به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حج و زیارت، اکبررضایی با اشاره به اعلام اخیر وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر پذیرش یک میلیون نفر از حجاج داخل و خارج برای حج تمتع امسال گفت: علیرغم اعلام اخیر عربستان مبنی بر تعداد کلی حجاج حج تمتع پیش رو، ولیکن تاکنون سهم هر کشور تعیین نشده تا براساس آن برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: مطابق روال همه ساله که وزارت حج عربستان از نمایندگان کشورهای حاضر در حج دعوت به عمل می آورد و بعد از گفتگو و امضا یادداشت تفاهم فی مابین، سهمیه هر کشور مشخص می شد. بدیهی است در سالجاری نیز این فرایند عملی خواهد شد و دعوتنامه برای کشورها ارسال می شود تا پس از انجام تفاهم وارد مرحله برنامه ریزی بر اساس سهمیه تعیین شده بشویم.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت تاکید کرد: سهمیه جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع ۱۴۰۱ به هر میزانی تعیین شود برنامه ریزی لازم برای حجاج کشورمان انجام می گیرد.

رضایی در خصوص افراد دارای اولویت اعزام بیان داشت: بدیهی است کسانی مشمول تشرف می شوند که در حج تمتع سال ۱۳۹۹ ثبت نام انجام داده و هزینه های اعلامی را واریز کرده باشند؛ بنابراین از بین این افراد با توجه به شرایط تعیین شده و سهمیه اختصاصی دعوت به عمل می آید تا نام نویسی نهایی در کاروان ها را انجام دهند.

وی با برشمردن دیگر شرایط تعیین شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان برای حج تمتع امسال گفت: طبق اطلاعیه انتشار یافته ، حج تمتع امسال برای افراد زیر ۶۵ سال است؛ ضمن اینکه افرادی که قصد حج تمتع دارند باید واکسینه شده باشند و مدرک معتبر را ارائه نمایند؛ همچنین افراد قبل از ورود به عربستان سعودی باید گواهی آزمایش منفی ابتلا به کرونا را که مدت آن بیش از ۷۲ ساعت نباشد، ارائه کنند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت اعلام کرد: سایر موضوعات مرتبط با حج تمتع ۱۴۰۱ و تاریخ ثبت نام متقاضیان به همراه دیگر موضوعات اجرایی مرتبط برای حج گزاران متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه قبل از همه گیری کرونا و در حج تمتع ۱۳۹۸ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از حجاج داخل و خارج درمراسم حج تمتع حضوریافتند گفت: همه گیری کرونا موجب شد که طی دو سال اخیر مراسم حج به صورت محدود و با تعدادی از حجاج داخل عربستان برگزار شود اما در حج تمتع سال جاری شاهد حضور حجاج کشورهای اسلامی نیز برای انجام مناسک حج و زیارت حرم نبوی و ائمه بقیع خواهیم بود.