به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، سردار علی جعفرآبادی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب افزود: همکاران ما در سازمان تحقیقات هوافضای سپاه پاسداران، پس از اینکه که ماهواره «نور ۱» را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کردند این جرات و جسارت پیدا شد که دنبال یک ماهواره بسیار حرفه‌ای و پیچیده‌تر برویم و همچنین عزیزان ما در حوزه ماهواره بر نیز برخی بهینه سازی‌ها را بر روی موتور‌های فضایی انجام دادند که آن‌ها را سبک سازی کنند و قابلیت اعتماد آن‌ها را افزایش دهند.

او ادامه داد: دیروز مدت ۸ دقیقه پرتاب ماهواره «نور ۲»، خیلی نقس گیر بود، زیرا ماهواره عملیاتی و برای ما خیلی مهم بود و تغییراتی هم در ماهواره بر داده شده بود.

سردار جعفرآبادی افزود: در این ۸ دقیقه، معجزه اتفاق افتاد و ماهواره بر به مدار ۵۰۰ کیلومتر رسید و در سرعت مداری لازم که ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت است، ماهواره را در به مدار تزریق کرد و چند ثانیه پس از رهاسازی، نخستین سیگنال ماهواره رسید.

او اضافه کرد: ماهواره به سمت جنوب کره زمین دور زد و از آن طرف کره زمین در حدود یک ساعت و نیم بعد آمد و نخستین سیگنال تله متری ماهواره دریافت شد و پارامتر‌ها نشان می‌داد که ماهواره کاملاً سالم است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با بیان اینکه ماهواره به صورت کاملا سالم در مدار تزریق شده است، گفت: نخستین مرحله این است که در زمان جدا سازی ماهواره، ماهواره کمی به دور خود می‌چرخد؛ از دیروز تثبیت ماهواره آغاز شد و این چرخش به دور خود در حال کم شدن است.

سردار جفرآبادی افزود: پس از این مرحله، کنترل وضعیت ماهواره به دست گرفته می‌شود و کم کم محموله‌های ماهواره روشن می‌شود.

او با اشاره به اینکه ماهواره خیلی سامانه حساسی است و به مراقبت زیاد نیاز دارد، افزود: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ پارامتر ماهواره باید دقیقاً در مرکز کنترل ماهواره، مانیتور شوند تا اتفاقی نیفتد.

او درباره وضعیت کنونی ماهواره گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در مدار خود در ۵۰۰ کیلومتری زمین در حال طی مسیر است.

آقای جعفرآبادی با اشاره به اینکه بر اساس ماموریتی که در نظر گرفتیم، مدار ۵۰۰ کیلومتری را برای این ماهواره انتخاب کردیم، افزود: ماهواره بر این قدرت را داشت که ماهواره «نور ۲» را در مدار بالاتری نیز قرار دهد، اما ماموریت تصریح می‌کرد که مدار ۵۰۰ کیلومتری باشد.

او اضافه کرد: به گونه‌ای طراحی شده است که در قطبین دیدی نداریم، اما بیشترین گذر ماهواره از منطقه غرب آسیا و از منطقه بالای سر کشور خودمان است که بیشترین نیاز را به آن داریم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پاسخ به این پرسش که معمولاً برای این نوع ماهواره‌ها چه ماموریت‌هایی تعریف می‌شود؟ گفت: ماهواره سنجشی، اطلاعات مختلف از جمله اطلاعات بصری را جمع آوری می‌کند و این اطلاعات کاملاًً عمومی است و می‌تواند کاربرد‌های مختلفی را داشته باشد.

آقای جعفرآبادی افزود: در حوزه دفاعی برای شناسایی افراد و رصد تحرکات و در حوزه‌های کشوری نیز عکس‌های ماهواره در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود و در بلای طبیعی از جمله رصد میزان آبگرفتگی و در حوزه‌های گوناگون دیگر نیز کاربرد دارد.

فضایی شدن یکی از الزامات اساسی جهانی شدن است

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مورد جهانی شدن انقلاب گفت: در عصر حاضر، فضایی شدن یکی از الزامات اساسی جهانی شدن است.

سردار علی جعفرآبادی با اشاره به اینکه ماموریت ماهواره، سنجش است و در حوزه شناسایی اهداف کاربرد دارد، افزود: ماهواره «نور2» در حوزه تصویربرداری، عکس با کیفیت تری می گیرد و در حوزه های الکترومغناطیس از سنسورهای سیگنالی که استفاده می کنیم می تواند سیگنال های خیلی پیچیده را دریافت و موقعیت یابی کند و ماموریت خود را انجام دهد.

او اضافه کرد: دقت تصویربرداری این ماهواره به صورت طبقه بندی شده است.

سردار جعفرآبادی با اشاره به اینکه ماهواره «نور 1» فراتر از انتظار ما ظاهر شد، گفت: پیش بینی می کردیم این ماهواره فقط تا یک سال، عملیاتی باشد اما اکنون نزدیک دو سال است که همچنان عملیاتی است و روزانه با این ماهواره ارتباط داریم و سیگنال های آن را دریافت می کنیم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران افزود: ارتفاع این ماهواره به مرور از 435 کیلومتر به 350 کیلومتر رسیده است و پیش بینی می کنیم که هفت تا 10 ماه آینده هم در مدار باشد و سپس از مدار خارج شود.

سردار جعفرآبادی اضافه کرد: مأموریت های ماهواره های نور 1 و 2 متفاوت است و از خدمات هر دو استفاده می کنیم.

او درباره پرتابگر «قاصد» هم گفت: اصول طراحی این پرتابگر بر مبنای موتورهای سوخت جامد است؛ اکنون موتور مرحله اول آن سوخت مایع است و موتورهای مراحل دوم و سوم آن جامد هستند و در آینده موتور مرحله اول نیز سوخت جامد خواهد شد.

سردار جعفرآبادی افزود: خاصیت سوخت جامد این است که در طراحی و فناوری بسیار پیچیده تر است اما زمانی که موتور ساخته می شود در کاربری بسیار ساده است و قابلیت اعتماد خیلی بالاتری دارد.

او اضافه کرد: نقشه راه در ماهواره برها این است که فتح باب توسط ماهواره بر «قاصد» بوده است اما موتورهای طراحی شده مرحله دوم و سوم، موتورهای فضایی هستند که در هر ماهواره بر دیگری استفاده می شوند.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ادامه داد: اکنون در گام های بعدی سراغ موتورهای بزرگتری می رویم و سپس این دو موتور بر روی آن سوار می شوند و به ماهواره بری با قدرت بزرگتر دسترسی می یابیم.

سردار جعفرآبادی درباره تفاوت دو ماهواره بر «قاصد» و «ذوالجناح» گفت: هر دو ماهواره بر سوخت جامد هستند اما ماهواره بر «ذوالجناح» در مرحله سوم از یک موتور سوخت مایع بهره می برد ولی در ماهواره بر «قاصد» به صورت سوخت جامد است.

او با اشاره به اینکه در آغاز راه فضایی هستیم، افزود: اشکالی ندارد موتورها و ماهواره برهای مختلف را آزمایش کنیم و در ادامه راه بتوانیم مواردی را که بهینه جواب داده تجمیع کنیم و در نهایت در حوزه سوخت جامد و مایع، یک ماهواره بر استاندارد واحد داشته باشیم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: در فضا هیچ کشوری حریم فضایی ندارد زیرا ماهواره ها در زمان چرخش در دور زمین از روی همه کشورها عبور می کنند و این منشأ سوء استفاده قدرت ها و استکبار جهانی شده است که جاسوسی های گسترده و فرماندهی کنترل را از طریق فضا انجام می دهند.

سردار جعفرآبادی با تشبیه عرصه فضا به خاکریز افزود: نمی توانیم این خاکریز را خالی بگذاریم و باید خودمان هم قدرت فضایی ایجاد کنیم و اگر در فضا حضور داشته باشیم می توانیم در مقیاس جهانی عمل کنیم و به هر نقطه ای از کره زمین می توانیم دسترسی داشته باشیم و در حوزه اطلاعات و ارتباطات و فرهنگی، کارهای خود را پیش ببریم.

او با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مورد جهانی شدن انقلاب گفت: در عصر حاضر، فضایی شدن یکی از الزامات اساسی جهانی شدن است.

سردار جعفرآبادی افزود: اگر در فضا حضور نداشته باشیم و قدرت فضایی نداشته باشیم نمی توانیم از خودمان در برابر قوانین فضایی دفاع کنیم و قدرت چانه زنی خودمان را افزایش دهیم.