به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، سرهنگ محبی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: از ۲۵ اسفند که طرح نوروزی آغاز شده است حجم سنگینی از تردد در محور‌های استان‌های شمالی، خوزستان، قم، اصفهان و شیراز وجود دارد.

سرپرست پلیس راه کشور گفت: در این مدت تصادفات خسارتی ۱۶ درصد افزایش یافته است، اما تصادفات جرحی ۶ درصد و تعداد فوتی‌ها ۱۷ نفر در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است.

سرهنگ محبی ادامه داد: در دو روز گذشته اجرای طرح نوروزی ۶۰ نفر از هموطنان بدلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه نقاط حادثه خیز از دلایل اصلی وقوع تصادفات جاده‌ای هستند افزود: در جاده‌های برون مرزی سه هزار و ۳۹۲ تقطه و بیش از ۲ هزار نقطه حادثه خیز در مسیر‌های دورن شهری در سال‌های ۹۵ و ۹۶ شناسایی شد.

سرپرست پلیس راه کشور اضافه کرد: این نقاط در گام نخست با علائم و تابلو‌های راهنمایی آشکار سازی شد.

وی گفت: در مجموع بیش از ۵ هزاز نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد.

سرپرست پلیس راه کشور گفت: از هزار و ۵۸۵ نقطه‌ای که سازمان راهداری شناسایی کرد ۲۵۱ نقطه را بررسی و به عنوان اولویت به این سازمان معرفی کردیم که تا کنون ۲۲۲ نقطه ایمن سازی شده است.

وی افزود: راه اندازی سامانه جامع تصادفات درآیین نامه جدید به سازمان راهداری واگذار شده است البته پلیس این سامانه را ایجاد کرده بود و اکنون تصادفات رصد و گزارش‌های آن به دستگاه‌های مربوط مانند وزارت راه ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: براساس آیین نامه جدید در چهار ماه آینده نقاط حادثه خیز به وسیله سازمان راهداری در سامانه جامع تصادفات ثبت می‌شود و پس از چهار ماه در جلسه مشترک نقاط جدید حادثه خیز نیز شناسایی خواهد شد و در این سامانه وارد میشود.

سرهنگ محبی افزود: وضع جاده‌ها را بیشتر به وسیله سامانه‌های نوین و هوشمند به طور روزانه رصد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تجهیز سامانه دروبین‌ها وظیفه وزارت راه است گفت: در کل کشور کمتر از دو هزار دوربین داریم در حالی که پلیس به ۲۰ هزار دوربین برای کنترل جاده‌ها نیاز دارد و کمبود این تعداد دوربین به وسیله حضور نیروی انسانی و از طریق سنتی انجام می‌شود.

سرپرست پلیس راه کشور افزود: هر دوربینی که در اختیار ما قرار گرفته است آن را فعال سازی کردیم.

وی ادامه داد: پس از ناوگان اتوبوسرانی اولویت پلیس برای اتصال به سامانه جی پی اس ناوگان باری کشور است.

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این برنامه گفت: براساس آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل دستورالعملی برای شناسایی و اولویت بندی نقاط حادثه خیز تهیه و درکمیسیون ایمنی راه‌های کشور مصوب و ابلاغ شد.

وی افزود: با اجرای این دستورالعمل در سال ۹۵ یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه خیز با توزیع استانی شناسایی شد.

آقای اکبری گفت: در سال ۹۵ حدود ۶۰۰ پروژه ایمن سازی نقاط حادثه خیز مربوط به سال‌های قبل در دست اجرا داشتیم بنابراین نتوانستیم بودجه لازم را برای اصلاح وایمن سازی نقاط حادثه خیز جدید تامین کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در گام نخست هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه خیز آشکار سازی و طراحی اصلاح آن به ۱۲ شرکت مهندسی مشاور سپرده شد.

وی گفت: تصویب این طرح‌ها یک سال زمان برد و از سال ۹۸ ایمن سازی این نقاط آغاز شد.

آقای اکبری افزود: با توجه به بودجه محدود، سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نقطه را می‌توانیم اصلاح کنیم وتا امروز حدود ۵۰۰ نقطه حادثه خیز ایمن سازی شده و ۱۲۰ نقطه در دست اجراست.

وی گفت: هفته گذشته با پیگیری‌های وزیر راه و گزارشی که خدمت رئیس جمهور ارائه کردیم رئیس جمهور قول داد برای سال ۱۴۰۱ بودجه مورد نیاز ایمن سازی هزار نقطه باقی مانده را که حدود ۵ هزار میلیار تومان است تامین شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: از ۲۵۱ نقطه ۱۰ نقطه در محدوده شهری است که اصلاح آن وظیفه وزارت کشور است و حدود ۱۰ نقطه باقی مانده است که تا پایان نیمه اول سال آینده اصلاح می‌شود.

وی گفت: براساس استاندارد حدود ۱۰ درصد دوربین‌های جاده‌ای و زیرساخت‌های هوشمند آن روزانه در شرایط تعمین قراردارند و ممکن است از مدار خارج باشند.

آقای اکبری افزود: این ۱۰ درصد بر اثر شرایط جوی سرقت، قطعی یا کالیبره نبودن دستگاه‌ها فعال نیستند و این مسئله مربوط به همه جای دنیا است خارج بودن ۴۹ درصد دوربین‌ها از مدار را تایید نمی‌کنیم و اگر بیش از ۱۰ درصد دوربین‌ها از مدار خارج باشند به حوزه ما مربوط نمی‌شود.

وی افزود: راهداری فقط وظیفه نصب و نگهداری دوربین‌ها را برعهده دارد و بهره و فعال سازی دوربین‌ها برعهده پلیس راه است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: اینکه چه تعداد از دوربین‌ها کد ندارند یا فعال نشده اند بر عهده ما نیست.

وی ادامه داد: سامانه اتوبوسرانی کشور به جی پی اس متصل است و حرکت اتوبوس‌ها را رصد می‌کند البته چند ماهی است بدلیل اختلاف حقوقی در قرارداد پیمانکار پروژه این سامانه از مدار خارج شده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با هماهنگی پلیس این مشکل رفع و سامانه به مدار متصل شود.

آقای اکبری گفت: وزارت نفت موظف است بر اساس قانون از محل صرفه جویی سوخت منابع مالی ایجاد سامانه جی پی اس ناوگان باری کشور را تامین کند که اگر این کار انجام شود سال آینده ین طرح را اجرا می‌کنیم.

میعادفر رئیس اورژانس کشور نیز در این برنامه گفت: زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در جاده‌ها ۱۴ دقیقه در کل کشور است.

وی افزود: درکلانشهر‌ها ۱۰ دقیقه و در شهر‌های کوچک ۸ دقیقه‌ای به محل حادثه می‌رسیم.

وی ادامه داد: ۶۳۷ پایگاه اورژانس در سال ۸۴ به سه هزار پایگاه افزایش یافته است که از این تعداد هزار و ۷۰۰ پایگاه جاده‌ای است.

میعادفر افزود: ۵ اورژانس هوایی در سال ۸۴ نیز اکنون به ۵۰ پایگاه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که ۱۸۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی و روستایی است گفت: به این دلیل اورژانس هوایی را گسترش دادیم.

رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: بدلیل ترافیک، ساختار شهری و بافت فرسوده تهران زمان رسیدن ما به محل حادثه با مشکل روبرو است بنابراین در سه چهار سال اخیر اورژانس موتوری را راه اندازی کردیم و تلاش می‌کنیم برای کاهش زمان فناوری‌های نوین را بکار گیریم.

اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد نیز در این برنامه گفت: اگر خودور سازان حقوق ایمنی را رعایت نکنند به طور حتم در آن نظارت جدی و محکم اعمال می‌کنیم.

وی افزود: مجوز ترخیص، استاندارد‌های اجباری، ابزار‌های کوتاه و بلند مدت را بر آن‌ها برای رعایت حقوق ایمنی اعمال خواهیم کرد.

پرویز خوش کلام خسروشاهی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی نیز در این برنامه گفت: با اصلاح قانون بیمه شخص ثالث درجهت کاهش حوادث رانندگی هر سال به کسانی که مسبب حادثه نباشند تا ۷۰ درصد برای حق بیمه تخفیف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اگر کسی تخلف حادثه ساز انجام داده باشد به ازای هر نمره منفی حداکثر ۳۰ درصد حق بیمه او را افزایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: خودرو معاینه فنی نداشته باشد ۵ درصد نرخ بیمه افزایش می‌یابد و اگر کسی تخلف منجر به حادثه و تلفات انجام دهد بیمه‌ها میتوانند ۵ تا ۷ درصد خسارتی که اتفاق افتاده است، بازیافت کند.

وی گفت: در مقایسه با سال ۸۸ که به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۱ فوتی داشتیم اکنون این تعداد به ۵ نفر رسیده است.