به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز جمعه گفت که این کشور از واگذار کردن زرادخانه هسته‌ای خود پشیمان بوده اما به دنبال سلاح هسته‌ای نیز نیست. 

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «مذاکرات تنها راه توقف خونریزی‌هاست».

زلنسکی اضافه کرد: «جنگ هنوز به پایان نرسیده و مناطق زیادی در اوکراین تحت اشغال قرار دارند».

اعتراض به جنگ روسیه و اوکراین

رئیس جمهور اوکراین گفت: «کشورهای متعددی آمادگی خود را برای آنکه تضمین کننده امنیت در اوکراین باشند، ابراز داشته‌اند».

وی ادامه داد: «نظامیان ما در ماریوپل تا آخرین فشنگ مقاومت خواهند کرد و هرگز تسلیم نخواهند شد».

زلنسکی مدعی شد که روس‌ها به غیرنظامیان در ماریوپل اجازه نمی‌دهند به غذا و دارو دسترسی پیدا کنند».

رئیس جمهور اوکراین گفت: «روس‌ها هر روز بهانه جدیدی مطرح می‌کنند تا مانع از آن شوند که کشتی‌های ترکیه‌ای غیرنظامیان در ماریوپل را منتقل کنند».

وی به مذاکرات با روسیه نیز اشاره کرد و گفت: «مذاکرات متوقف نیست اما آرام بوده و تا کنون هیچ نتیجه ای از آن حاصل نشده است».

تا کنون چند دور مذاکره میان هیئت‌های روسیه و اوکراین برای پایان دادن به جنگ برگزار شده است. آخرین دور مذاکرات به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار شد اما این نشست‌ها هنوز به نتیجه ملموسی برای پایان دادن به جنگ منتهی نشده است.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد.  «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد.

به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.