میزان را دبستان‌ها دارند و تقریبا 85 درصد دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس درس حضور دارند.

* فارس: به نظر شما دلیل این فاصله چیست؟

به نظر می‌رسد علت غیبت بیشتر دانش‌آموزان ابتدایی، مشکل سرویس مدرسه است و دومین دلیل هم مراقبت‌های بهداشتی است که محل نگرانی خانواده‌هاست و مانع حضور دانش‌آموزان است. اما در کل استقبال خوب است.

* فارس: استقبال دانش‌آموزان پایه دوازدهمی از حضور در مدرسه چقدر بود؟

همه ساله مطلوب دانش‌آموزان پایه دوازدهم این است که بعد از عید مدرسه نیایند و خودشان را برای کنکور و امتحانات پایانی آماده کنند. در همان هفته‌های پایان اسفند ماه هم درس‌هایشان تمام می‌شد تا در بازه زمانی بعد از عید بتوانند دوره و رفع اشکال کنند اما امسال استقبال خیلی خوب بود و این نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ما احساس نیاز می‌کنند و افت یادگیری را شاهدند.

در کل خانواده‌ها و دانش‌آموزان استقبال خوبی از آموزش حضوری داشتند و شاید دور از تصور ما بود که در هفته اول و روز اول یعنی 14 فروردین، 83 درصد دانش‌آموزان در مدرسه حضور داشته باشند.

** برنامه جذاب تابستانی برای دانش‌آموزان

*فارس: نظر معلمان درباره آموزش حضوری چه بود؟

در هر بازدیدی که رفتیم، خوشبختانه دانش‌آموزان و معلمان استقبال خوبی داشتند. معلمان در دوره آموزش مجازی بسیار اذیت شدند چرا که بیش از 12 ساعت مشغول بودند؛ هم باید تدریس می‌کردند، هم بازخورد بچه‌ها را می‌گرفتند و هم ارزشیابی می‌کردند. سرعت اینترنت هم گاهی کم بود و چالش‌هایی هم در بستر مجازی وجود داشت که هم دانش‌آموزان و معلمان اذیت می‌شدند. 

* فارس: برای دانش‌آموزان برای جبران افت یادگیری چه برنامه‌ای دارید؟

بررسی‌هایی درباره وضعیت دانش‌آموزان در دوران کرونا انجام شده است؛ یک بررسی نشان داد که دانش‌آموزان در دوران کرونا با آسیب‌های اجتماعی، عاطفی، اضطراب، استرس، احساس تنهایی، انزوای اجتماعی مواجه بودند.

دانش‌آموزان در دوران کرونا با آسیب‌های اجتماعی، عاطفی، اضطراب، استرس، احساس تنهایی، انزوای اجتماعی مواجه بودند

با حضوری شدن مدارس، رشد اجتماعی، جامعه‌پذیری و رشد عاطفی که باید در دانش‌آموز شکل بگیرد در بستر مدرسه فراهم است. در آموزش حضوری، معلمان دانش‌آموزان را به لحاظ یادگیری از محل ارزشیابی پایان سال که انجام می‌شود و هم به لحاظ شخصیتی و رشد اجتماعی که باید شکل می‌گرفت، بررسی می‌کنند و برای دانش‌آموزانی که دچار اشکال هستند یک برنامه جبرانی خواهند داشت.

یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده این است که از محل گروه‌های جهادی و داوطلبانه بتوانیم برنامه‌های آموزشی، تفریحی، سرگرمی، تفننی، بازی، سرگرمی، ورزش، جشنواره‌ها و رویدادهایی را برای دانش‌آموزان در ایام تابستان پیش‌بینی کنیم تا فرصت‌هایی که در این مدت کرونا از دست رفت، جبران شود.

**امسال حذفیات کرونایی نداریم

* فارس: معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش، برنامه‌های جبرانی برای کاهش افت یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا پیش‌بینی کرده و در این مدت اجرا می‌کرد اما خلأیی که وجود دارد، این است که برای همه دانش‌آموزانی که نیاز به تلاش بیشتر هستند، در کارنامه‌شان این عنوان درج نشده است. در حقیقت در آموزش حضوری مشخص شده است که برخی بچه‌ها از نظر دانشی نسبت به پایه‌ای که هستند پایین‌تر قرار گرفتند. چه برنامه‌ای برای ارزیابی دقیق دانش‌آموزان دارید؟

شاید در بستر مجازی، هم معلم اطمینان خاطر ندارد که ارزشیابی را خود دانش‌آموز انجام داده یا به صورت مشارکتی انجام شده است. در حقیقت ارزشیابی در بستر مجازی کار سختی است.

حداقل می‌توانیم بگوییم که در دوره جدید و فرصت باقیمانده، آزمون‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شود و این فرصت فراهم است که ارزشیابی به صورت واقعی انجام شود و معلم بتواند بر اساس ارزشیابی که انجام می‌شود، دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت، پشتیبانی و برنامه جبرانی دارند را مشخص کند. در ادامه معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه در حال بررسی هستند تا بتوانند از طرق مختلف و از فرصت تابستان استفاده کنند و چالش‌های پیش رو را جبران کنند.

* فارس: آیا امتحانات همه دانش‌آموزان حضوری است؟

بله، حضوری است همچنین امسال، حذفیات کرونایی نداریم یعنی آزمون‌های پایان سال و خرداد ماه از همه دروس و از کل کتاب برگزار می‌شود.

شایعاتی مبنی بر حذفیات کتاب درسی مطرح شده است که این موارد تنها شایعه است و صحت ندارد؛ با توجه به اینکه فضای رقابتی در امتحانات نهایی و کنکور وجود دارد، ممکن است شایعاتی مطرح شود تا یک عده عقب بمانند و یک عده جلو بزنند.

امسال حذفیات کرونایی نداریم و هم برای کنکور سراسری و هم سایر پایه‌ها، ارزشیابی از تمام کتاب است. البته حذفیات بخشی از مطالب درسی که بهمن ماه ۱۴۰۰ سازمان سنجش اعلام کرده به قوت خود باقی است.

**تأمین سلامت دانش‌آموزان زیربنای آموزش حضوری است

تأمین سلامت دانش‌آموزان، زیربنای آموزش حضوری است و این موضوع مورد تأکید جدی ماست. از سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست خواهش کردیم و مکاتبه هم کردیم که حداقل ما را در جریان امورات این آلودگی‌ها و تغییرات آب و هوایی قرار دهند تا خودمان را نسبت به آن مسأله آماده کنیم و سناریوهایی را پیش‌بینی کنیم و متناسب با اقتضائات و شرایط بتوانیم تصمیم درست و منطقی را همکاری نهادهای متولی و مسؤول اتخاذ کنیم. 

* فارس: دانش‌آموزان تا چند ساعت می‌توانند یک ماسک را بر صورت داشته باشند؟ برخی می‌گویند که ماسک زدن متوالی بر هوش و تنفس تأثیر دارد؟ پاسخ شما چیست؟

پیشنهاد شد که ماسک بیش از 4 ساعت توسط دانش‌آموزان استفاده نشود و بعد از 4 ساعت باید تعویض کند که البته حضور دانش‌آموزان در مدرسه در همین میزان نیست. البته بچه‌ها در فضای مدرسه بازی و تحرک دارند و ممکن است نیاز به تعویض ماسک باشد.

در مدارس عنوان شد که دانش‌آموزان ماسک اضافی همراه‌شان داشته باشند و دوم اینکه مدرسه نیز ماسک دارد.  5800 مراقب بهداشت در مدارس داریم و برای هر مدرسه هم یک بازرس و ناظر پیش‌بینی کردیم که مدام با مدارس در ارتباط هستند. همه مدارس در حال حاضر ماسک دارند.

همانطور که عرض کردم اگر ان‌شاءالله ستاد مقابله بیماری کرونا بتوانند تأمین اعتبار کند، ماسک بچه‌ها را خودمان تهیه کنیم. اگر ماسک متناسب با سن بچه‌ها باشد، خیلی بهتر است. البته خواهش می‌کنیم سایر دستگاه‌ها و نهادها کمک کنند. اطلاعات و داده‌هایی وجود دارد که در انبار خیلی از دستگاه‌ها ماسک هست و این در شرایطی است که مدارس نیاز دارند.